NY

Hur behöver vuxenutbildning förändras för framtiden?

Electronic Platform for Adult LEarning  (EPALE) ställer frågorna om matchning på arbetsmarknaden och vilket stöd till personlig utveckling som behöver ges inom arbetslivet. Man har valt ut följande tre fokusområden att arbeta med under 2023: 1. Engagera - Vilka...

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling

Mer än hälften av lärarna i en undersökning från Lin Education säger att de inte får nödvändig kompetensutveckling via arbetsplatsen när det gäller att använda digitala verktyg. Rektorerna däremot anser att de erbjuder kompetensutveckling i hög grad.

Utbildningsföretaget Lin Education har gjort en undersökning bland lärare och rektorer om hur man ser på den digitala utvecklingen i skolan. 300 lärare från 300 skolor och 50 rektorer i årskurserna sex till nio har intervjuats via telefon. Samtliga lärare i undersökningen och 95 procent av rektorerna instämde i påståendet att digitala verktyg är nödvändiga i skolan för att hänga med i samhällsutvecklingen.

85 procent av lärarna svarade att de använder digitala hjälpmedel i sin undervisning. Nästan sex av tio lärare i undersökningen instämde samtidigt i påståendet att de ibland känner sig i otillräckliga i sin kunskap om IT jämfört med sina elever.

 

Läs mer här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling | Namn på webbplatsen - […] Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This