NY

SVERD Online Vårkonferens genomfördes 15 mars 2024

SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024 SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt  Genomfördes i ZOOM 15/3 kl 13.00-16.00 och samlade ett 50 tal deltagare. Presentationsbilder och filmer kommer inom kort. Agenda Innehåll Talare 13.00 Välkomna Ulf...

Regeringen tar initiativ till ett lärarråd – skolminister Lotta Edholm träffar lärare och förskollärare

Pressmeddelande från Utbildningsdepartementet Regeringen tar initiativ till ett lärarråd – skolminister Lotta Edholm träffar lärare och förskollärare Publicerad 14 mars 2024 Regeringen tar nu initiativ till en serie lärarråd, som genomförs tillsammans med...

Nacka använder AI för att samla 110 000 invånares åsikter

Nacka kommun har lanserat Framtidsdialog Nacka – en demokratisatsning där AI ska hjälpa till att fånga alla 110 000 medborgares synpunkter. Genom satsningen ska de boende i kommunen under ett års tid få berätta hur de önskar att Nacka ska utvecklas i framtiden. – De...

Nytt verktyg utvärderar AI och digitala verktyg för skolan

Branschorganisationen Swedish Edtest lanserar ett mer datadrivet verktyg som ska underlätta för lärare och skolledningar att hitta det största, pedagogiska värdet i olika digitala lärresurser. I den nya utformningen finns även frågor och svar som rör AI i skolan.  –...

Digitaliseringsrådet bjuder in till workshops inför översyn av digitaliseringspolitiken

Regeringen har tidigare aviserat en översyn av digitaliseringspolitiken och avsikten att ta fram en ny digitaliseringsstrategi. Som ett bidrag i det arbetet bjuder nu Digitaliseringsrådet in till workshops för att samla kunskap och inspel. Syftet med workshopparna är...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling

Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus på elever i årskurs 4, ska behålla sitt intresse för skolarbetet och ges möjlighet att nå längre.

Alla elever har rätt att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling, men elever som har lätt för att lära får ofta inte tillräckligt med stimulans och utmaningar av skolan för att komma längre i sitt kunnande.

Skolinspektionens nya granskning visar att hela 24 av 29 av de granskade skolorna behöver utveckla sin undervisning för att säkerställa att dessa elever får en utbildning som ger dem möjlighet att stimuleras och nå en kunskapsmässig utveckling utifrån deras förutsättningar. Granskningen har fokuserat både på lärarnas arbete och i vilken mån skolans ledning stödjer en undervisning som stimulerar dessa elever.

– Om skolan inte lyckas främja elevernas lust att lära i de tidigare årskurserna kan följderna bli stora. En understimulerad elev riskerar att bli störande i klassrummet. Bristande stimulans kan också leda till passivitet hos elever, vilket i förlängningen kan leda till att elever misslyckas i skolan, säger Ulrika Rosengren utredare på Skolinspektionen.

Alla elever har rätt att utvecklas så långt som möjligt

I ett kunskapssamhälle är det generellt viktigt att ta tillvara elevers potential men många skolor saknar strategier för att utveckla en undervisning som stimulerar och utmanar elever som har lätt för att lära. Lärare och elevhälsoteamet på skolan är oftast fokuserade på de elever som riskerar att inte nå målen och är ovana att såväl identifiera som att prata om och anpassa undervisningen till de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling.

Läs mer här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This