NY

How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic –The Swedish Perspectives

Invitation to Online Conference 27-28th Januari 2021             Conference hosted by Swedish Association for Distance Education Name of project:  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic Project number:  NPAD-2020/10169...

Lärcentrum för studier i hela landet

I regeringens budget för 2021 satsas extra mycket pengar på lärcentrum. Det gör att människor i hela landet enklare kan studera på distans och få stöd i sina studier. Totalt handlar det om 90 miljoner som satsas på lärcentrum i år. På regeringens hemsida kan du läsa...

Extroverta trivs bättre med hemarbete än introverta

Det som spelar störst roll för hur man trivs med att arbeta hemifrån är ens personlighetsdrag. Extroverta personer trivs bättre än introverta enligt en rapport om distansarbete. Läs mer här Drygt 500 svenskar svarade på ett 60-tal frågor kring sina förutsättningar och...

Innovating Pedagogy 2021

Den nionde rapport, producerad av forskare vid Open University's Institute of Education Technology, UK i samarbete med kollegor från Lab of Artificial Intelligence and Human Languages / Institute of Online Education vid Peking Foreign Studies University, föreslår tio...

Distansundervisning inom gymnasieskolan fortsätter

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att landets gymnasieskolor fortsätter med fjärr- eller distansundervisning till och med den 24 januari 2021 skriver man i ett pressmeddelande idag den 7 januari. Läs mer här: Folkhälsomyndigheten vill understryka vikten av att...

God Jul och Gott nytt år från SVERD

God Jul och Gott nytt år från SVERD. Det har varit ett speciellt år med pandemin men alla har satt distansutbildning, distansarbete och distansmöten i centrum vilket är bra för Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning. Tack alla distansutbildare som är...

Lärande och undervisning efter pandemin – en blick in i framtiden

Den 17 december genomfördes det sista webbinariet inom projektet Distansstöd. Där lyftes blicken från de akuta utmaningarna, för att blicka framåt och diskutera dels hur pandemin på ett övergripande plan kommer att leda till en ny syn på lärande och utbildning, dels...

Svenskarna och internet 2020

Årets upplaga av Svenskarna och internet  från Internetstiftelsen släpptes idag den 15 december kl 9.00, 2020. Få reda på hur våra digitala vanor och användningen av digitala tjänster har förändrats under coronapandemin. Läs mer här och ta del av presentationen...

Mälardalens högskola blir universitet

Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, gav beskedet om att MDH blir ett universitet. Foto: TT/SVT Idag meddelade Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, vid en digital presskonferens att Mälardalens högskola blir...

OEB2020

OEB Global 2020 hölls virtuellt precis som de flesta andra konferenser både nationellt och internationellt  under 2020. OEB Global ör en av de största konferenserna inom området e-lärande, online utbildning, digitala transformation  och teknologisk utveckling. Läs mer...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OEB Global 2020 hölls virtuellt precis som de flesta andra konferenser både nationellt och internationellt  under 2020. OEB Global ör en av de största konferenserna inom området e-lärande, online utbildning, digitala transformation  och teknologisk utveckling. Läs mer om konferensen här

Läs också mer om konferensen på SVERDs V ordförandes Blog https://i4quality.se/blog/conference-and-contributions-autumn-2020 och https://i4quality.se/blog/oeb020-par-t2

The event has a unique, cross-sector focus, fostering exchange between the corporate, education and public service sectors. This includes participants from multinational companies to SMEs, from higher education and research institutions to schools, from ministries to local authorities and from global IGOs to local NGOs.

Konferensen hölls under 2-4 december  (30 november – december 2020 med  huvudtemat Making Learning Meaning och följande underteman.

What do we want from learning? What do we expect from it in the future? And how can technology help us achieve it? We need to think about our ultimate objective, both individually and collectively. We talk about ‘transformative’ change but do we really understand what we mean? We say we want to put learning ”at the heart of life”, we are passionate about educational opportunity, we care deeply about lifelong learning but do we even know what our real goal is? Where do we want to go and how do we get there? How do we give real significance to education and training? How do we make learning mean something? How does learning become meaningful? OEB Global 2020 will not only look at the process of learning, but also its purpose, asking what we want to make learning mean. Like a star above the horizon, it will help point the way to our destination.

SVERD o SVERDs V Ordförande var tillsammans med ICDE värd för en workshop om OER och UNESCO OER Recommendation  från 2019.

This workshop we will present the UNESCO OER Recommendation and discuss key ongoing initiatives to support its implementation from the ICDE OER Francophone Africa working group, capacity building activities and project. In addition, we will go into findings and recommendations for the way forward based on the ICDE OER Advocacy Committee Survey. Finally, Participants will be invited to interact with international experts on opportunities and challenges of the OER UNESCO Recommendation in the context of COVID-19.

Talare var Torunn Gjeldsvik ICDE, Zeinep Varaglu, UNESCO Dynamic Coalition, Jacque Dang, Aunege, Anais Malbrand Roed, ICDE and Ebba Ossiannilsson, ICDE and SADE

The OER Dynamic Coalition – launched by UNESCO on 2 March 2020 – has been established to support the implementation of the UNESCO OER Recommendation. It  is composed of  experts from Member States, with a focus on UNESCO National Commissions, IGOs, UNESCO Category 2 Centres, specialised institutions, civil society and the private sector.

The concept for the OER Dynamic Coalition originated from the Ministerial Statement delivered at the 2nd World OER Congress, which was signed by the 14 Ministers responsible for Education on the event’s Ministerial Panel. The OER Dynamic Coalition is also referenced in the Preliminary Report for the Draft Recommendation sent out to Member States in April 2019 and was endorsed by the Category 2 Meeting on the draft Recommendation, held on 27 and 28 May 2019.

The vision for the OER Dynamic Coalition is to expand and consolidate commitments to actions in the area of OER, and to promote and reinforce international cooperation among all relevant stakeholders.
The principles of gender equality, geographic distribution, and open and accessible participation for all stakeholders to contribute ideas, knowledge and information are guiding principles of the OER Dynamic Coalition.

The  OER Dynamic Coalition is made up of  four Working Groups dedicated to the first four  Areas of Action laid out in the Recommendation, namely: capacity building, supportive policy, inclusive and equitable quality OER, and sustainability models. Its main role is to share necessary expertise, ensure networking and create synergies towards the implementation of each Area of Action.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This