NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lillehammer Lifelong Learning konferens 2021

Under två dagar 16-17 februari 2021 ägde Lillehammer Lifelong Learning Konferensen (Norge) rum online. Den första var 2019 i Lillehammer Norge. Bland partnerna var ICDE, där SVERD är partner.

Konferensen var ett nationellt och internationellt virtuellt möte där lärare, arbetsgivare och anställda möttes för att dela erfarenheter, sätta utmaningar och lösningar på dagordningen och tillsammans utveckla livslångt lärande för framtiden. Konferensen var en två dagars konferens med en internationell konferens den 16 februari och en nationell konferens den 17 februari. Båda dagarna var en kombination av plenarsessioner och parallella sessioner med nätverksmöjligheter och deltagarnas engagemang. En översikt över trender för livslångt lärande, aktuella exempel och metoder presenterades från högskolesektorn, arbetsliv och politiska initiativ. Programmet kan ses här och talarna kan ses här. Inledningstalare var även detta år Norges Statsminister Erna Solberg 

ICDEs Generalsekreterare Torunn Gjeldsvik var även inledningstalare då ICDE är partner i konferensen.

En intressant rapport presenterades från Kompetense Norge om Hva sier forskningen om fleksibel opplæring for voksne

Under konferansen erbjöds såväl yoga som mingel i Wonder.

I Wonder kune man välja att diskutere med andra om tex 1A Open education as enabler for innovative lifelong learning, 1B Recognition and validation of le

The Lillehammer Lifelong Learning Conference is an international virtual meeting where educators, employers and employees met to share experiences, put challenges and solutions on the agenda and together develop lifelong learning for the future. The conference was a two day conference with an international conference on February 16th and a national conference on February 17th. Both days was a combination of plenary and parallel sessions with networking opportunities and participant engagement.  You got an overview of lifelong learning trends, current examples and practices presented from the higher education sector, working life and political initiatives.

The Norwegian Prime Minister Erna Solberg opened the international conference day Feburary 16th, and was followed by presentations on future skills needs, the latest research on flexible education, the human effect of technology, change and digitalization, and how to lead and motivate for innovating in learning institutions for the future worklife.

There was also  an open session programme with the headlines 1A Open education as enabler for innovative lifelong learning, 1B Recognition and validation of learning and 1C Stories of online learning

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This