NY

Anmälan är öppen till SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024

SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024 SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt  Programmet är under uppbyggnad och kommer att handla om samverkan högskola och vuxenutbildning. Anmälan till vårkonferensen i ZOOM 15/3 kl 13.00-16.00 som är fri sker...

Diggs plan för smartare digital infrastruktur 2024

Digg har fyra nya tjänster på gång under 2024 som samtliga ska bidra till en mer sammanhållen, offentlig digital infrastruktur. Viktoria Hagelstedt, avdelningschef för samordning och datadelning på Digg, förklarar vilka områden som berörs och varför tjänsterna är...

Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna för digital inkludering

Regeringen ger Post- och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att föreslå insatser för att öka andelen individer som är digitalt inkluderade, dvs. individer som använder digitala tjänster. Läs mer här Ladda ner: Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna...

Fler böcker till förskolor och skolor

Barn och elever ska få ordentlig tillgång till böcker och regeringen har därför inrättat ett nytt statsbidrag för inköp av skön- och facklitteratur. Nu är villkoren för statsbidraget beslutade och huvudmännen kan söka de 176 miljoner kronor, vilket ungefär motsvarar...

Yrkesvuxutredningen är klar och föreslår ny utbildningsform – Yrkesskola

För att bredda utbudet av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå, föreslår Yrkesvuxutredningen bland annat att det ska inrättas en ny utbildningsform inom det offentliga utbildningsväsendet. Utbildningsformen ska benämnas yrkesskola. Yrkesskolan ska ha sin...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Satsa på kreativitet i utbildningen


Talanger behöver få vara kreativa

Sir Ken Robinson talade vid EDEN konferensen i Oslo om att skapa ett utbildnings

system som främjar kreativitet.

Han talade om att människor behöver träna upp sin kreativitet under skoltiden samtidigt som vi inte vet vad framtiden kräver av oss. Han understryker att kreativitet är lika viktigt i utbildning som litteratur. Om man redan vet allting kommer man ej heller att lära sig något nytt eller som han uttrycker det -om man ej är beredd på att ha fel någon gång så kommer man inte heller att ha rätt.

Skolsystemet idag är organiserat så att vi utbildar människor bort från kreativitet. Barn är i unga år
inte rädda för att ha fel för oftast vet de inte svaret på frågorna och då försöker de kreativt att hitta ett bra svar.

Över hela världen har vi besvärliga ämneshierarkier , först i ranking ligger matematik, sedan

kommer moderna språk och sist estetiska ämnen. Bland de estetiska ämnena rankas musik och

teater före bild och dans. Problemet som Robinson poängterar är att vi utbildar bara huvudet

inte hela kroppen. Det beror på att våra utbildningssystem har som mål att utbilda universitets

professorer och de lever sina liv i sina huvuden. Deras kropp verkar vara ett transportmedel för

att flytta sina huvuden. Länge har visionen varit att akademisk förmåga ska lösa industrisamhällets

problem. Ett problem idag är att många kreativa människor inte kommer in på universiteteten. Tidigare

var det enkelt då utbildning gav jobb direkt, men det gäller inte längre.

När det gäller intelligens vet vi att den är

1. Skiftande

2. Dynamisk

3. Distinkt

Talanger behöver få vara kreativa och vi vet att dansare inte bara kan sitta stilla och läsa.

Vårt hopp för framtiden är att vi omformar utbildningssystemet. Vi behöver se våra kreativa

förmågor och hjälpa barn att bli och vara kreativa. De kommer att uppleva framtiden när vi inte längre finns.

http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This