NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Redaktören har ordet

VÄLKOMNA till ett nytt år 2013

2013 kommer att bli ett år fullt av utmaningar inom utbildningssektorn. I en tid präglad av öppna, internationella och alltmer IT-baserade kunskaps- och utbildningsmiljöer utmanas vi av frågor kring det gränslösa lärandet. Hur skapas  hållbara utbildningssystem, hur kan resurser delas och samverka i större utsträckning? Hur skapas möjlighet för den enskilde att påverka sina lärandemiljöer? Hur svarar vi upp mot nya krav på kunskapsrelevans och kompetenskrav? Det vi traditionellt knutit upp våra utbildningar och kurser kring – ett campus, skolan, läraren, litteraturen, rutiner, examinationer, professioner – är i hög grad under omformning. På vilka sätt ges pedagogiskt utvecklings- och kvalitetsarbete stöd i denna utveckling?

SVERD och SVERDnytt är med och bevakar och sprider information om vad som  händer.  Du vet väl att SVERDnytt har löpande publicering för att kunna  tillhandahålla intressanta artiklar och inlägg om vad som händer inom utbildningssektorn, vissa nummer trycker vi också eller gör en samlingsskrift i slutet på året.

Varmt välkomna med era bidrag!

Ebba Ossiannilsson, Redaktör

Ebba.Ossiannilsson@ced.lu.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This