NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Redaktören har ordet

VÄLKOMNA till ett nytt år 2013

2013 kommer att bli ett år fullt av utmaningar inom utbildningssektorn. I en tid präglad av öppna, internationella och alltmer IT-baserade kunskaps- och utbildningsmiljöer utmanas vi av frågor kring det gränslösa lärandet. Hur skapas  hållbara utbildningssystem, hur kan resurser delas och samverka i större utsträckning? Hur skapas möjlighet för den enskilde att påverka sina lärandemiljöer? Hur svarar vi upp mot nya krav på kunskapsrelevans och kompetenskrav? Det vi traditionellt knutit upp våra utbildningar och kurser kring – ett campus, skolan, läraren, litteraturen, rutiner, examinationer, professioner – är i hög grad under omformning. På vilka sätt ges pedagogiskt utvecklings- och kvalitetsarbete stöd i denna utveckling?

SVERD och SVERDnytt är med och bevakar och sprider information om vad som  händer.  Du vet väl att SVERDnytt har löpande publicering för att kunna  tillhandahålla intressanta artiklar och inlägg om vad som händer inom utbildningssektorn, vissa nummer trycker vi också eller gör en samlingsskrift i slutet på året.

Varmt välkomna med era bidrag!

Ebba Ossiannilsson, Redaktör

Ebba.Ossiannilsson@ced.lu.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This