NY

UNESCO OER Rekommendation. Svenska Regeringens svar Februari 2023

Generalkonferensen för FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO), som sammanträder i Paris den 12–27 november 2019, vid dess 40:e session. Läs mer här Medlemsländerna har just nu svarat efter fyra års implementeringsarbeten. Se Sveriges svar här...

Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll?

Igår den 7 februari 2023 presenterade OECD Direktör Andreas Schleicher rapport om Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll? https://www.oecd.org/coronavirus/en/education-equity Se inspelningen här Demografiska...

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023. Professor Neil Fassina, President ICDE är också keynote på ICDE och Innland Norges biannual koncerns om Livslångt lärande Lillehammer Lifelong Learning 2023 Professor Neil Fassina,...

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält 2022 var Martin Howe i Borlänge kommun...

Bibli­o­te­ken kan göra allmän­he­ten delak­tig i forsk­ning­en

Svenska bibliotek ska bidra till kunskapsförmedling och främja vetenskaplig bildning. Internationellt finns många goda exempel på hur bibliotek kan göra allmänheten delaktig i forskningsprocessen. De visar hur även svenska bibliotek skulle kunna bli en arena där...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och förskollärarutbildningar. Vissa lärosäten får också mål för hur stor andel meriteringsanställda biträdande lektorer de ska ha.

Målen ska ge riktning för att möta de stora behoven av personal inom bristyrken. På så sätt blir styrningen mer fokuserad, mer långsiktig och mer anpassad för landets högskolor och universitet. Sedan tidigare har lärosätena också mål för könsfördelningen bland nyrekryterade professorer.

– Vi behöver fler utbildade personer som kan arbeta inom hälso- och sjukvård och skola. Brist på utbildad personal är en av välfärdens största utmaningar. Regeringen har genomfört stora utbildningssatsningar inom ramen för Kunskapslyftet och i budgetpropositionen för 2022 föreslås ytterligare åtgärder för att stärka utbildningar som leder till fler jobb inom vård och skola. De nya målen för antal examina är ytterligare ett steg i regeringens arbete för att möta den här utmaningen, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.

För vissa lärosäten sätts även mål för hur stor andel meriteringsanställda biträdande lektorer de ska ha. Målen är en del i arbetet med att förbättra villkoren för dem som arbetar i sektorn och skapa tydligare karriärvägar.

Målen avser perioden 2021–2024 och anges i respektive lärosätes regleringsbrev. Regeringen kommer att följa upp måluppfyllelsen i dialog med lärosätena och avser att sätta nya mål inför perioden 2025–2028.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This