NY

SVERD-webbinarium: Kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande

Välkommen till ännu ett SVERD-webbinarium i samverkan med UHR där vi kommer att belysa nationella och internationella perspektiv på kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande. Läs mer här Du kan fortfarande anmäla dig! Läs mer här Teman: Missing...

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny guide om undervisningskvalitet från Norges Universitet

kvalitetskedja200Kvalitetsguiden är en helt ny skrift på norska för digital kompetens och undervisningskvalitet. Guiden har utvecklats av Norges Universitet och experter för kvalitet i IT-stödd utbildning.

Guiden beskriver tre olika nivåer
Guiden använder tre olika nivåer i samband med den högre utbildningen; makronivå som beskriver nationella myndigheter, mesonivån, beskriver institutioner samt deras strategiska ledningsnivå och till sist mikronivå som beskriver den operativa instruktionsnivå.

Guiden presenterar kriterier för användning av digital teknik och utveckling av kvalitet anpassad till alla dessa tre nivåer av kvalitetskedjan. Förutom att beskriva hela kvalitetskedjan att kriterierna erbjuds användbara konceptuella förtydliganden.

Bred målgrupp
Kvalitetsguiden har hela utbildningssektorn som en målgrupp. Den första delen ger en introduktion om digital kompetens och kvaliteten på utbildningen för alla att bidra till att forma morgondagens utbildning, från nationella aktörer via rektorer och lärare till dekaner, studentledare och kursledare. Guiden riktar sig till alla aktörer i ”kvalitetskedjan”, men enligt vår mening, särskilt viktig och central utbildningsförvaltning på alla nivåer av lärosäten. Del två av kvalitetshandboken innehåller kriterier. Det avsnittet kan fungera som ett uppslagsverk eller en checklista när program och politik kommer att ses över och lärdomar måste planeras och genomförs.

Se länk här https://norgesuniversitetet.no/skriftserie/kvalitetsguiden

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This