NY

Varenda student på lärarutbildningen behövs

Antalet elever som saknar behörighet för gymnasiet är alarmerande, liksom att så få lärarstudenter tar examen. Lärare är ett bristyrke och varenda student på lärarutbildningen behövs, skriver Claes Thulin. Varför saknar så många elever gymnasiebehörighet? 18 000 kom...

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat. - Vi är mycket glada över...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Prestationsbaserat ersättningssystem behövs för Distansutbildningen

I en debattartikel idag i Dagens Samhälle av Hans Hansson, Sverker Janson & Gunnar Karlsson Mälardalens högskola, RISE SICS, KTH menar de att ett strikt prestationsbaserat ersättningssystem behövs för distansutbildningen inom högskolan.

Idag slutför endast hälften av studenterna sina fristående distanskurser. På avancerade kurser för yrkesverksamma är det ännu färre. Detta innebär bortkastad tid, möda, förhoppningar och pengar för studenter, utbildningsanordnare och samhället. Och ändå är det just sådan utbildning för livslångt lärande som vi nu behöver mycket mer av. Arbetsmarknaden förändras snabbt under tryck av digitalisering och automatisering och fler behöver vidareutbilda sig till nya roller och yrken.

Ett avgörande hinder är att högskolan har ett svagt incitament att utveckla utbildningar och utbildningsformer för denna målgrupp. Ersättningen till högskolan ges i två ungefär lika stora delar. En del när studenter registreras och en del när de blir godkända på kurser. Distanskurserna har färre godkända och blir därmed mindre lönsamma än campuskurser. Följden är att utbudet av distansutbildning är lågt och har minskat med 25 procent från 2010 till 2017 enligt Unionen. För att motverka detta har förslag rests att helt ta bort prestationsersättningen för distansutbildningar.

De menar att detta är fel väg framåt och föreslår istället att endast ge ersättning för studenter som klarat sina distanskurser. En sådan ersättningsmodell lägger fokus på förbättrad prestation och lärosätena motiveras att erbjuda utbildningar av hög kvalitet under former som passar studenterna. Ersättningen per godkänd student måste samtidigt höjas, eftersom den kommer att utgå för faktiska resultat, inte för studenter som lockats läsa en utbildning de inte slutför. Läs mer här 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This