NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Open Education Europa Teachers Contest launched!

Bildresultat för open education europa

The Open Education Europa portal lanserade i samband med sitt två-års jubileum den 1 oktober 2015  en utmaning/tävling:  aiming at collecting and sharing innovative teaching practices taking place in Europe. Läs mer här.

 

The contest aims at European teachers and educators in primary, secondary and higher education, vocational training and adult learning who teach in an innovative way or aim to achieve greater openness or inclusion in the classroom.

To participate in the contest, please submit electronically a Good Practice you were personally involved in. We define “Good Practice” in education as an action, initiative or experience that enhances learning and combines one or more of the following principles:

  • Innovation; the application of a novel approach, method or resource to improve teaching or learning.
  • Openness; the use or production of resources that are shared freely; the opening up of the classroom with open educational practices.
  • Inclusion; providing access to education or training to a previously excluded group or audience.

For the contest we will also consider the Replicability of the practice; whether it is easy for colleagues in other countries to apply and adapt the practice.

Alla som deltar i OEE Teachers Contest erhåller “Open Education Europa Pioneer” badge och har chans att vinna en resa till en innovativ skola i Europa.

Alla innovatörer från alla ämnesmråden, och utbildningsnivåer är välkomna att deltaga och dela sin goda praxis. Fram till den 31 oktober 2015 tas nomineringar emot. Nomineringa kan ske på alla EU språk

Starta här och lycka till!

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This