NY

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Artificiell intelligens visar sig klara av intellektuella uppgifter som nyss framstod som unika för människan.

Dagens Nyheters journalist Linus Larsson skriver idag att den nya versionen av GPT, systemet bakom chatt-roboten på allas läppar, ger en glimt av en framtid där artificiell intelligens är en förlängning av vårt medvetande. Artikeln belyser att artificiell intelligens...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

KK-stiftelsen vill främja e-Strategier för nätbaserad högre utbildning

kks200
Genom nätbaserade lösningar och mobil utbildningspedagogik står den högre utbildningen och forskningen mitt i en revolution av metoderna för kunskapsutveckling.

Studenter är idag såväl ungdomar på lärosätenas campus som förvärvsarbetande personer som efterfrågar kompetensutveckling p.g.a. den snabba utvecklingen i samhället och ökad internationell konkurrens i allt fler branscher.

Beprövade nätbaserade erbjudanden på grundläggande utbildningsnivå kommer successivt att kompletteras och ersättas av nästa generations e-lösningar. Befintliga erbjudanden, som olika nationella nätkurser och massbaserade nätkurser (MOOCs), har ofta svag koppling till den dagliga kärnverksamheten inom kompletta miljöer med profilerad forskning och utbildning.

Här förutspås en genomgripande förändring där utbildning på avancerad nivå, som utvecklas i samklang med forskningen, ges större utrymme. Sådan utbildning kommer att kunna erbjudas och genomföras oberoende av tid och rum.

De konkurrenskraftiga kompletta forsknings- och utbildningsmiljöer i Sverige som bedriver forskning som är väl integrerad med såväl utbildning som kompetensutveckling, kommer att behöva ligga i framkant vad gäller högre utbildning på nätet. Det avgörande blir om lärosätena och deras externa samarbetspartners tar sig an uppgiften att utveckla strategier för att tillvarata teknologins potential för att utveckla morgondagens nätbaserade utbildningsverksamheter.

I denna utveckling kommer KK-stiftelsen att agera för att lärosätena i målgruppen och deras samproduktionspartners i näringslivet ska kunna bygga på, och vidareutveckla, de styrkor man besitter idag.

Sverige ligger för närvarande långt efter de länder vi gärna jämför oss med i övrigt inom forskning och högre utbildning. KKstiftelsens saknar möjligheter att stå för hela den utveckling som behövs i det svenska universitets- och högskolesystemet.

För att uppmuntra möjligheterna till att utnyttja nätbaserat lärande för samproduktion av kunskap uppmanar KK-stiftelsen Regeringen att sammanställa redovisningar från landets lärosäten av deras e-Strategier. Man vill även veta hur dessa strategier kommer att implementeras i lärosätenas forsknings- och utbildningsstrategier. Extra budgetmedel från Regeringens sida behövs för att underlätta och påskynda denna utveckling.

Läs hel initiativet här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This