NY

Hur behöver vuxenutbildning förändras för framtiden?

Electronic Platform for Adult LEarning  (EPALE) ställer frågorna om matchning på arbetsmarknaden och vilket stöd till personlig utveckling som behöver ges inom arbetslivet. Man har valt ut följande tre fokusområden att arbeta med under 2023: 1. Engagera - Vilka...

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kvalitet inom Komvux Distansutbildning

I april 2015 kommer Skolinspektionens slutrapport om distansutbildningskvalitet i kommunal vuxenutbildning att presenteras.

Skolinspektionens rapport kommer att  presentera utvecklingsområden och väl fungerande inslag inom kommunal distansutbildning.

Sammantaget ska framgångsfaktorer och risker inom distansutbildning avse

Om undervisningen ger eleverna förutsättningar att utveckla de kunskaper och förmågor som avses och om undervisningen är anpassad efter elevernas individuella behov och förutsättningar?

Målgrupp är kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.

Redan idag finns delrapporter tillgängliga via Skolverkets databasen SIRIS

Sök distansutbildning så kommer ni åt rapporter från Skolinspektionen gällande 18 kommuner som har gymnasial vuxenutbildning på distans.

Granskningen bör inte omfatta frågan om valet mellan distansutbildning eller annan utbildning, bedömning av om eleverna nått de individuella mål de satt upp eller övriga kvalitetsaspekter avseende undervisningen.

Ingen begränsning bör göras vad gäller utförare.

Bakgrunden är att det blir allt viktigare med en utbildning på gymnasienivå eller högre för att få arbete, och då spelar vuxenutbildningen en viktig roll. Nu granskar Skolinspektionen kvaliteten på distansutbildning inom kommunal vuxenutbildning på gymnasienivå i 18 kommuner.

Det är kommunerna Boden, Borgholm, Forshaga, Hofors, Hudiksvall, Kristianstad, Linköping, Luleå, Malmö, Norrköping, Osby, Skellefteå, Sundbyberg, Sunne, Uddevalla, Uppsala, Upplands Väsby och Vindeln.

Syfte

Ett syfte med granskningen är att kartlägga hur distansutbildningen organiseras och genomförs i 18 utvalda kommuner. Skolinspektionen kommer även undersöka ett antal faktorer som kan påverka elevens förutsättningar att nå kunskapskraven.

Så görs granskningen

Skolinspektionen kommer bland annat att intervjua elever, lärare och representanter för kommunerna. Granskningen kommer fokusera på följande frågor:

  1. Hur organiserar huvudmännen distansutbildningen?
  2. Vilka arbetssätt och arbetsformer används i distansundervisningen?
  3. Planeras och genomförs undervisningen utifrån elevernas behov och förutsättningar?
  4. Fungerar den kontinuerliga kommunikationen och interaktionen mellan lärare och elev, så som exempelvis återkoppling och stöd på ett för eleven tillfredsställande sätt?

Granskningen av kommunerna pågår under hösten 2014 och beslut för respektive kommun kommer att publiceras efterhand. I besluten kommer utvecklingsområden och väl fungerande inslag som identifieras att presenteras. Resultatet från granskningen i sin helhet sammanfattas i en övergripande kvalitetsgranskningsrapport.

Läs mer om uppdraget

http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn–granskning/Kvalitetsgranskning/Skolinspektionen-granskar-kvaliteten/Distansundervisning-inom-kommunal-vuxenutbildning/

Databas med rapporter

http://siris.skolverket.se

 

 

 

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kvalitet inom Komvux Distansutbildning | Namn på webbplatsen - […] Kvalitet inom Komvux Distansutbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This