NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Satsa på kreativitet i utbildningen


Talanger behöver få vara kreativa

Sir Ken Robinson talade vid EDEN konferensen i Oslo om att skapa ett utbildnings

system som främjar kreativitet.

Han talade om att människor behöver träna upp sin kreativitet under skoltiden samtidigt som vi inte vet vad framtiden kräver av oss. Han understryker att kreativitet är lika viktigt i utbildning som litteratur. Om man redan vet allting kommer man ej heller att lära sig något nytt eller som han uttrycker det -om man ej är beredd på att ha fel någon gång så kommer man inte heller att ha rätt.

Skolsystemet idag är organiserat så att vi utbildar människor bort från kreativitet. Barn är i unga år
inte rädda för att ha fel för oftast vet de inte svaret på frågorna och då försöker de kreativt att hitta ett bra svar.

Över hela världen har vi besvärliga ämneshierarkier , först i ranking ligger matematik, sedan

kommer moderna språk och sist estetiska ämnen. Bland de estetiska ämnena rankas musik och

teater före bild och dans. Problemet som Robinson poängterar är att vi utbildar bara huvudet

inte hela kroppen. Det beror på att våra utbildningssystem har som mål att utbilda universitets

professorer och de lever sina liv i sina huvuden. Deras kropp verkar vara ett transportmedel för

att flytta sina huvuden. Länge har visionen varit att akademisk förmåga ska lösa industrisamhällets

problem. Ett problem idag är att många kreativa människor inte kommer in på universiteteten. Tidigare

var det enkelt då utbildning gav jobb direkt, men det gäller inte längre.

När det gäller intelligens vet vi att den är

1. Skiftande

2. Dynamisk

3. Distinkt

Talanger behöver få vara kreativa och vi vet att dansare inte bara kan sitta stilla och läsa.

Vårt hopp för framtiden är att vi omformar utbildningssystemet. Vi behöver se våra kreativa

förmågor och hjälpa barn att bli och vara kreativa. De kommer att uppleva framtiden när vi inte längre finns.

http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This