NY

Bättre samarbetstjänster behövs i skolan

I somras presenterade det medlemsdrivna programmet för digital samverkan, eSam, en rapport på över 30 olika samarbetstjänster som alternativ till Teams som på grund av GDPR och andra datalagstiftningar inte lever upp till offentlig sektors höga krav på integritet och...

Dags för en utbildningsexplosion – men räcker högskolorna?

Behoven av vidareutbildning ökar med digitaliseringen och nu får vi bort ett ekonomiskt hinder för att studera vidare säger Martin Linder ordförande i fackföreningen Unionen i en artikel i Dagens Nyheter. Från den 1 oktober kan man söka omställnings-studiestödet hos...

Kommunen som satsar på tillgänglighet

Ett nytt system på Ljusdals kommuns kontaktcenter ska ge medarbetarna ökad tillgång till kommunens alla tjänster, vilket kommer göra att medborgare snabbare får hjälp med sina ärenden. Enligt Peter Evansson, verksamhetsutvecklare digitalisering, är det en av många...

Svenska unescorådet har nu publicerat officiell översättning av OER-rekommendationerna

Svenska unescorådet har nu publicerat officiell översättning av OER-rekommendationerna.  Den hittar ni här: Unescos-rekommendationer-om-opppna-larresurser-ny.pdf. Mötesplats OER  publicerade tidigare en svensk översättning som du kan finna här Du kan följa Mötesplats...

SVERD Online Höstkonferens ägde rum fredag 23/9 -2022

SVERD Online Höstkonferens med tema "The Ecology of learning, A new social contract" den 23 sep. 2022 Se program nedan. -------------------> Tid Ämne Talare Länk 10.00-10.15 Välkomna Ulf Sandström ordförande SVERD Ebba Ossiannilsson vice ordförande SVERD...

Plattform för internationalisering

Plattform för internationalisering är en samverkansplattform för att underlätta och stödja lärosäten och organisationer att bedriva internationalisering inom högre utbildning, forskning och innovation. Läs mer om Hearing 19 oktober här  Plattformen samordnar frågor...

Open GLAM & education. Teacher’s and educator’s perspective on digital resources.

Den här rapporten presenterar resultaten av forskningsprojektet Open GLAM & education som försöker förstå vikten av online-arvsbaserade verktyg, resurser och digitaliserade samlingar för formell och icke-formell utbildning i EU-länderna. Forskningsresultaten...

Det livslånga lärandet- Lärandet mellan generationer

Docent Ann-Kristin Boström delar med sig av forskning och ger en historisk inblick. Läs mer på ENCELL här Ann-Kristin Boström är verksam som forskare vid Encell och hennes forskningsområde är internationell och jämförande pedagogik med inriktning på livslångt lärande,...

Nytt studiestöd utan medel till lärosätena

Det nya omställningsstudiestödet gör det möjligt att mitt i arbetslivet plugga ett år med lön. Förmånligt för den enskilde, men vad innebär det för lärosätena? Läs mer här Omställningsstudiestödet träder i kraft 1 oktober och första ansökningsomgången är redan inför...

TILL MINNE AV STEFAN PÅLSSON

Det är med stor sorg vi meddelar att vår kollega, vän och trogne spanare Stefan Pålsson hastigt och oväntat lämnat oss. Vi sänder våra varmaste tankar till Stefans nära och kära. Stefan Pålsson framför Haus des Lehrers (lärarnas hus) i Berlin (Foto från Spaningen) På...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Rapport från SVERDs Höstkonferens 18 okt i Stockholm

 

Ett 50 tal utbildningsutvecklare samlades på Saturnus konferens i Stockholm fredag den 18 okt. Temat var ”Flipped classroom, Mobilt lärande, MOOCs och öppna lärresurser”

Talare under förmiddagen var Jan Gulliksen ordf. Digitaliseringskommissionen, David Black Schaffer forskare Uppsala Universitet och Ebba Ossiannilsson PhD vid Lunds Universitet.

Jan Gulliksen vill kompetensutveckla pedagoger inom olika utbildningsnivåer så  de kan skapa moderna utbildningar med IT stöd till framtida kursdeltagare. Han talade också om matchning på arbetsmarknaden och behovet att utbilda fler data och IT-utvecklare. Ökningen av IT-arbetskraft bedöms komma inom utveckling av IT-applikationer till nytta för att leverera framtida  samhällstjänster.

David Black Schaffer presenterade sina fina utbildningsresultat efter att ha implementerat metoden Flipped classroom inom sina kurser på Uppsala Universitet. David lägger ut videoföreläsningar på internet och när studenterna tagit del av dem processar man innehållet vid nästa kursträff. När man diskuterat, förtydligat och svarat på frågor om videomaterialet lägger David ut nya videos tillgängliga på nätet. Det handlar om föreläsningar oberoende av tid och rum vilket kan ses som en form av varvad utbildning sk ”Blended learning”.

Ebba Ossiannilsson berättade om hur universitetsvärlden globaliseras och fler och fler erbjuder internationella studier på nätet som är gratis för alla. Universiteten ser det som en marknadsföring att släppa kursmaterialet fritt. Man tar dock betalt för handledning och examinationer. Det nya arbetssättet innebär en ökad konkurrens om studenterna och de svenska universiteten måste aktivera sig i den snabba ”Massive open online courses” (MOOCs) utvecklingen.

Under eftermiddagen talade två av Googles utvecklare. Det var föredrag dels av Michel Benard , Zurich om Coursebuilder EMEA satsningen och dels Ross Mahon från Dublin som berättade om Google Education partner med tjänster som Google docs, Drive och Google+. Han talade även om satsningen på Chrome books till studenter som har långt till bibliotek och utbildningsinstitutioner.

Under eftermiddagen talade Jan Pawlowski Jyväskylä Universitet Finland om möjligheter och hinder kring öppna lärresurser. Han talade om det viktiga arbetet med Creative commons som berör digital allemansrätt.

Ebba Ossiannilsson berättade om Campus NooA som är en norsk satsning på Online lärande med studenter från hela världen.


 

 

 

 

 

 

Därefter korades vinnaren av Boldic Award 2013 som blev Riga Tekniska Universitet i Lettland för sitt arbete med projektet eBig3 , Se webbadress www.ebig3.eu 

Projektet eBig3 har på ett innovativt sätt kombinerat e-lärande med de 3 samtidiga gränssnitt , TV , webbsidor på internet och mobiltelefoner. Boldic Award delas ut till årets bästa utvecklare av ”Open and distance education”. Boldic Award finasieringen kommer från Nordiska ministerrådet och Nordplus. Läs mer om Boldic pristagaren på webbplats www.boldic.org

Väl mött nästa år igen på SVERDs Höstkonferens oktober 2014.

Ulf Sandström
SVERDs ordförande
www.sverd.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This