NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Låt dig inspireras och lär dig mer om öppna lärresurser genom OER-sällskapsspelet

OERopoly NU2012

Oeropolycardsnu2012

Oeropolynu2012

oeropolyworkshop

spelreglokaltanpoeropoly

Ebba Ossiannilsson Lunds Universitet
Ebba.Ossiannilsson@ced.lu.se

Alastair Creelman Linneuniversitetet
alastair.creelman@lnu.se

En workshop som genomfördes med  OERopoly,vid NU2012 i Göteborg, med mycket stort gensvar och vi blev uppmuntrade att dela med oss. Så här kan du ladda ner spelet och därtill hörande kort samt  workshops upplägg och ”spelregler”    Artikeln är inskickad till HU, Högre utbildning. Men artikeln kan också återfinnas i proceeding NU2012 (HU tillämpar återpublicering). Caring is sharing, sharing is caring

Abstrakt Öppna lärresurser (Open Educational Resources, OER) har än inte fått genomslagskraft inom svensk högre utbildning trots flera bra initiativ och projekt. Många lärare känner till OER och creative commons (cc). Relativt få delar dock sina resurser och än färre använder andras resurser, oftast på grund av bristande medvetenhet om utbudet och farhågor kring kvalitet och rättigheter. Det är inte heller vanligt med samverkan i produktion av OER. Studenter inom högre utbildning börjar i allt högre utsträckning ställa krav på användning av OER, samt att också vara delaktiga och ansvariga (prosumers) för användning och produktion av utbildningsmaterial och användargenererat innehåll. Internationellt finns ett enormt utbud av öppna lärresurser. OER rörelsen idag fokuserar framför allt på policys och riktlinjer samt att utveckla en öppen praxis och kultur som myndigheter och lärosäten bör tillämpa för att bäst utnyttja dessa resurser. En mer strategisk fokusering på öppen utbildning i Sverige skulle kunna skapa bättre grogrund för kvalitet med goda exempel av design och användning av OER och tillämpning av en öppen delningskultur med cc. Genom brädspelet OERopoly får deltagarna möjlighet att bekanta sig med centrala begrepp och några större internationella projekt inom OER samt att upptäcka relationer mellan OER, användargenererat material, Webb 2.0 verktyg och associerade nätverk i en bekant, kollaborativ miljö, nämligen ett sällskapsspel. Spelet går ut på att deltagarna ska samarbeta och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper om OER och relaterade områden. Under spelets gång delas kunskaper och erfarenheter av olika begrepp, organisationer, projekt och verktyg inom OER och nätbaserat lärande. Genom att använda en bekant spelmiljö som grund för att närma sig kända eller okända företeelser blir spelet en upptäcktsresa och visar hur spel genom innovativ pedagogik kan ersätta till exempel föreläsningar för att presentera nya begrepp för en grupp studenter. Vårt spel, inspirerat av det välkända Monopolspelet och OERopoly spelet (Connolly, Makriyannis De Liddo OERopoly NU2012et. al, 2010, Connolly, Wilson, Makriyannis et. al, 2011) har vidareutvecklats för svenska förhållanden. I stark kontrast mot originalet ligger betoningen i detta spel på kollaboration och delning mer än av konkurrens.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This