NY

Så ska skolmyndigheterna återfå lärarnas förtroende

Riksrevisionen riktar tung kritik mot Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och SPSM, i sin nya rapport. Det handlar om att deras material som vänder sig till lärare brister i vetenskaplig förankring. För Skolverkets del handlar det bland annat om att...

Förbättra möjligheterna till livslångt lärande

Snabba förändringar kräver kloka beslut. Genom utbildning, forskning och livslångt lärande kan vi skapa ett samhälle som är både hållbart och rättssäkert. Det skriver Sofia Rydgren Stale, nyvald ordförande, Saco. Vi befinner oss i ett läge där världen förändras...

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

3. Nya verktyg från EU projekt för att förutsäga läranderesultat

crit200
Tre olika kategorier av verktyg för att förutsäga den studerandes framgång i sitt lärande presenteras av

EU projektet Criton.

Nedanstående summativa artikel presenterar tre olika lösnings strategier / verktyg för att bättre förutsäga inlärning
utfall / resultat i lärandet.

1. Analys av kompetens beroenden
2. Analys av status av nyckelkompetenser
3. Analys av tidigare inlärningsbeteende

Var och en av de tre kategorierna lösning som beskrivs ovan kommer förmodligen att ha olika grad av användbarhet
för olika typer av lärande, nivåer och lärandesammanhang.

Vid byggandet av webbtjänster för inlärning är det designerns ansvar och skyldighet att välja den typ av webbverktyg som optimalt eller bäst ger giltiga och tillförlitliga prognoser och kvalitetssäkring för de tillhandahållna inlärningstjänsterna .

Se artiklar på engelska nedan.

1 Three categories of predictability solutions
– http://criton.euproject.org/services/File/download.cfm?FileId=46815

 

2 Inclusion of social media in online services

– http://criton.euproject.org/services/File/download.cfm?FileId=46790

 

3 Introductory training for using Criton tool

– http://criton.euproject.org/services/File/download.cfm?FileId=46791

 

4 Networking development on predictability

– http://criton.euproject.org/services/File/download.cfm?FileId=46816

Om Criton projektet

Det viktigaste resultatet av Critonprojektet kommer att vara en webbaserad plattform som kommer att spela in elevernas framsteg och ge verktyg för att analysera sina resultat och uppskatta chanserna att slutligen nå de planerade studieresultaten.
Plattformen med bedömningsverktyg kommer att riktas till elever, lärare och utbildningsorganisationer på olika nivåer (gymnasieutbildning, högre utbildning, yrkesutbildning, livslångt lärande).

Det kommer också att omfatta sociala nätverksverktyg och verktyg för att bedöma framtida utbildningsbehov.

Kontakt http://criton.euproject.org/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This