NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lillehammer Lifelong Learning konferens 2021

Under två dagar 16-17 februari 2021 ägde Lillehammer Lifelong Learning Konferensen (Norge) rum online. Den första var 2019 i Lillehammer Norge. Bland partnerna var ICDE, där SVERD är partner.

Konferensen var ett nationellt och internationellt virtuellt möte där lärare, arbetsgivare och anställda möttes för att dela erfarenheter, sätta utmaningar och lösningar på dagordningen och tillsammans utveckla livslångt lärande för framtiden. Konferensen var en två dagars konferens med en internationell konferens den 16 februari och en nationell konferens den 17 februari. Båda dagarna var en kombination av plenarsessioner och parallella sessioner med nätverksmöjligheter och deltagarnas engagemang. En översikt över trender för livslångt lärande, aktuella exempel och metoder presenterades från högskolesektorn, arbetsliv och politiska initiativ. Programmet kan ses här och talarna kan ses här. Inledningstalare var även detta år Norges Statsminister Erna Solberg 

ICDEs Generalsekreterare Torunn Gjeldsvik var även inledningstalare då ICDE är partner i konferensen.

En intressant rapport presenterades från Kompetense Norge om Hva sier forskningen om fleksibel opplæring for voksne

Under konferansen erbjöds såväl yoga som mingel i Wonder.

I Wonder kune man välja att diskutere med andra om tex 1A Open education as enabler for innovative lifelong learning, 1B Recognition and validation of le

The Lillehammer Lifelong Learning Conference is an international virtual meeting where educators, employers and employees met to share experiences, put challenges and solutions on the agenda and together develop lifelong learning for the future. The conference was a two day conference with an international conference on February 16th and a national conference on February 17th. Both days was a combination of plenary and parallel sessions with networking opportunities and participant engagement.  You got an overview of lifelong learning trends, current examples and practices presented from the higher education sector, working life and political initiatives.

The Norwegian Prime Minister Erna Solberg opened the international conference day Feburary 16th, and was followed by presentations on future skills needs, the latest research on flexible education, the human effect of technology, change and digitalization, and how to lead and motivate for innovating in learning institutions for the future worklife.

There was also  an open session programme with the headlines 1A Open education as enabler for innovative lifelong learning, 1B Recognition and validation of learning and 1C Stories of online learning

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This