NY

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...

Svensk skola klarar inte av att utjämna barns livschanser

Skolans mål har alltid varit att ge alla elever likvärdiga möjligheter. Skolans mål har alltid varit att utjämna livschanser och ge alla elever bra utbildning. Men de stora resultatskillnaderna visar att skolan i landsbygder och utsatta områden inte klarar sitt...

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling

Mer än hälften av lärarna i en undersökning från Lin Education säger att de inte får nödvändig kompetensutveckling via arbetsplatsen när det gäller att använda digitala verktyg. Rektorerna däremot anser att de erbjuder kompetensutveckling i hög grad.

Utbildningsföretaget Lin Education har gjort en undersökning bland lärare och rektorer om hur man ser på den digitala utvecklingen i skolan. 300 lärare från 300 skolor och 50 rektorer i årskurserna sex till nio har intervjuats via telefon. Samtliga lärare i undersökningen och 95 procent av rektorerna instämde i påståendet att digitala verktyg är nödvändiga i skolan för att hänga med i samhällsutvecklingen.

85 procent av lärarna svarade att de använder digitala hjälpmedel i sin undervisning. Nästan sex av tio lärare i undersökningen instämde samtidigt i påståendet att de ibland känner sig i otillräckliga i sin kunskap om IT jämfört med sina elever.

 

Läs mer här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling | Namn på webbplatsen - […] Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This