NY

Facken enade i protest: Vi är inga gränspoliser

Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar. – Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en...

Skolministern-Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling. Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni...

Stödmaterial för att mäta breddad rekrytering

Stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering Se webbinariet i efterhand Den 11 oktober lanserade UHR ett stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering. Missade du eller någon kollega webbinariet så går det nu att se i...

Var fjärde elev störs i sina studier varje dag i klassrummet

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är...

Myndigheter samverkar för att främja ett livslångt lärande

Myndigheter i Sverige samverkar för att främja kompetensförsörjning och livslångt lärande I Sverige samverkar åtta myndigheter för att främja ett livslångt lärande för att förse arbetsmarknaden med rätt kompetens för ett hållbart arbetsliv. Delar av samarbetet syftar...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nu vill skolan ha en it-strategi

cs200

Är skolan likvärdig om datortätheten varierar stort mellan olika kommuner? Har vi en fungerande marknad av lärresurser? Hur ska de goda exemplen spridas och hur vet vi vad som är goda exempel? Skolan väntar på en nationell it-strategi.

Först när de flesta kommuner och skolor nu har investerat i infrastruktur och datorer har behovet av en mer övergripande strategi blivit allt mer akut. Parallellt med att skolorna digitaliserats, i ojämn takt, har det nationella stödet snarare minskat. Mellan 2003 och 2008 fanns det faktiskt en myndighet, Myndigheten för skolutveckling, vars uppdrag bland annat handlade utveckla användningen av it i skolan.

Detta skriver Karin Lindström i Computer Sweden Se länk

Nationellt forum för skolans digitalisering har i vår tagit fram ett förslag till en nationell it-strategi för skolans digitalisering. Där lyfts fyra områden där det behövs ett strategiskt ledarskap fram:
– Elevernas lärande och användning
– Professionens praktik och kompetens
– Infrastruktur och resurser
– Skolans ledarskap och styrning

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nu vill skolan ha en it-strategi | Namn på webbplatsen - […] Nu vill skolan ha en it-strategi […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This