NY

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom...

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

18 månader av undervisning som nästan uteslutande har genomförts på distans. Visst måste det finnas en mängd lärdomar som har skapats under den tiden. Vi som IKT-pedagoger har mött enskilda lärare som vittnat om att de både tänkt och gjort nytt, det var ofrånkomligt....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OEB Global 2020 hölls virtuellt precis som de flesta andra konferenser både nationellt och internationellt  under 2020. OEB Global ör en av de största konferenserna inom området e-lärande, online utbildning, digitala transformation  och teknologisk utveckling. Läs mer om konferensen här

Läs också mer om konferensen på SVERDs V ordförandes Blog https://i4quality.se/blog/conference-and-contributions-autumn-2020 och https://i4quality.se/blog/oeb020-par-t2

The event has a unique, cross-sector focus, fostering exchange between the corporate, education and public service sectors. This includes participants from multinational companies to SMEs, from higher education and research institutions to schools, from ministries to local authorities and from global IGOs to local NGOs.

Konferensen hölls under 2-4 december  (30 november – december 2020 med  huvudtemat Making Learning Meaning och följande underteman.

What do we want from learning? What do we expect from it in the future? And how can technology help us achieve it? We need to think about our ultimate objective, both individually and collectively. We talk about ‘transformative’ change but do we really understand what we mean? We say we want to put learning ”at the heart of life”, we are passionate about educational opportunity, we care deeply about lifelong learning but do we even know what our real goal is? Where do we want to go and how do we get there? How do we give real significance to education and training? How do we make learning mean something? How does learning become meaningful? OEB Global 2020 will not only look at the process of learning, but also its purpose, asking what we want to make learning mean. Like a star above the horizon, it will help point the way to our destination.

SVERD o SVERDs V Ordförande var tillsammans med ICDE värd för en workshop om OER och UNESCO OER Recommendation  från 2019.

This workshop we will present the UNESCO OER Recommendation and discuss key ongoing initiatives to support its implementation from the ICDE OER Francophone Africa working group, capacity building activities and project. In addition, we will go into findings and recommendations for the way forward based on the ICDE OER Advocacy Committee Survey. Finally, Participants will be invited to interact with international experts on opportunities and challenges of the OER UNESCO Recommendation in the context of COVID-19.

Talare var Torunn Gjeldsvik ICDE, Zeinep Varaglu, UNESCO Dynamic Coalition, Jacque Dang, Aunege, Anais Malbrand Roed, ICDE and Ebba Ossiannilsson, ICDE and SADE

The OER Dynamic Coalition – launched by UNESCO on 2 March 2020 – has been established to support the implementation of the UNESCO OER Recommendation. It  is composed of  experts from Member States, with a focus on UNESCO National Commissions, IGOs, UNESCO Category 2 Centres, specialised institutions, civil society and the private sector.

The concept for the OER Dynamic Coalition originated from the Ministerial Statement delivered at the 2nd World OER Congress, which was signed by the 14 Ministers responsible for Education on the event’s Ministerial Panel. The OER Dynamic Coalition is also referenced in the Preliminary Report for the Draft Recommendation sent out to Member States in April 2019 and was endorsed by the Category 2 Meeting on the draft Recommendation, held on 27 and 28 May 2019.

The vision for the OER Dynamic Coalition is to expand and consolidate commitments to actions in the area of OER, and to promote and reinforce international cooperation among all relevant stakeholders.
The principles of gender equality, geographic distribution, and open and accessible participation for all stakeholders to contribute ideas, knowledge and information are guiding principles of the OER Dynamic Coalition.

The  OER Dynamic Coalition is made up of  four Working Groups dedicated to the first four  Areas of Action laid out in the Recommendation, namely: capacity building, supportive policy, inclusive and equitable quality OER, and sustainability models. Its main role is to share necessary expertise, ensure networking and create synergies towards the implementation of each Area of Action.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This