NY

SVERD och UHR Webbinarium 29/11 : Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s OER rekommendation

SVERD Webbinarium: Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s OER rekommendation Anmälan är fri och sker via UHR:s webb här: Tid: 29 november 2022 kl 13:15 till- kl 14:30 Plats: Zoom Arrangör: SVERD Kontakt: hpu@uhr.se Pris: Gratis Sista anmälan: 28...

Professor Dr. Ebba Ossiannilsson wins award for Open Leadership

Som tidigare meddelats 25 oktober 2022 är Ebba Ossiannilsson V ordförande Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning (Sverd) en av vinnarna för Open Education Awards for Excellence år 2022 i kategorin öppet ledarskap Läs intervjun ICDE Gjorde med...

Sverige utbildar för få yrkesutbildade

Svenskt näringsliv varnar för att den befintliga yrkesutbildningen brister såväl i kvalitet som i anpassning efter arbetsmarknadens behov. Avsaknaden av utbildad arbetskraft beräknas kosta samhället 990 miljarder kronor fram till år 2035.Ett stort skäl till det svala...

Call for Nominations: ICDE Quality Network

ICDE uppmanar institutionella medlemmar att nominera kandidater till ICDE Quality Network för perioden 2023-2024. SVERD har varit med I Focal Points on Quality (FPQs) Europe under förra mandatperioden. Läs mer här Nu är ett call ute igen för perioden 2023-2024. ICDE...

ICDE Global Presidents’ Forum 2022 15 november 2022

ICDE GPF 2022 15 november 2022 organiseras som ett halvdags virtuellt evenemang. Forumet är organiserat som två valfria synkrona sessioner för att passa de olika tidszonerna i vårt internationella nätverk och är gratis att delta. Giltigt ICDE-medlemskap för 2022 krävs...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kvalitet inom Komvux Distansutbildning

I april 2015 kommer Skolinspektionens slutrapport om distansutbildningskvalitet i kommunal vuxenutbildning att presenteras.

Skolinspektionens rapport kommer att  presentera utvecklingsområden och väl fungerande inslag inom kommunal distansutbildning.

Sammantaget ska framgångsfaktorer och risker inom distansutbildning avse

Om undervisningen ger eleverna förutsättningar att utveckla de kunskaper och förmågor som avses och om undervisningen är anpassad efter elevernas individuella behov och förutsättningar?

Målgrupp är kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.

Redan idag finns delrapporter tillgängliga via Skolverkets databasen SIRIS

Sök distansutbildning så kommer ni åt rapporter från Skolinspektionen gällande 18 kommuner som har gymnasial vuxenutbildning på distans.

Granskningen bör inte omfatta frågan om valet mellan distansutbildning eller annan utbildning, bedömning av om eleverna nått de individuella mål de satt upp eller övriga kvalitetsaspekter avseende undervisningen.

Ingen begränsning bör göras vad gäller utförare.

Bakgrunden är att det blir allt viktigare med en utbildning på gymnasienivå eller högre för att få arbete, och då spelar vuxenutbildningen en viktig roll. Nu granskar Skolinspektionen kvaliteten på distansutbildning inom kommunal vuxenutbildning på gymnasienivå i 18 kommuner.

Det är kommunerna Boden, Borgholm, Forshaga, Hofors, Hudiksvall, Kristianstad, Linköping, Luleå, Malmö, Norrköping, Osby, Skellefteå, Sundbyberg, Sunne, Uddevalla, Uppsala, Upplands Väsby och Vindeln.

Syfte

Ett syfte med granskningen är att kartlägga hur distansutbildningen organiseras och genomförs i 18 utvalda kommuner. Skolinspektionen kommer även undersöka ett antal faktorer som kan påverka elevens förutsättningar att nå kunskapskraven.

Så görs granskningen

Skolinspektionen kommer bland annat att intervjua elever, lärare och representanter för kommunerna. Granskningen kommer fokusera på följande frågor:

  1. Hur organiserar huvudmännen distansutbildningen?
  2. Vilka arbetssätt och arbetsformer används i distansundervisningen?
  3. Planeras och genomförs undervisningen utifrån elevernas behov och förutsättningar?
  4. Fungerar den kontinuerliga kommunikationen och interaktionen mellan lärare och elev, så som exempelvis återkoppling och stöd på ett för eleven tillfredsställande sätt?

Granskningen av kommunerna pågår under hösten 2014 och beslut för respektive kommun kommer att publiceras efterhand. I besluten kommer utvecklingsområden och väl fungerande inslag som identifieras att presenteras. Resultatet från granskningen i sin helhet sammanfattas i en övergripande kvalitetsgranskningsrapport.

Läs mer om uppdraget

http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn–granskning/Kvalitetsgranskning/Skolinspektionen-granskar-kvaliteten/Distansundervisning-inom-kommunal-vuxenutbildning/

Databas med rapporter

http://siris.skolverket.se

 

 

 

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kvalitet inom Komvux Distansutbildning | Namn på webbplatsen - […] Kvalitet inom Komvux Distansutbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This