NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat.

– Vi är mycket glada över de förbättrade resultaten, men vi behöver fortsätta arbeta målmedvetet för att utveckla dem ytterligare, säger Karl Johan Sjödin, utbildningschef.

Årets niondeklassare på Alléskolan gick ut med ett betygssnitt på drygt 210, jämfört med föregående års 200,5. Andelen elever som blev behöriga till ett nationellt gymnasieprogram ökade från 69,7 procent till 84 procent, vilket placerar Alléskolan på den övre halvan av landets grundskolor.

Skolan har, med stöd av utbildningsförvaltningen, fokuserat på metodutveckling inom matematik och svenska samt infört ett tvålärarsystem och nivågruppering i flera ämnen. Utbildningsförvaltningens initiala analys visar att relationen mellan satta betyg och resultat på nationella prov visar att det inte är några “glädjebetyg”.

– Det vi ser är att medarbetarna på Alléskolan har gjort och fortsätter att göra ett fantastiskt arbete med att förbättra och stärka elevernas motivation och närvaro. Det här är ett långsiktigt arbete, och vi ska alla vara stolta över de framsteg som gjorts under det senaste året, säger Karl Johan Sjödin.

Läs mer här: https://www.atvidaberg.se/nyheter/forskola-skola-och-utbildning/2024-06-28-forbattrade-betygsresultat-for-alleskolans-niondeklassare

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This