NY

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Det ska bli svårare att komma in på lärar- och förskollärarutbildningarna, ämneskunskaperna ska stärkas i utbildningarna, studierna ska få ett ökat fokus på kognitionsvetenskap och skolnära praktik detta föreslår en utredning som lämnades till regeringen på tisdagen....

Kulturministern har tagit emot läslistor för skolan med 250 boktitlar

En av regeringens många satsningar för att stärka barns och ungas läsning är uppdraget till Skolverket och Kulturrådet att ta fram läslistor med olika typer av skönlitteratur. Nu har skolminister Lotta Edholm och kulturminister Parisa Liljestrand tagit emot...

Majoritet vill införa offentlighetsprincipen i friskolor

Deadline för att tycka till om hur insynen ska öka i friskolor har passerat. Majoriteten av remissinstanserna som tagit ställning vill att offentlighetsprincipen införs skriver webbtidningen Altinget. Skolinformationsutredningen har bland annat haft i uppdrag att...

Läs AI-kommissionens rapport – Färdplan för Sverige

Se utredningen Rapport från Finansdepartementet AI-kommissionens rapport - Färdplan för Sverige Publicerad 26 november 2024 Ladda ner: AI-kommissionens färdplan för Sverige (pdf 9 MB) Regeringen beslutade den 7 december 2023 att tillsätta en kommitté med uppdrag att...

Ny webbutbildning i validering med breda målgrupper

Nu finns det en kostnadsfri, digital utbildning för dig som arbetar med eller är intresserad av validering i din yrkesroll. Utbildningen är framtagen av Myndigheten för yrkeshögskolan och Skolverket. Den digitala utbildningen Validering i praktiken är relevant både...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ojämlikheten i svensk skola kan bli förödande

Skillnader i skolresultat har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan ( april 2019 ) .

En nyhet i rapporten är att OECD för första gången rekommenderar att Sverige bygger en regional struktur för skolstyrning. Det är en idé inspirerad av Skolkommissionens förslag, och rapporten slår fast att Skolkommissionen utgör en stabil grund och en tydlig riktning framåt för svensk skola.

Björn Åstrand som varit ledamot i Skolkommissionen och nu leder utredningen om ”En mer likvärdig skola”menar att efter att ha läst OECD rapporten bör man ställa följande frågor

  1. Har vi åstadkommit den skola som ger alla elever de bästa möjligheterna att lyckas?
  2. Stödjer skolan social utveckling, eller är det fortfarande så att social bakgrund styr hur väl du kommer att lyckas?  Och svaret är tyvärr att OECD rapporten visar att det fortfarande är så att social bakgrund styr hur väl man lyckas i skolan.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This