NY

SVERD-webbinarium: Kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande

Välkommen till ännu ett SVERD-webbinarium i samverkan med UHR där vi kommer att belysa nationella och internationella perspektiv på kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande. Läs mer här Du kan fortfarande anmäla dig! Läs mer här Teman: Missing...

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringens försiktiga distansutbildningsutredning

SOU 2012:76 – Utbildning för elever i samhällsvård  och fjärr- och distansundervisning.

Sverd har läst och tycker utredningen är alltför restriktiv till onlinelärande som en framtidsmöjlighet för all utbildning.

Utredningen delar upp onlinelärande i två delar.

1. Fjärrundervisning ( som sker i realtid ) , som en undervisningsform där man använder modern teknik, eleven och läraren är skilda i rum men inte tid. Det finns handledare på plats och undervisningen bedrivs i ett klassrum.

2. Distansundervisning ( som sker asynkront och synkront ) och innebär att eleven och läraren mestadels är skilda i tid och rum, det är en sorts korrespondensundervisning, men där lärare och elev har tillfälle att kommunicera interaktivt då och då.

Utredningen tycker att fjärrundervisning är att föredra framför distansundervisning.

Men att distansundervisning ska kunna ske i undantagsfall och distansundervisning bara ska få ske max två terminer.

Man lyfter fram det som ett särskilt stöd eller för elever som tex elitsatsar på en idrott.

De elever som läser på distans ska ha en hemskola som har huvudansvar för elevens skolgång.

Man ser distansundervisning bara som en form av särskilt stöd i vissa tillåtna fall. 

Läs hela utredningen : http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/36/60/08f05c0b.pdf

SVERD undrar varför man är så försiktig  till att använda nya lärande metoder som online lärande på distans ?

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This