NY

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här Ref.: CL/4319 Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER) The...

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Stöd till utbildningsanordnare i fråga om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning.De tog härmed första steget i det regeringsuppdrag Myndigheten för yrkeshögskolan fått för att ge ett utökat stöd till utbildningsanordnare inom de utbildningsformer som...

Olycklig låsning i frågan om fjärr- och distansundervisning

Nyligen publicerade Per-Arne Andersson (SKR) på sin Skolblogg ett inlägg om missuppfattningar kring distansutbildning. SVERD har kommenterat den artikeln med att vi ser dagligen att det går att uträtta en hel del jobb på distans med hjälp av datorkommunikation och då...

EC Digital economy and society, Education and training

Den 18 juni kom Europeiska Kommissionen ut med EC Digital economy and society, Education and training. Läs mer här Det för en unik möjlighet att deltaga i den här konsultationen och enkäten kommer att vara tillgänglig på de officiella EU språken. Idag på EDENs årliga...

SVERDs Ordförande Ulf Sandström EDEN FELLOW

SVERDs ordförande Ulf Sandström  var nominerad till EDEN Fellow (av EDEN Styrelseledamot Ebba Ossiannilsson). På EDENs styrelsemöte den 19 juni, EDEN Executive Committee, beslutades att alla de nominerade skulle erhålla EDEN Fellowship och EDEN Senior Fellowship 2020....

Pass på distans

Identifiera dig digitalt och på avstånd. Nets Passport Reader tar med en app bort gapet mellan fysiska ID-handlingar och digital identifiering. – De nordiska länderna är långt framme när det gäller användning av digital identifiering, både inom offentlig och privat...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kartläggning och analys av distansutbildning

Registreringar på programkurser på distans ökar. Distansstudier är vanligare bland kvinnor och personer som har lågutbildade föräldrar. De som väljer att studera på distans är ofta äldre än campusstudenterna.

– Det här visar vilken viktig funktion distansutbildningar fyller för att kunna erbjuda ett livslångt lärande oberoende av var du är i livet eller var du bor. Tillgång till högskoleutbildning i hela landet är en del av svaret på kompetensförsörjningsfrågan, säger Anette Gröjer, projektledare för uppdraget.

UKÄ har på uppdrag av regeringen kartlagt och analyserat högskolors och universitets distansutbildningsverksamhet, deras strategier kring och utbud av distansutbildningar. Kartläggningen visar bland annat att registreringarna på programkurser som ges på distans har ökat.

Läs hela rapporten här

Se Nyhetsmeddelande på UKÄs hemsidan här

Behövs satsning på pedagogik och teknik

Distansstudenter på yrkesexamensprogram som lärarprogram och specialistsjuksköterskeprogram presterar nära nog lika bra som studenter som läser motsvarande kurser på campus.

I rapporten pekar UKÄ på att viktiga pusselbitar för att lärosätena ska kunna utveckla distansverksamheten är satsningar på pedagogik och teknik.

För att kvaliteten ska vara hög i de nätbaserade distansutbildningarna bör universitet och högskolor ges bättre förutsättningar och incitament att bland annat stötta sina lärare genom kompetensutveckling i nätbaserad pedagogik, säger Anette Gröjer.

I uppdraget från regeringen ingick även att kartlägga hur samarbetet mellan lärosätena och kommuner, landsting och regioner via lärcentra eller motsvarande ser ut och vilket stöd som distansstudenter erbjuds.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kartläggning och analys av distansutbildning | Namn på webbplatsen - […] Kartläggning och analys av distansutbildning […]

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This