NY

Botkyrka först ut med språktester i grundskolan

Botkyrka kommun blir först i Sverige med att införa språktester för personal i grundskolan. Det ska gälla även rektorer och kökspersonal. – Vi behöver kompensera för den pedagogiska segregationen, säger Willy Viitala (M) ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka...

OECD – har kommit med rekommendationer som syftar till att bidra till en förbättrad kompetensförsörjning

Stärkt koordinering, samarbete och flernivåsamverkan inom kompetensförsörjningssystemet, Ökade möjligheter för relevanta aktörer att bidra i samverkan för en väl fungerande kompetensförsörjning, En stärkt datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt...

Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma

För få söker sig till järnvägsbranschen trots goda jobbmöjligheter "Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma". Då är lösningen inte fler utbildningar. Det behövs fler sökande och fler studerande – utbildningarna och jobben finns...

Utbildningsministern värderar folkhögskolorna högt

Flera folkhögskolor har tvingats lägga ner utbildningar till bristyrken på grund av det ekonomiska läget. ”De hade redan innan detta läge en tuff ekonomisk situation och jag förstår att det krävs prioriteringar inom verksamheterna”, säger utbildningsminister Johan...

VR ska vässa tandsköterskeutbildning

Nackademin introducerar VR i sin tandsköterskeutbildning i syfte att ge studenterna möjlighet att vässa sina praktiska färdigheter i en virtuell miljö. Den interaktiva träningen är framtagen via ett LIA-projekt med syfte att skapa nya sätt för inlärning. Bland annat...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Landsbygden och ”hemmasittarna” blir förlorarna

Intressant debattartikel av Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, SKR och Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.

Debattartikeln publicerades i Dagens Samhälle den 12 maj 2020

Regeringen har inga planer på att utnyttja de nyvunna erfarenheterna av fjärr- och distansundervisning under coronakrisen, trots att undervisningen kan bidra till att lösa några av skolans stora utmaningar: lärarbristen och ”hemmasittarna”.

Trots en pågående utveckling av fjärr- och distansundervisning i svensk skola till följd av Covid 19, har regeringen inga planer på att utnyttja nyvunna erfarenheter när läget normaliseras. Det är den slutsats skolans huvudmän drar när regeringen nu presenterat sin proposition med förslag om fortsatta regleringar kring användandet av ny teknik i skolan. Inte minst blir det landsbygden och hemmasittarna som kommer missa stora möjligheter.

På riksdagens bord ligger just nu ett förslag om hur fjärr- och distansundervisning ska regleras i framtiden (proposition 2019/20:127). Alltså distansundervisning bortom den situation som nu råder där skolorna fått stor frihet att lösa situationen för att ge elever undervisning. Dagens situation ger nya erfarenheter men vi ser också positivt gensvar på distansundervisning runt om i landet. Tyvärr är förslagen på riksdagens bord en återgång till en återhållsam hållning till fjärr- och distansundervisning.

För den del som kallas fjärrundervisning, det vill säga att interaktivt undervisa en grupp elever i realtid genom informations- och kommunikationsteknik, föreslår regeringen avgränsningar i vad gäller både vilka elevgrupper och storleken på elevgrupper som tillåts. Regeringen föreslår dessutom att detta tillåts i färre antal ämnen än vad utredningen ursprungligen föreslog. Det är ett steg bakåt i svensk skola, inte framåt.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This