NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Säkerhet och it-pedagogik i fokus för Malmö universitet

Universitet är kända för akademisk frihet och öppenhet. Men en orolig omvärld gör att Magnus Wikforss, it-chef på Malmö universitet, måste jobba för att få sina forskare att börja tänka mindre öppet och mer på cybersäkerhet. Samtidigt har it-avdelningen ett nytt it-pedagogiskt uppdrag att hjälpa skolans lärare med digitala inslag i utbildningarna.

Läs hela artikeln på Voister här

Utöver säkerhetsbiten arbetar ni mycket med att undervisa era lärare i nya digitala verktyg, inte sant?

– Ja, och det tycker jag är spännande. Vi har ett it-pedagogiskt uppdrag. Det är vi som måste lära lärarna hur de kan använda våra system på bästa sätt, och om hur de exempelvis kan bygga upp en kurs digitalt, så att de får en bättre pedagogisk miljö för studenterna. Så från att ha varit ett analogt program eller en analog kurs, får de möjligheten att ha med en it-pedagogisk del, från början. Det kan bli ett helt nytt upplägg från start till mål, med digital tentamen. Det är ett spännande uppdrag, men vi är förstås lite skakiga eftersom det inte är något vi har arbetat med tidigare.

Vad innebär det för dina kollegor på it-avdelningen?

– Det är helt klart en omställning. Från att man tror att kommunikation är att skicka en e-post, till att vi nu ska säkra ett helt annat beteende. Det är en transformation i it-avdelningens uppdrag som jag kan se. Och vart vi landar vet jag inte, men det är helt klart superspännande.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This