NY

Högskolekonferensen NU2024 samlar 450 deltagare till Umeå 17-19 juni

SUHF:s nationella högskolepedagogiska konferens och sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning som går av stapeln i Umeå den 17—19 juni. Tema : Högre utbildning i och för förändring Nu finns ett praktfullt program publicerat på...

Akademi Norr konferens i Lycksele 19 juni om kompetensförsörjning i norra Sverige

Den 19 juni släpper Akdemi Norr detaljerad statistik från en omfattande kompetensrapport som visar vilka yrken som kommer ha störst rekryteringsbehov inom 2-3 år. Man har kartlagt både rekryterings- och kompetensutvecklingsbehoven över ett brett spektrum av yrken i...

Regeringen vill satsa på naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik

Nya åtgärder för att stärka STEM-området Publicerad 05 juni 2024 I slutet av 2024 beräknas regeringen presentera en STEM-strategi ( naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) som syftar till att Sverige ska få fler personer med gedigna kunskaper inom...

Teknik – bred förståelse och intresse hör ihop

Ny forskning presenteras av Johan Svenningsson forskare vid Linköpings Universitet som visar att bred förståelse och intresse hör ihop inom teknikämnen. Både attityder till teknik, samt metodutveckling för att mäta attityder lyfts i avhandlingen. Det finns ett samband...

Sju av tio lärare som undervisar i grundskolan är behöriga lärare

Lärarbehörigheten i grundskolan ökar något, till 71,5 procent. I gymnasiet ligger lärarbehörigheten nu på 84,2 procent vilket också är en liten ökning mot föregående år skriver fackföreningen Sveriges Lärare som granskat Skolverkets statistik. – Det är positivt att vi...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Säkerhet och it-pedagogik i fokus för Malmö universitet

Universitet är kända för akademisk frihet och öppenhet. Men en orolig omvärld gör att Magnus Wikforss, it-chef på Malmö universitet, måste jobba för att få sina forskare att börja tänka mindre öppet och mer på cybersäkerhet. Samtidigt har it-avdelningen ett nytt it-pedagogiskt uppdrag att hjälpa skolans lärare med digitala inslag i utbildningarna.

Läs hela artikeln på Voister här

Utöver säkerhetsbiten arbetar ni mycket med att undervisa era lärare i nya digitala verktyg, inte sant?

– Ja, och det tycker jag är spännande. Vi har ett it-pedagogiskt uppdrag. Det är vi som måste lära lärarna hur de kan använda våra system på bästa sätt, och om hur de exempelvis kan bygga upp en kurs digitalt, så att de får en bättre pedagogisk miljö för studenterna. Så från att ha varit ett analogt program eller en analog kurs, får de möjligheten att ha med en it-pedagogisk del, från början. Det kan bli ett helt nytt upplägg från start till mål, med digital tentamen. Det är ett spännande uppdrag, men vi är förstås lite skakiga eftersom det inte är något vi har arbetat med tidigare.

Vad innebär det för dina kollegor på it-avdelningen?

– Det är helt klart en omställning. Från att man tror att kommunikation är att skicka en e-post, till att vi nu ska säkra ett helt annat beteende. Det är en transformation i it-avdelningens uppdrag som jag kan se. Och vart vi landar vet jag inte, men det är helt klart superspännande.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This