NY

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digtalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Konferens – Digitalt innehåll skapar flexibelt lärande

Välkommen till VKF:s konferens tisdagen den 25 april 2017

Med en ökad pedagogisk digital kompetens kan vissa lärare i högre utbildning använda och/eller skapa digitala läromedel. Sådana läromedel kan vara videofilmer om ett specifikt innehåll som tillgängliggjorts av andra lärare över internet eller i form av egenproducerat läromedel. Än mer sofistikerade interaktiva former, såsom datorspel för lärande, skapar en undervisning som benämns ’spelifiering’. Oavsett digitalt innehåll kan alla lärare i akademin utveckla en varierad och studentaktiv undervisning som komplement till andra undervisningsmetoder. Samtidigt ställs flera frågor om vad som krävs av lärare i högre utbildning och vad som gör skillnad för såväl studenters lärande som för deras egen lärargärning.

För att öka förståelsen för de didaktiska villkoren med digitalt innehåll av olika slag inbjuder VKF utvalda lärare att berätta om sin undervisning och den pedagogiska skicklighet som de tillägnat sig. Utgångspunkten för VKF-konferensen handlar om att diskutera och ha ett kollegialt utbyte om det digitala innehållets betydelse och didaktikens förändrade villkor i skapande av ett flexibelt lärande.

Konferensen vänder sig till undervisande kollegor vid samtliga VKF:s lärosäten med syfte att utveckla undervisningen samt inspirera konferensdeltagare till att utforma flexibla former i framtida kursupplägg inom högre utbildning.

Västsvenska Kontaktnätverket för Flexibelt lärande (VKF) är ett nätverk som arbetar för att främja kunskapsdelning och erfarenhetsutbyten mellan lärare i högre utbildning. Tillsammans delar vi intresset för frågor som rör lärande och undervisning med stöd
av digitala verktyg samt internetbaserade lärmiljöer.

Anmälan här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This