NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny rapport om studieframgång i distansutbildningen

Vilka olika stöd behöver dagens distansstudenter? Hur skapar vi bättre gemenskap och gruppdynamik på nätet? Det är frågor som tas upp i en ny rapport, Student success in open, distance and e-learning, av Professor Alan Tait (Open University, UK) för ICDE (International Council for Open and Distance Education).

Rapporten visar resultat från en studie av 53 ICDE-medlemsorganisationer. Rapporten ger riktlinjer och rekommendationer för olika områden som påverkar faktorer som bra genomströmning och engagemang, kursinformation, handledning, personligt stöd, bedömningsformer, möta studenters behov, teknikstöd och vägledning.

I Rapporten framgår viktiga strategier att utveckla för distansutbildare:

Information

• Ge tydlig information och fokusera på kvalitet tidigt i kursen för att minska risken för studieavbrott.

Samsyn

• Hela utbildningsorganisationen ska arbeta tvärfunktionellt, det vill säga
se till att läroplan, mediaproducenter, administratörer, studievägledare, handledare, instruktörer och ledning har en helhetssyn.

Kontinuerlig utveckling

• Kontinuerlig utveckling av verksamheten så att realistiska förbättringar och utvärdering  görs med fokus på att studerande ska nå framgång i sina studier.

Snabb feedback och lärande bedömning

• Information om studieframgång ska på ett snabbt och relevant sätt

Antagning

• Villkor för antagning ska vara tydliga och enkla att förstå för blivande studenter

Tydligt marknadsföring

• Utbildaren ska ge tydlig information om kompetens som erbjuds, vilka som är ansvariga för olika ansvarsområden som antagning, kursgenomförande, examination etc och ha fokus på utveckling av studentframgång och institutionell utveckling

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This