NY

Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset. – Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher. I...

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP Många skolor har ännu inte tekniska förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. Under en övergångstid får de i stället ge proven i pappersform. ”Det är hög tid för alla skol­huvudmän att börja förbereda...

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...

SVERD med på Agile2Vet avslutning i Reggio Emilia Italien

SVERD representerades av Ulf Sandström och Mats Brenner på projektredovisning av ERASMUS+ projektet Abilitating Digital Learning to innovate VET sector                      Se länk till projektet här i Reggio Emhttp://www.agile2vet.euilia Italien den 20-21 maj....

Så bidrog skolan till att vända utvecklingen

Lagersbergsskolans arbete lyfts av polisen som en av faktor till att Lagersberg i Eskilstuna har kunnat tas bort från listan över utsatta områden. – Vi blev väldigt glada och firade det, säger skolans rektor Gabriella Rosell. Lagersberg har, sedan polisen började med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning

Norge blev det första landet i världen att tillsätta en statlig utredning för att undersöka potentialen i MOOCs ur ett nationellt perspektiv. I juni 2013 tillsatte undervisningsministeriet en kommitté av forskare och utbildningsexperter för att undersöka de möjligheter och utmaningar som den snabba tillväxten av MOOCs utgör för norsk högre utbildning.

Kommissionen har nu (16 juni) presenterade sin första fullständiga rapporten och eftersom det för närvarande endast tillgänglig på norska kan det vara av intresse för resten av världen att få en överblick av slutsatserna (läs den norska versionen).

Länk till MOOC Utvalget

Kommissionen definierar MOOCs i mycket lösa termer; nätet, skalbar och öppen. Som ofta nämns varje bokstav i förkortningen MOOC är förhandlingsbart och att rapporten inte begränsar sig till en viss variation på MOOC konceptet. Detta kan leda till förvirring, eftersom splittringen mellan MOOCs, andra former av öppen utbildning och regelbunden e-learning ofta blir suddiga, men kommissionen beslutade att omfatta alla former av konceptet. Fokus ligger dock främst på de uppmärksammade xMOOC tolkningar av Coursera, EDX etc snarare än på de mer hemliga samarbets MOOCs erbjuds av nätverk av lärare.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning | Namn på webbplatsen - […] MOOC kommissionen i Norge om digital lärmetoder i högre utbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This