NY

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Artificiell intelligens visar sig klara av intellektuella uppgifter som nyss framstod som unika för människan.

Dagens Nyheters journalist Linus Larsson skriver idag att den nya versionen av GPT, systemet bakom chatt-roboten på allas läppar, ger en glimt av en framtid där artificiell intelligens är en förlängning av vårt medvetande. Artikeln belyser att artificiell intelligens...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny guide om undervisningskvalitet från Norges Universitet

kvalitetskedja200Kvalitetsguiden är en helt ny skrift på norska för digital kompetens och undervisningskvalitet. Guiden har utvecklats av Norges Universitet och experter för kvalitet i IT-stödd utbildning.

Guiden beskriver tre olika nivåer
Guiden använder tre olika nivåer i samband med den högre utbildningen; makronivå som beskriver nationella myndigheter, mesonivån, beskriver institutioner samt deras strategiska ledningsnivå och till sist mikronivå som beskriver den operativa instruktionsnivå.

Guiden presenterar kriterier för användning av digital teknik och utveckling av kvalitet anpassad till alla dessa tre nivåer av kvalitetskedjan. Förutom att beskriva hela kvalitetskedjan att kriterierna erbjuds användbara konceptuella förtydliganden.

Bred målgrupp
Kvalitetsguiden har hela utbildningssektorn som en målgrupp. Den första delen ger en introduktion om digital kompetens och kvaliteten på utbildningen för alla att bidra till att forma morgondagens utbildning, från nationella aktörer via rektorer och lärare till dekaner, studentledare och kursledare. Guiden riktar sig till alla aktörer i ”kvalitetskedjan”, men enligt vår mening, särskilt viktig och central utbildningsförvaltning på alla nivåer av lärosäten. Del två av kvalitetshandboken innehåller kriterier. Det avsnittet kan fungera som ett uppslagsverk eller en checklista när program och politik kommer att ses över och lärdomar måste planeras och genomförs.

Se länk här https://norgesuniversitetet.no/skriftserie/kvalitetsguiden

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This