NY

Länk till frukostseminarium om finansieringsmodeller för lärcentrum den 13/2 på riksdagen

Finansieringmodeller för Lärcentrum Tillsammans med Mattias Bengtsson (KD) och Niklas Sigvardsson (S) ledamöter i utbildningsutskottet bjuder Nitus in till att delta i ett frukostseminarium i riksdagen där fokus är att diskutera framtida finansieringsmodeller för...

Rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen granskat 29 kommuner som bedriver kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå på entreprenad. Granskningen har gällt kvaliteten i arbetet med de rektorsuppgifter som handlar om att skapa förutsättningar för en rättvisande och likvärdig betygssättning....

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan. Vad ska vi svara på frågan om vi kan vara trygga? Maria Wiman skriver i en artikel i webbtidningen Vilärare att -Mest av allt vill jag ha ett sansat efterspel. Låt inte detta bli ett slagträ i en infekterad...

YH-utbildningar prioriteras för branscher med stora behov

Arbetslösheten och det förändrade läget på arbetsmarknaden sätter nu sin prägel på yrkeshögskolans utbud. När Myndigheten för yrkeshögskolan idag beviljar 344 ansökningar om att bedriva YH-utbildning är det framför allt branscher med stora behov som prioriteras. I...

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Projektet VTT-BOX presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019

Projektet VTT-BOX presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019.

Under konferensen finns det möjlighet att testea de produkter som är utvecklade inom projektet, MOOC o VTT Toolbox.

Projektet syftar till att skapa en speciell virtuell verktygslåda för lärare som ett sofistikerat verktyg för att utveckla Open Online Distance Learning (OODL) -kurser vilket betyder öppen, online, flexibel och teknikförbättrad utbildning (OOFAT). Spridningenav partnerna säkerställer nödvändiga kompetenser, värderingar, färdigheter och kunskaper för att utveckla en innovativ strategi för OODL. Projektet använder ett strategiskt samarbete mellan formella och icke-formella / informella utbildningsleverantörer som använder IKT-baserad undervisning och förbättring av digital integration i lärande. Produkterna utvecklade inom projektet kommer att förbättra lärarnas professionella utveckling samt att stödja elevernas förvärv av värderingar, färdigheter och kompetens.

Projektet startade 1 oktober 2017 och slutar i september 2019. Ca 1450 elever, lärare, beslutsfattare, forskare och andra intressenter är involverade i projektet.

De 5  partneren i konsortiet är väl spridda i Europa:

  • The Colegio Internacional Costa Adeje, a traditional grammar school, is the project’s coordinator.
  • University of Crete, GR (specialised in innovative education) will focus on supporting students‘ acquisition of skills and competences,
  • EBI/EIE (AT) is a teacher training institution with experienced in Distance Learning impacts in enhancing teachers’ professional development and in OODL
  • The I.T.E VITTORIO VENETO (IT) and
  • Colegio Internacional Costa Adeje (ES) are two high schools (offering a multicultural background) with different orientation in teaching and experienced in eLearning and modern teaching methods.
  • The Swedish Association for Distance Education (SADE) has
    a special focus on OODL and OOFAT and provides experience in quality enhancement systems.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This