NY

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Vårbudgeten medför 2 000 fler platser på yrkesvux

För att motverka arbetslöshet och kompetensbrist föreslår regeringen i vårändringsbudgeten att 130 miljoner kronor tillförs och 20 miljoner kronor omfördelas för att möjliggöra upp till 15 000 sommarjobb för ungdomar och att 167 miljoner kronor tillförs för 2 000 fler...

Högre utbildning i hela landet – genom satsning på kvalitet i decentraliserade miljöer

Den 11 april arrangerade Högskolan Väst och Campus Västervik ett riksdagsseminarium om decentraliserade utbildningsmiljöer. Det inom ramen för initiativet Nya Vägar (https://nyavagar.se/). Diskussionerna handlade om att utveckla kvalitet och hur staten kan ta ett...

Staten måste in i matchen mot kompetensbristen

Nya Vägar är en plattform för samverkan där man arbetar för ökad tillgång till högre utbildning i hela landet. Se länkhttps://nyavagar.se/ Företrädare för Nya vägar initiativet från Västerviks kommun och Högskolan Väst skriver i en debattartikel på Dagens Samhälle att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nytt europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare

digcompedu
DigCompEdu

Är ett europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare.

I och med att lärarutbildningarna står inför snabbt förändrade krav från omvärlden krävs det att utbildare har en bredare uppsättning kompetenser än tidigare.

Det gäller både att kunna behärska digitala enheter själva och även att hjälpa eleverna bli digitalt kompetenta.
Det ökar kompetenskraven på lärare vilka hela tiden behöver utveckla sin egen digitala kompetens.

På internationell och nationell nivå har ett antal ramverk, självbedömningsverktyg och utbildningsprogram utvecklats för att beskriva de digitala kompetensernas aspekter för utbildare. Ladda ner rapporten här

Det handlar även om att hjälpa utbildare att bedöma sin egen kompetens, identifiera sina träningsbehov och erbjuda riktade utbildning.

Denna rapport handlar om ett gemensamt europeiskt ramverk för pedagogers digitala kompetens (DigCompEdu).

DigCompEdu är en vetenskapligt bra bakgrundsram som hjälper till att styra politiken och kan anpassas direkt för att genomföra regionala och nationella verktyg och träningsprogram.

Dessutom ger det ett gemensamt språk och tillvägagångssätt som kommer att bidra till dialog och utbyte av bästa praxis över gränserna.

DigCompEdu-ramverket riktar sig till lärare på alla nivåer av utbildning, från tidig barndom till högre och vuxenutbildning, inklusive allmän och yrkesutbildning, specialundervisning och icke-formella inlärningskontext.

Det syftar till att tillhandahålla en referensram för utvecklare av digitala kompetensmodeller.

Det kan gälla för medlemsstater, regionala regeringar, relevanta nationella och regionala myndigheter, utbildningsorganisationer och offentliga eller privata yrkesutbildningsleverantörer.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nytt europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare | Namn på webbplatsen - […] Nytt europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This