NY

Anmälan är öppen till SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024

SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024 SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt  Programmet är under uppbyggnad och kommer att handla om samverkan högskola och vuxenutbildning. Anmälan till vårkonferensen i ZOOM 15/3 kl 13.00-16.00 som är fri sker...

Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna för digital inkludering

Regeringen ger Post- och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att föreslå insatser för att öka andelen individer som är digitalt inkluderade, dvs. individer som använder digitala tjänster. Läs mer här Ladda ner: Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna...

Fler böcker till förskolor och skolor

Barn och elever ska få ordentlig tillgång till böcker och regeringen har därför inrättat ett nytt statsbidrag för inköp av skön- och facklitteratur. Nu är villkoren för statsbidraget beslutade och huvudmännen kan söka de 176 miljoner kronor, vilket ungefär motsvarar...

Yrkesvuxutredningen är klar och föreslår ny utbildningsform – Yrkesskola

För att bredda utbudet av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå, föreslår Yrkesvuxutredningen bland annat att det ska inrättas en ny utbildningsform inom det offentliga utbildningsväsendet. Utbildningsformen ska benämnas yrkesskola. Yrkesskolan ska ha sin...

Högskolepedagogik-Vad tycker studentkårerna ?

Sveriges förenade studentkårer SFS släpper sin rapport om Högskolepedagogik - Vad tycker studentkårerna?  i ett livesänt livesamtal den 1 mars klockan 09.00. Hur ser Sveriges studentkårer på högskolepedagogik? Vilka aspekter av pedagogiken uppfattas som mest...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Prestationsbaserat ersättningssystem behövs för Distansutbildningen

I en debattartikel idag i Dagens Samhälle av Hans Hansson, Sverker Janson & Gunnar Karlsson Mälardalens högskola, RISE SICS, KTH menar de att ett strikt prestationsbaserat ersättningssystem behövs för distansutbildningen inom högskolan.

Idag slutför endast hälften av studenterna sina fristående distanskurser. På avancerade kurser för yrkesverksamma är det ännu färre. Detta innebär bortkastad tid, möda, förhoppningar och pengar för studenter, utbildningsanordnare och samhället. Och ändå är det just sådan utbildning för livslångt lärande som vi nu behöver mycket mer av. Arbetsmarknaden förändras snabbt under tryck av digitalisering och automatisering och fler behöver vidareutbilda sig till nya roller och yrken.

Ett avgörande hinder är att högskolan har ett svagt incitament att utveckla utbildningar och utbildningsformer för denna målgrupp. Ersättningen till högskolan ges i två ungefär lika stora delar. En del när studenter registreras och en del när de blir godkända på kurser. Distanskurserna har färre godkända och blir därmed mindre lönsamma än campuskurser. Följden är att utbudet av distansutbildning är lågt och har minskat med 25 procent från 2010 till 2017 enligt Unionen. För att motverka detta har förslag rests att helt ta bort prestationsersättningen för distansutbildningar.

De menar att detta är fel väg framåt och föreslår istället att endast ge ersättning för studenter som klarat sina distanskurser. En sådan ersättningsmodell lägger fokus på förbättrad prestation och lärosätena motiveras att erbjuda utbildningar av hög kvalitet under former som passar studenterna. Ersättningen per godkänd student måste samtidigt höjas, eftersom den kommer att utgå för faktiska resultat, inte för studenter som lockats läsa en utbildning de inte slutför. Läs mer här 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This