NY

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling

Mer än hälften av lärarna i en undersökning från Lin Education säger att de inte får nödvändig kompetensutveckling via arbetsplatsen när det gäller att använda digitala verktyg. Rektorerna däremot anser att de erbjuder kompetensutveckling i hög grad.

Utbildningsföretaget Lin Education har gjort en undersökning bland lärare och rektorer om hur man ser på den digitala utvecklingen i skolan. 300 lärare från 300 skolor och 50 rektorer i årskurserna sex till nio har intervjuats via telefon. Samtliga lärare i undersökningen och 95 procent av rektorerna instämde i påståendet att digitala verktyg är nödvändiga i skolan för att hänga med i samhällsutvecklingen.

85 procent av lärarna svarade att de använder digitala hjälpmedel i sin undervisning. Nästan sex av tio lärare i undersökningen instämde samtidigt i påståendet att de ibland känner sig i otillräckliga i sin kunskap om IT jämfört med sina elever.

 

Läs mer här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling | Namn på webbplatsen - […] Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This