Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...
Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...
”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...
Regeringen har idag beslutat att Digitaliseringsrådet ska fortsätta sitt arbete i syfte att främja genomförandet av den allmänna digitaliseringspolitiken och digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Rådets arbete förlängs till och med den 31 december 2026....
SFS släppte sin nya rapport om deras kartläggning om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten 23 maj 2023 och hade ett soffsamtal om rapporten via Facebook Soffsamtal: Särskilt pedagogiskt stöd SFS satte sig ner i soffan för ett djupgående samtal om...
I en ny rapport från JRC (Europeiska Unione JRC Joint Research Centre) presenteras en modell med 10 områden för att öppna upp högre utbildning. Det är fyra transversella och sex generella områden som beskrivs i rapporten. De fyra transversella dimensionerna är: Ledarskap, strategi, teknologi och kvalitet. De sex generella dimensionera är innehåll, pedagogik, erkännande, samarbete, forskning och tillgänglighet. Vad som är väsentligt är att ha ett helhetsperspektiv för ökad kvalitet.
This report presents a support framework for higher education institutions (HEIs) to open up education. This framework proposes a wide definition of the term ‘open education’, which accommodates different uses, in order to promote transparency and a holistic approach to practice. It goes beyond OER, MOOCs and open access to embrace 10 dimensions of open education. The framework can be used as a tool by HEI staff to help them think through strategic decisions: pedagogical approaches, collaboration between individuals and institutions, recognition of non-formal learning and different ways of making content available. Contemporary open education is mostly enabled by ICTs and because of this, there is almost limitless potential for innovation and reach, which in turn contributes to the modernisation of higher education in Europe. Ladda ner hela rapporten här
Trackbacks/Pingbacks