NY

Fler elever behöver klara av skolan

– Anders Palm, enhetschef på Skolverket. skriver i ett pressmeddelande (2023.09.28) att: Vi kan konstatera att slutbetygen i årskurs 9 ligger på ungefär samma nivå som i fjol. Det här innebär att av de drygt 120 700 elever som gick ut nian i våras saknade drygt 17 900...

Regeringen vill se ett ökat fokus på kvalitet och excellens inom högre utbildning

Regeringen har beslutat att ge Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att ytterligare stärka kvalitet och främja excellens i det nationella kvalitetssäkringssystemet. – För att högre utbildning och forskning i Sverige ska stå sig i den internationella...

Ny generaldirektör för UKÄ

Regeringen har i dag beslutat att anställa Martin Norsell som generaldirektör och chef för Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Han påbörjar sin anställning den 1 december 2023. – Jag är mycket glad att Martin Norsell har tackat ja till att bli generaldirektör för UKÄ....

Videos från SVERD Höstkonferens 22/9 om AI och Chat GPT

Här kommer videofilmer om AI och Chat GPT ca 10 min vardera från SVERDs Höstkonferens den 22 sep 2023. Internetstiftelsen Kristina Alexandersson https://sverd.se/temp/sverd20230922_internetstiftelsen.mp4 Mittuniversitetet Jimmy Jaldemark...

Laika 13: Världens första AI-tonåring formad av 100 procent skärmtid

Var femte tonåring lägger idag all sin lediga tid på sociala plattformar. Samtidigt visar forskning på tydliga kopplingar mellan sociala medier och psykiska besvär bland barn och ungdomar. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän har därför ihop med specialister inom AI...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Prestationsbaserat ersättningssystem behövs för Distansutbildningen

I en debattartikel idag i Dagens Samhälle av Hans Hansson, Sverker Janson & Gunnar Karlsson Mälardalens högskola, RISE SICS, KTH menar de att ett strikt prestationsbaserat ersättningssystem behövs för distansutbildningen inom högskolan.

Idag slutför endast hälften av studenterna sina fristående distanskurser. På avancerade kurser för yrkesverksamma är det ännu färre. Detta innebär bortkastad tid, möda, förhoppningar och pengar för studenter, utbildningsanordnare och samhället. Och ändå är det just sådan utbildning för livslångt lärande som vi nu behöver mycket mer av. Arbetsmarknaden förändras snabbt under tryck av digitalisering och automatisering och fler behöver vidareutbilda sig till nya roller och yrken.

Ett avgörande hinder är att högskolan har ett svagt incitament att utveckla utbildningar och utbildningsformer för denna målgrupp. Ersättningen till högskolan ges i två ungefär lika stora delar. En del när studenter registreras och en del när de blir godkända på kurser. Distanskurserna har färre godkända och blir därmed mindre lönsamma än campuskurser. Följden är att utbudet av distansutbildning är lågt och har minskat med 25 procent från 2010 till 2017 enligt Unionen. För att motverka detta har förslag rests att helt ta bort prestationsersättningen för distansutbildningar.

De menar att detta är fel väg framåt och föreslår istället att endast ge ersättning för studenter som klarat sina distanskurser. En sådan ersättningsmodell lägger fokus på förbättrad prestation och lärosätena motiveras att erbjuda utbildningar av hög kvalitet under former som passar studenterna. Ersättningen per godkänd student måste samtidigt höjas, eftersom den kommer att utgå för faktiska resultat, inte för studenter som lockats läsa en utbildning de inte slutför. Läs mer här 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This