NY

Bra exempel på digitalisering och OER-initiativ

Det är Stiftelsen för tillgängliggörande av juridisk litteratur – vilken är en insamlingsstiftelse som har i fokus att: "Verka för att juridisk litteratur som givits ut i Sverige eller på det svenska språket görs digitalt tillgänglig till allmänheten utan kostnad."...

Svenskarna och internet

Idag 26 oktober 2021presenteras årets rapport! Årets upplaga är den mest omfattande någonsin och fullmatad med fakta om svenskarnas internetvanor 2021. Kl 9.00 idag kan du höra Internetstiftelsens Jannike Tillå och Måns Jonasson presentera några av höjdpunkterna! Se...

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

KK-stiftelsen vill främja e-Strategier för nätbaserad högre utbildning

kks200
Genom nätbaserade lösningar och mobil utbildningspedagogik står den högre utbildningen och forskningen mitt i en revolution av metoderna för kunskapsutveckling.

Studenter är idag såväl ungdomar på lärosätenas campus som förvärvsarbetande personer som efterfrågar kompetensutveckling p.g.a. den snabba utvecklingen i samhället och ökad internationell konkurrens i allt fler branscher.

Beprövade nätbaserade erbjudanden på grundläggande utbildningsnivå kommer successivt att kompletteras och ersättas av nästa generations e-lösningar. Befintliga erbjudanden, som olika nationella nätkurser och massbaserade nätkurser (MOOCs), har ofta svag koppling till den dagliga kärnverksamheten inom kompletta miljöer med profilerad forskning och utbildning.

Här förutspås en genomgripande förändring där utbildning på avancerad nivå, som utvecklas i samklang med forskningen, ges större utrymme. Sådan utbildning kommer att kunna erbjudas och genomföras oberoende av tid och rum.

De konkurrenskraftiga kompletta forsknings- och utbildningsmiljöer i Sverige som bedriver forskning som är väl integrerad med såväl utbildning som kompetensutveckling, kommer att behöva ligga i framkant vad gäller högre utbildning på nätet. Det avgörande blir om lärosätena och deras externa samarbetspartners tar sig an uppgiften att utveckla strategier för att tillvarata teknologins potential för att utveckla morgondagens nätbaserade utbildningsverksamheter.

I denna utveckling kommer KK-stiftelsen att agera för att lärosätena i målgruppen och deras samproduktionspartners i näringslivet ska kunna bygga på, och vidareutveckla, de styrkor man besitter idag.

Sverige ligger för närvarande långt efter de länder vi gärna jämför oss med i övrigt inom forskning och högre utbildning. KKstiftelsens saknar möjligheter att stå för hela den utveckling som behövs i det svenska universitets- och högskolesystemet.

För att uppmuntra möjligheterna till att utnyttja nätbaserat lärande för samproduktion av kunskap uppmanar KK-stiftelsen Regeringen att sammanställa redovisningar från landets lärosäten av deras e-Strategier. Man vill även veta hur dessa strategier kommer att implementeras i lärosätenas forsknings- och utbildningsstrategier. Extra budgetmedel från Regeringens sida behövs för att underlätta och påskynda denna utveckling.

Läs hel initiativet här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This