NY

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020 Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens ”Futures of Education” den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for...

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att...

Satsningar på lärcentrum och distansutbildning för ökade möjligheter till utbildning i hela landet

Publicerad 14 september 2020 Nu föreslår regeringen en utökad satsning för fler lärcentrum i hela landet med 40 miljoner kronor för 2021. För att ytterligare öka utbildningsmöjligheterna föreslås en satsning med 15 miljoner kronor nästa år för ökad kvalitet i...

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm...

SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

Välkomna till Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens "Futures of Education" den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for Distance Education (SADE) online autumn conference "Futures of Education" on 18 September...

Talare på SVERDs Höstkonferens: Ulf Sandström

Ulf Sandström, Ordförande SVERD är medorganisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ordförande Ulf Sandström inleder och avslutar konferensen samt...

Talare på SVERDs höstkonferens: Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr, V Ordförande SVERD

Ebba Ossiannilsson,  Professor, Dr. Innovation in Open Online Learning,  V ordförande SVERD är organisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ebba...

Talare vid SVERDs höstkonferens 18 september 2020: Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College

Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 Mats Brenner, talar om Hyflex lärande och MOOC – vid Ersta Sköndal Bräcke högskola, Stockholm SVERDs höstkonferens den 18...

Talare vid SVERDs höstkonferens: Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ

Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ, medverkar på SVERDs årliga höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis. Anders Söderholm medverkar ofta på SVERDs konferenser och berättar om vad som är på gång inom högskolevärlden och UKÄ. Två...

UNESCO OER Rekommendationen nu på svenska

FN UNESCO OER rekommendationen antogs vid UNESCOS generalförsamling av ca 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2020. I väntan på att berörda myndigheter och Svenska UNESCO rådet har en inofficiella översättning av FN UNESCO OER rekommendationen utarbetats...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

7. Skollyftet


SKOLLYFTET är en samlingsplats för lärare och andra som verkar i, och för, skolan och förskolan.

Skollyftet är helt fristående och består av lärare och andra skolintresserade. Här diskuteras allt som har

med skola att göra med ambition att påverka och bidra till kreativitet, innovation och lärande.

Under hösten 2013 startar Skollyftets MOOC (Massive Open Online Course) “Det utvidgade

kollegiet” som är en öppen digital fortbildning och vänder sig till skolsveriges alla lärare,

skolbibliotekarier, skolledare m.fl som genom sin medverkan bidrar till att skapa det digitala lärarlyft

vi som verkar i skolan vill se och behöver och som i sin tur är förankrad i Lgr 11.

Där framgår att:

Elever ska och lärare bör ha tillgång till moderna lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning.

Varje elev ska efter genomgången grundskola kunna använda modern teknik som ett verktyg för

kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

S.k. Open Badges används för att utfärda intyg om de kunskaper och förmågor som den som deltar

kommer att utveckla. Det är ett sätt att digitalt kunna verifiera informellt lärande och fungerar som ett

komplement till formella kvalifikationer som högskolepoäng och lärarexamen m.m. Doug Belshaw

från the Mozilla Foundation har en rådgivande funktion för den här delen av MOOCen. I det här

klippet ger han en sammanfattande beskrivning av vad Open Badges är.

<iframe width=”640″ height=”360″ src=”https://www.youtube.com/embed/cEa4GpwFGE8?feature=player_detailpage” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

I kursen kommer vi att möta Flera olika inspiratörer kommer i kursen varje vecka att ge en livesänd

diskussion inom sitt expertområde. Dessa inlägg ger sen möjligheter för att sedan diskutera, dela och

bygga vidare på de olika ämnesområdena och tillsammans skapas olika ingångar till skola, lärande

och skolutveckling. Kompetensutvecklingen i “det utvidgade kollegiet” kommer alltså att beröra flera

olika ämnesområden; sociala medier, pedagogik, teknik, didaktik och filosofi. Den som deltar i kursen

har därmed stora möjligheter att påverka innehållet. Av de öppna resurserna som skapas planerar

Skollyftet att ge ut en bok i slutet av kursen, som alltså kommer att innehålla bidrag från samtliga

deltagare i kollaborativ anda.

Några av desvenska och internationella föreläsare som i dagsläget är klara för att bidra till MOOCen

som inspiratörer/rådgivare: Dave Cormier, Ebba Ossiannilsson, Monika Hardy, Micke Kring, Steve

Peters, Carl Heath, Adam Wickberg Månsson, Doug Belshaw, Stefan Pålsson.

Ambitionen med kursen

Att delta i MOOCen handlar om att göra det utifrån sina egna intressen och förutsättningar. Kursen är

alltså öppen både för den som har lång erfarenhet av det utvidgade kollegiet och den som är helt ny.

Målsättningen är att som deltagare utveckla nya förmågor, kontakter och nätverk samt nya kanaler

att bygga dem i. “Det utvidgade kollegiet” kan komma att skapa en förutsättning för en hållbar och

framåtsyftande skolkultur som kännetecknar skolan som en lärande organisation.

Länkar

Skollyftet: http://skollyftet.se/

Skollyftet på Twitter: @Skollyftet

Skollyftet på Facebook: https://www.facebook.com/groups/skollyftet/

Det utvidgade kollegiet: http://skollyftet.se/2013/06/29/kursen-det-utvidgade-kollegiet/

Open Badges: www.openbadges.org

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This