NY

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 Agile2Vet is a ERASMUS+ project “AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023. Erasmus+1 KA220 –...

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

7. Skollyftet


SKOLLYFTET är en samlingsplats för lärare och andra som verkar i, och för, skolan och förskolan.

Skollyftet är helt fristående och består av lärare och andra skolintresserade. Här diskuteras allt som har

med skola att göra med ambition att påverka och bidra till kreativitet, innovation och lärande.

Under hösten 2013 startar Skollyftets MOOC (Massive Open Online Course) “Det utvidgade

kollegiet” som är en öppen digital fortbildning och vänder sig till skolsveriges alla lärare,

skolbibliotekarier, skolledare m.fl som genom sin medverkan bidrar till att skapa det digitala lärarlyft

vi som verkar i skolan vill se och behöver och som i sin tur är förankrad i Lgr 11.

Där framgår att:

Elever ska och lärare bör ha tillgång till moderna lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning.

Varje elev ska efter genomgången grundskola kunna använda modern teknik som ett verktyg för

kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

S.k. Open Badges används för att utfärda intyg om de kunskaper och förmågor som den som deltar

kommer att utveckla. Det är ett sätt att digitalt kunna verifiera informellt lärande och fungerar som ett

komplement till formella kvalifikationer som högskolepoäng och lärarexamen m.m. Doug Belshaw

från the Mozilla Foundation har en rådgivande funktion för den här delen av MOOCen. I det här

klippet ger han en sammanfattande beskrivning av vad Open Badges är.

<iframe width=”640″ height=”360″ src=”https://www.youtube.com/embed/cEa4GpwFGE8?feature=player_detailpage” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

I kursen kommer vi att möta Flera olika inspiratörer kommer i kursen varje vecka att ge en livesänd

diskussion inom sitt expertområde. Dessa inlägg ger sen möjligheter för att sedan diskutera, dela och

bygga vidare på de olika ämnesområdena och tillsammans skapas olika ingångar till skola, lärande

och skolutveckling. Kompetensutvecklingen i “det utvidgade kollegiet” kommer alltså att beröra flera

olika ämnesområden; sociala medier, pedagogik, teknik, didaktik och filosofi. Den som deltar i kursen

har därmed stora möjligheter att påverka innehållet. Av de öppna resurserna som skapas planerar

Skollyftet att ge ut en bok i slutet av kursen, som alltså kommer att innehålla bidrag från samtliga

deltagare i kollaborativ anda.

Några av desvenska och internationella föreläsare som i dagsläget är klara för att bidra till MOOCen

som inspiratörer/rådgivare: Dave Cormier, Ebba Ossiannilsson, Monika Hardy, Micke Kring, Steve

Peters, Carl Heath, Adam Wickberg Månsson, Doug Belshaw, Stefan Pålsson.

Ambitionen med kursen

Att delta i MOOCen handlar om att göra det utifrån sina egna intressen och förutsättningar. Kursen är

alltså öppen både för den som har lång erfarenhet av det utvidgade kollegiet och den som är helt ny.

Målsättningen är att som deltagare utveckla nya förmågor, kontakter och nätverk samt nya kanaler

att bygga dem i. “Det utvidgade kollegiet” kan komma att skapa en förutsättning för en hållbar och

framåtsyftande skolkultur som kännetecknar skolan som en lärande organisation.

Länkar

Skollyftet: http://skollyftet.se/

Skollyftet på Twitter: @Skollyftet

Skollyftet på Facebook: https://www.facebook.com/groups/skollyftet/

Det utvidgade kollegiet: http://skollyftet.se/2013/06/29/kursen-det-utvidgade-kollegiet/

Open Badges: www.openbadges.org

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This