NY

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

En nystart för Digitaliseringsrådet

Regeringen har idag beslutat att Digitaliseringsrådet ska fortsätta sitt arbete i syfte att främja genomförandet av den allmänna digitaliseringspolitiken och digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Rådets arbete förlängs till och med den 31 december 2026....

SFS rapport om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten

SFS släppte sin nya rapport om deras kartläggning om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten 23 maj 2023 och hade ett soffsamtal om rapporten via Facebook Soffsamtal: Särskilt pedagogiskt stöd SFS satte sig ner i soffan för ett djupgående samtal om...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Landsbygden och ”hemmasittarna” blir förlorarna

Intressant debattartikel av Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, SKR och Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund.

Debattartikeln publicerades i Dagens Samhälle den 12 maj 2020

Regeringen har inga planer på att utnyttja de nyvunna erfarenheterna av fjärr- och distansundervisning under coronakrisen, trots att undervisningen kan bidra till att lösa några av skolans stora utmaningar: lärarbristen och ”hemmasittarna”.

Trots en pågående utveckling av fjärr- och distansundervisning i svensk skola till följd av Covid 19, har regeringen inga planer på att utnyttja nyvunna erfarenheter när läget normaliseras. Det är den slutsats skolans huvudmän drar när regeringen nu presenterat sin proposition med förslag om fortsatta regleringar kring användandet av ny teknik i skolan. Inte minst blir det landsbygden och hemmasittarna som kommer missa stora möjligheter.

På riksdagens bord ligger just nu ett förslag om hur fjärr- och distansundervisning ska regleras i framtiden (proposition 2019/20:127). Alltså distansundervisning bortom den situation som nu råder där skolorna fått stor frihet att lösa situationen för att ge elever undervisning. Dagens situation ger nya erfarenheter men vi ser också positivt gensvar på distansundervisning runt om i landet. Tyvärr är förslagen på riksdagens bord en återgång till en återhållsam hållning till fjärr- och distansundervisning.

För den del som kallas fjärrundervisning, det vill säga att interaktivt undervisa en grupp elever i realtid genom informations- och kommunikationsteknik, föreslår regeringen avgränsningar i vad gäller både vilka elevgrupper och storleken på elevgrupper som tillåts. Regeringen föreslår dessutom att detta tillåts i färre antal ämnen än vad utredningen ursprungligen föreslog. Det är ett steg bakåt i svensk skola, inte framåt.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This