NY

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Vårbudgeten medför 2 000 fler platser på yrkesvux

För att motverka arbetslöshet och kompetensbrist föreslår regeringen i vårändringsbudgeten att 130 miljoner kronor tillförs och 20 miljoner kronor omfördelas för att möjliggöra upp till 15 000 sommarjobb för ungdomar och att 167 miljoner kronor tillförs för 2 000 fler...

Högre utbildning i hela landet – genom satsning på kvalitet i decentraliserade miljöer

Den 11 april arrangerade Högskolan Väst och Campus Västervik ett riksdagsseminarium om decentraliserade utbildningsmiljöer. Det inom ramen för initiativet Nya Vägar (https://nyavagar.se/). Diskussionerna handlade om att utveckla kvalitet och hur staten kan ta ett...

Staten måste in i matchen mot kompetensbristen

Nya Vägar är en plattform för samverkan där man arbetar för ökad tillgång till högre utbildning i hela landet. Se länkhttps://nyavagar.se/ Företrädare för Nya vägar initiativet från Västerviks kommun och Högskolan Väst skriver i en debattartikel på Dagens Samhälle att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning

Norge blev det första landet i världen att tillsätta en statlig utredning för att undersöka potentialen i MOOCs ur ett nationellt perspektiv. I juni 2013 tillsatte undervisningsministeriet en kommitté av forskare och utbildningsexperter för att undersöka de möjligheter och utmaningar som den snabba tillväxten av MOOCs utgör för norsk högre utbildning.

Kommissionen har nu (16 juni) presenterade sin första fullständiga rapporten och eftersom det för närvarande endast tillgänglig på norska kan det vara av intresse för resten av världen att få en överblick av slutsatserna (läs den norska versionen).

Länk till MOOC Utvalget

Kommissionen definierar MOOCs i mycket lösa termer; nätet, skalbar och öppen. Som ofta nämns varje bokstav i förkortningen MOOC är förhandlingsbart och att rapporten inte begränsar sig till en viss variation på MOOC konceptet. Detta kan leda till förvirring, eftersom splittringen mellan MOOCs, andra former av öppen utbildning och regelbunden e-learning ofta blir suddiga, men kommissionen beslutade att omfatta alla former av konceptet. Fokus ligger dock främst på de uppmärksammade xMOOC tolkningar av Coursera, EDX etc snarare än på de mer hemliga samarbets MOOCs erbjuds av nätverk av lärare.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning | Namn på webbplatsen - […] MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This