NY

Utbildningssektorn utsätts mest för attacker

Utbildningssektorn får oftare än alla andra sektorer sin data krypterad vid en cyberattack. En av orsakerna tros vara att utbildningssektorn överlag är sämre rustad på att identifiera attacker. Det visar en ny undersökning från säkerhetsföretaget Sophos. Läs mer här –...

Anmäl dig till SVERD Online Höstkonferens 23 sep 2022

SVERD Höstkonferens 23 sep. 2022 pågår kl.10.00-16.00 Se program nedan. Anmäl dig fritt här: https://www.sverd.se/sverd-online-hostkonf-23-sep-2022/  Tid Ämne Talare Länk 10.00-10.15 Välkomna Ulf Sandström ordförande SVERD Ebba Ossiannilsson vice ordförande SVERD...

Tyskland har antagit en OER Strategi för implementering av UNESCO OER Recommendationen. När är Sverige redo?

Tyskland har antagit en OER Strategi för implementering osv UNESCO OER Recommendationen. När är Sverige redo?   Läs mer här (på tyska)

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials. Läs mer här A European Commission recommendation adopted by the Council of the European Union (EU) on 16 June provides new building blocks to help make micro-credentials work across...

Skolexperterna om ny nationell digitaliseringsstrategi

Skolan står inför stora utmaningar och en fjärdedel av ungdomarna klarar inte kunskapsmålen för nionde klass. Samtidigt har den tidigare digitaliseringsstrategin för skolan löpt ut. Hur skulle en ny nationell digitaliseringsstrategi för skolan kunna utformas? Voister...

Regeringen i Norge anslår 184 miljoner norska kronor till flexibel utbildning

Regeringen i Norge anslår nu 184 miljoner norska kronor till flexibel utbildning rapporterar Flexibel Utdanning Norge (FUN) på sin facebooksida. Många av våra medlemmar får del av pengarna skriver FUN som är motsvarigheten till SVERD i Sverige. Bakgrunden är att 16...

Minskat söktryck till högskolor och universitet

I dag får sökande till högre utbildningar sitt antagningsbesked. Men de sökande har blivit färre – söktrycket är 10 procent lägre än förra året. Läs mer här – Det kopplar vi framför allt till lättade pandemirestriktioner, säger Andreas Sandberg, enhetschef vid...

Innovating Pedagogy 2022

Ett efterlängtade 10-årsjubileumsrapport för Innovating Pedagogy 2022 är ute!! Läs om edu-influencers, hempedagogik, titta på fester, hybridmodeller, dual learning, microcredentials, autonomi, obehag, walk-and-talk & välbefinnande! Skrivet i samarbete med våra...

Fortsatt strategi för skolans digitalisering

Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att ta fram ett förslag till nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet för 2023–2027. Strategin ska bland annat bidra till högre måluppfyllelse och likvärdighet i förskolan och skolan. Den nuvarande...

Kritik mot att behöriga lärare inte får jobb trots lärarbrist

I en artikel  i Dagens nyheter (1/7-2022) framgår det att det råder stor brist på behöriga lärare men trots det prioriterar ett stort antal skolor att anställa obehöriga lärare. Under läsåret var 72 respektive 86,9 procent av lärarna i kommunala grundskolor och...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Gå kurs om OER via MOOC

unesco_oer

 

 

 

 

Lär Dig mer om OER genom OER MOOCen Från  Central Institute of Educational Technology and Commonwealth of Learning (COL) och med Ramesh Sharma (Indien)

 ”Teach Smarter with Open Educational Resources”

Registrerera Dig här

OER Open Educational Resources benämns oftast på svenska som Öppna digitala lärresurser, och är oftast omnämnda i plural Det är ett begrepp som beskriver de utbildningsresurser som finns tillgängliga digitalt, ofta via internet. De är öppna på så sätt att de får användas, kopieras och spridas fritt. I vissa fall får de även omarbetas av användaren. Oftast används licenser för öppet innehåll såsom Creative commons på lärresurser som är tillgängliga enligt OER-principen.

När man talar om användandet av OER menar man ofta även begreppet OEP, Open Educational Practices. Tankarna bakom öppna digitala lärresurser härstammar från 1994 då Wayne Hodgins myntade begreppet ”learning object”. Hodgins lyfte med detta fram relationen utbildning och digital teknik. När sedan MIT började lägga ut kursmaterial på internet via sitt OpenCourseWare 2001 bidrog även det till utvecklingen inom området. År 2002 användes OER som faktisk term i samband med ett forum som UNESCO arrangerade, där deltagarna ville enas om ett universalt begrepp. År 2012 lanserade UNESCO Parisdeklarationen om OER och uppmanande samtliga medlemmar att inom de närmaste åren införa och nyttja OER. Även EU initiativet ”Opening up Educaation betonar vikten av att nyttja potentialerna i OER.

En MOOC-kurs (eng. Massive Open Online Course), storskalig öppen nätkurs, är en avgiftsfri distanskurs som kan läsas av tusentals kursdeltagare till liten lärarinsats. Förutom en omfattande mängd traditionellt kursmaterial för e-lärande såsom inspelade videolektioner, baseras moocar på interaktiva uppgifter som kursdeltagaren löser enskilt eller i grupp, och snabbt erhåller återkoppling på av varandra eller genom automaträttning.

En föregångare till mooc-kurser var det nätkursmaterial som MIT år 2002 släppte fritt för alla lärosäten att använda, och de öppna digitala lärresurser (OER) som samma år lanserades av Unesco.

Begreppet mooc tillkom år 2008 inom open access-rörelsen, och myntades av Dave Cormier och Bryan Alexander under en öppen nätkurs kallad ”Connectivism and Connective Knowledge”. Begreppet fick stor uppmärksamhet när 160 000 studenter från 190 länder registrerade sig på en mooc-kurs om artificiell intelligens som Stanford University startade hösten 2011. Mooc-kurser har därefter startats av en rad välrenommerade universitet över hela världen, ofta inom ramen för utbildningskonsortier, men även på collegenivå och lägre. Moocar har sedan våren 2013 beskrivits som mitt i en hypekurva

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This