NY

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

En nystart för Digitaliseringsrådet

Regeringen har idag beslutat att Digitaliseringsrådet ska fortsätta sitt arbete i syfte att främja genomförandet av den allmänna digitaliseringspolitiken och digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Rådets arbete förlängs till och med den 31 december 2026....

SFS rapport om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten

SFS släppte sin nya rapport om deras kartläggning om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten 23 maj 2023 och hade ett soffsamtal om rapporten via Facebook Soffsamtal: Särskilt pedagogiskt stöd SFS satte sig ner i soffan för ett djupgående samtal om...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Rapport från SVERDs Höstkonferens 18 okt i Stockholm

 

Ett 50 tal utbildningsutvecklare samlades på Saturnus konferens i Stockholm fredag den 18 okt. Temat var ”Flipped classroom, Mobilt lärande, MOOCs och öppna lärresurser”

Talare under förmiddagen var Jan Gulliksen ordf. Digitaliseringskommissionen, David Black Schaffer forskare Uppsala Universitet och Ebba Ossiannilsson PhD vid Lunds Universitet.

Jan Gulliksen vill kompetensutveckla pedagoger inom olika utbildningsnivåer så  de kan skapa moderna utbildningar med IT stöd till framtida kursdeltagare. Han talade också om matchning på arbetsmarknaden och behovet att utbilda fler data och IT-utvecklare. Ökningen av IT-arbetskraft bedöms komma inom utveckling av IT-applikationer till nytta för att leverera framtida  samhällstjänster.

David Black Schaffer presenterade sina fina utbildningsresultat efter att ha implementerat metoden Flipped classroom inom sina kurser på Uppsala Universitet. David lägger ut videoföreläsningar på internet och när studenterna tagit del av dem processar man innehållet vid nästa kursträff. När man diskuterat, förtydligat och svarat på frågor om videomaterialet lägger David ut nya videos tillgängliga på nätet. Det handlar om föreläsningar oberoende av tid och rum vilket kan ses som en form av varvad utbildning sk ”Blended learning”.

Ebba Ossiannilsson berättade om hur universitetsvärlden globaliseras och fler och fler erbjuder internationella studier på nätet som är gratis för alla. Universiteten ser det som en marknadsföring att släppa kursmaterialet fritt. Man tar dock betalt för handledning och examinationer. Det nya arbetssättet innebär en ökad konkurrens om studenterna och de svenska universiteten måste aktivera sig i den snabba ”Massive open online courses” (MOOCs) utvecklingen.

Under eftermiddagen talade två av Googles utvecklare. Det var föredrag dels av Michel Benard , Zurich om Coursebuilder EMEA satsningen och dels Ross Mahon från Dublin som berättade om Google Education partner med tjänster som Google docs, Drive och Google+. Han talade även om satsningen på Chrome books till studenter som har långt till bibliotek och utbildningsinstitutioner.

Under eftermiddagen talade Jan Pawlowski Jyväskylä Universitet Finland om möjligheter och hinder kring öppna lärresurser. Han talade om det viktiga arbetet med Creative commons som berör digital allemansrätt.

Ebba Ossiannilsson berättade om Campus NooA som är en norsk satsning på Online lärande med studenter från hela världen.


 

 

 

 

 

 

Därefter korades vinnaren av Boldic Award 2013 som blev Riga Tekniska Universitet i Lettland för sitt arbete med projektet eBig3 , Se webbadress www.ebig3.eu 

Projektet eBig3 har på ett innovativt sätt kombinerat e-lärande med de 3 samtidiga gränssnitt , TV , webbsidor på internet och mobiltelefoner. Boldic Award delas ut till årets bästa utvecklare av ”Open and distance education”. Boldic Award finasieringen kommer från Nordiska ministerrådet och Nordplus. Läs mer om Boldic pristagaren på webbplats www.boldic.org

Väl mött nästa år igen på SVERDs Höstkonferens oktober 2014.

Ulf Sandström
SVERDs ordförande
www.sverd.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This