NY

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Det ska bli svårare att komma in på lärar- och förskollärarutbildningarna, ämneskunskaperna ska stärkas i utbildningarna, studierna ska få ett ökat fokus på kognitionsvetenskap och skolnära praktik detta föreslår en utredning som lämnades till regeringen på tisdagen....

Kulturministern har tagit emot läslistor för skolan med 250 boktitlar

En av regeringens många satsningar för att stärka barns och ungas läsning är uppdraget till Skolverket och Kulturrådet att ta fram läslistor med olika typer av skönlitteratur. Nu har skolminister Lotta Edholm och kulturminister Parisa Liljestrand tagit emot...

Majoritet vill införa offentlighetsprincipen i friskolor

Deadline för att tycka till om hur insynen ska öka i friskolor har passerat. Majoriteten av remissinstanserna som tagit ställning vill att offentlighetsprincipen införs skriver webbtidningen Altinget. Skolinformationsutredningen har bland annat haft i uppdrag att...

Läs AI-kommissionens rapport – Färdplan för Sverige

Se utredningen Rapport från Finansdepartementet AI-kommissionens rapport - Färdplan för Sverige Publicerad 26 november 2024 Ladda ner: AI-kommissionens färdplan för Sverige (pdf 9 MB) Regeringen beslutade den 7 december 2023 att tillsätta en kommitté med uppdrag att...

Ny webbutbildning i validering med breda målgrupper

Nu finns det en kostnadsfri, digital utbildning för dig som arbetar med eller är intresserad av validering i din yrkesroll. Utbildningen är framtagen av Myndigheten för yrkeshögskolan och Skolverket. Den digitala utbildningen Validering i praktiken är relevant både...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lillehammer Lifelong Learning konferens 2021

Under två dagar 16-17 februari 2021 ägde Lillehammer Lifelong Learning Konferensen (Norge) rum online. Den första var 2019 i Lillehammer Norge. Bland partnerna var ICDE, där SVERD är partner.

Konferensen var ett nationellt och internationellt virtuellt möte där lärare, arbetsgivare och anställda möttes för att dela erfarenheter, sätta utmaningar och lösningar på dagordningen och tillsammans utveckla livslångt lärande för framtiden. Konferensen var en två dagars konferens med en internationell konferens den 16 februari och en nationell konferens den 17 februari. Båda dagarna var en kombination av plenarsessioner och parallella sessioner med nätverksmöjligheter och deltagarnas engagemang. En översikt över trender för livslångt lärande, aktuella exempel och metoder presenterades från högskolesektorn, arbetsliv och politiska initiativ. Programmet kan ses här och talarna kan ses här. Inledningstalare var även detta år Norges Statsminister Erna Solberg 

ICDEs Generalsekreterare Torunn Gjeldsvik var även inledningstalare då ICDE är partner i konferensen.

En intressant rapport presenterades från Kompetense Norge om Hva sier forskningen om fleksibel opplæring for voksne

Under konferansen erbjöds såväl yoga som mingel i Wonder.

I Wonder kune man välja att diskutere med andra om tex 1A Open education as enabler for innovative lifelong learning, 1B Recognition and validation of le

The Lillehammer Lifelong Learning Conference is an international virtual meeting where educators, employers and employees met to share experiences, put challenges and solutions on the agenda and together develop lifelong learning for the future. The conference was a two day conference with an international conference on February 16th and a national conference on February 17th. Both days was a combination of plenary and parallel sessions with networking opportunities and participant engagement.  You got an overview of lifelong learning trends, current examples and practices presented from the higher education sector, working life and political initiatives.

The Norwegian Prime Minister Erna Solberg opened the international conference day Feburary 16th, and was followed by presentations on future skills needs, the latest research on flexible education, the human effect of technology, change and digitalization, and how to lead and motivate for innovating in learning institutions for the future worklife.

There was also  an open session programme with the headlines 1A Open education as enabler for innovative lifelong learning, 1B Recognition and validation of learning and 1C Stories of online learning

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This