NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Rapport från SVERDs Höstkonferens 18 okt i Stockholm

 

Ett 50 tal utbildningsutvecklare samlades på Saturnus konferens i Stockholm fredag den 18 okt. Temat var ”Flipped classroom, Mobilt lärande, MOOCs och öppna lärresurser”

Talare under förmiddagen var Jan Gulliksen ordf. Digitaliseringskommissionen, David Black Schaffer forskare Uppsala Universitet och Ebba Ossiannilsson PhD vid Lunds Universitet.

Jan Gulliksen vill kompetensutveckla pedagoger inom olika utbildningsnivåer så  de kan skapa moderna utbildningar med IT stöd till framtida kursdeltagare. Han talade också om matchning på arbetsmarknaden och behovet att utbilda fler data och IT-utvecklare. Ökningen av IT-arbetskraft bedöms komma inom utveckling av IT-applikationer till nytta för att leverera framtida  samhällstjänster.

David Black Schaffer presenterade sina fina utbildningsresultat efter att ha implementerat metoden Flipped classroom inom sina kurser på Uppsala Universitet. David lägger ut videoföreläsningar på internet och när studenterna tagit del av dem processar man innehållet vid nästa kursträff. När man diskuterat, förtydligat och svarat på frågor om videomaterialet lägger David ut nya videos tillgängliga på nätet. Det handlar om föreläsningar oberoende av tid och rum vilket kan ses som en form av varvad utbildning sk ”Blended learning”.

Ebba Ossiannilsson berättade om hur universitetsvärlden globaliseras och fler och fler erbjuder internationella studier på nätet som är gratis för alla. Universiteten ser det som en marknadsföring att släppa kursmaterialet fritt. Man tar dock betalt för handledning och examinationer. Det nya arbetssättet innebär en ökad konkurrens om studenterna och de svenska universiteten måste aktivera sig i den snabba ”Massive open online courses” (MOOCs) utvecklingen.

Under eftermiddagen talade två av Googles utvecklare. Det var föredrag dels av Michel Benard , Zurich om Coursebuilder EMEA satsningen och dels Ross Mahon från Dublin som berättade om Google Education partner med tjänster som Google docs, Drive och Google+. Han talade även om satsningen på Chrome books till studenter som har långt till bibliotek och utbildningsinstitutioner.

Under eftermiddagen talade Jan Pawlowski Jyväskylä Universitet Finland om möjligheter och hinder kring öppna lärresurser. Han talade om det viktiga arbetet med Creative commons som berör digital allemansrätt.

Ebba Ossiannilsson berättade om Campus NooA som är en norsk satsning på Online lärande med studenter från hela världen.


 

 

 

 

 

 

Därefter korades vinnaren av Boldic Award 2013 som blev Riga Tekniska Universitet i Lettland för sitt arbete med projektet eBig3 , Se webbadress www.ebig3.eu 

Projektet eBig3 har på ett innovativt sätt kombinerat e-lärande med de 3 samtidiga gränssnitt , TV , webbsidor på internet och mobiltelefoner. Boldic Award delas ut till årets bästa utvecklare av ”Open and distance education”. Boldic Award finasieringen kommer från Nordiska ministerrådet och Nordplus. Läs mer om Boldic pristagaren på webbplats www.boldic.org

Väl mött nästa år igen på SVERDs Höstkonferens oktober 2014.

Ulf Sandström
SVERDs ordförande
www.sverd.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This