NY

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Det ska bli svårare att komma in på lärar- och förskollärarutbildningarna, ämneskunskaperna ska stärkas i utbildningarna, studierna ska få ett ökat fokus på kognitionsvetenskap och skolnära praktik detta föreslår en utredning som lämnades till regeringen på tisdagen....

Kulturministern har tagit emot läslistor för skolan med 250 boktitlar

En av regeringens många satsningar för att stärka barns och ungas läsning är uppdraget till Skolverket och Kulturrådet att ta fram läslistor med olika typer av skönlitteratur. Nu har skolminister Lotta Edholm och kulturminister Parisa Liljestrand tagit emot...

Majoritet vill införa offentlighetsprincipen i friskolor

Deadline för att tycka till om hur insynen ska öka i friskolor har passerat. Majoriteten av remissinstanserna som tagit ställning vill att offentlighetsprincipen införs skriver webbtidningen Altinget. Skolinformationsutredningen har bland annat haft i uppdrag att...

Läs AI-kommissionens rapport – Färdplan för Sverige

Se utredningen Rapport från Finansdepartementet AI-kommissionens rapport - Färdplan för Sverige Publicerad 26 november 2024 Ladda ner: AI-kommissionens färdplan för Sverige (pdf 9 MB) Regeringen beslutade den 7 december 2023 att tillsätta en kommitté med uppdrag att...

Ny webbutbildning i validering med breda målgrupper

Nu finns det en kostnadsfri, digital utbildning för dig som arbetar med eller är intresserad av validering i din yrkesroll. Utbildningen är framtagen av Myndigheten för yrkeshögskolan och Skolverket. Den digitala utbildningen Validering i praktiken är relevant både...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nytt europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare

digcompedu
DigCompEdu

Är ett europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare.

I och med att lärarutbildningarna står inför snabbt förändrade krav från omvärlden krävs det att utbildare har en bredare uppsättning kompetenser än tidigare.

Det gäller både att kunna behärska digitala enheter själva och även att hjälpa eleverna bli digitalt kompetenta.
Det ökar kompetenskraven på lärare vilka hela tiden behöver utveckla sin egen digitala kompetens.

På internationell och nationell nivå har ett antal ramverk, självbedömningsverktyg och utbildningsprogram utvecklats för att beskriva de digitala kompetensernas aspekter för utbildare. Ladda ner rapporten här

Det handlar även om att hjälpa utbildare att bedöma sin egen kompetens, identifiera sina träningsbehov och erbjuda riktade utbildning.

Denna rapport handlar om ett gemensamt europeiskt ramverk för pedagogers digitala kompetens (DigCompEdu).

DigCompEdu är en vetenskapligt bra bakgrundsram som hjälper till att styra politiken och kan anpassas direkt för att genomföra regionala och nationella verktyg och träningsprogram.

Dessutom ger det ett gemensamt språk och tillvägagångssätt som kommer att bidra till dialog och utbyte av bästa praxis över gränserna.

DigCompEdu-ramverket riktar sig till lärare på alla nivåer av utbildning, från tidig barndom till högre och vuxenutbildning, inklusive allmän och yrkesutbildning, specialundervisning och icke-formella inlärningskontext.

Det syftar till att tillhandahålla en referensram för utvecklare av digitala kompetensmodeller.

Det kan gälla för medlemsstater, regionala regeringar, relevanta nationella och regionala myndigheter, utbildningsorganisationer och offentliga eller privata yrkesutbildningsleverantörer.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nytt europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare | Namn på webbplatsen - […] Nytt europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This