NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Rapport om trender inom området e-learning

Det har kommit en ny rapport från eLearn Center vid Universitat Oberta de Catalunya i Barcelona som riktar sig främst till forskargrupper och organisationer intresserad av e-learningforskning. Rapportens mål är att ge information om var forskningsinsatserna inom e-learning fokuseras, samt identifiera viktiga ämnesområden och belysa trender inom området.

Den innehåller också en analys av huvudämnen och fokus i artiklar om e-lärande som publicerades 2017 och gjort stort avtryck.
Avsikten är att ge en översikt över var de mest lovande forskningslinjer är på väg.
E-Learn Centers mål är att stödja tillämpad forskning inom e-learning, med hjälp av data som erhållits
från institutionens användare, områden och processer, så att det gynnar innovation och
förbättrar kvaliteten på undervisningen. ELearn Center arbetar inom en rad olika områden för att erbjuda
studenter bästa möjliga lärande och att stödja akademisk personal för att uppnå hög kvalitet i kursverksamheterna.

Läs mer här.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This