NY

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...

Högskolekonferensen NU2024 samlar 450 deltagare till Umeå 17-19 juni

SUHF:s nationella högskolepedagogiska konferens och sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning som går av stapeln i Umeå den 17—19 juni. Tema : Högre utbildning i och för förändring Nu finns ett praktfullt program publicerat på...

Akademi Norr konferens i Lycksele 19 juni om kompetensförsörjning i norra Sverige

Den 19 juni släpper Akdemi Norr detaljerad statistik från en omfattande kompetensrapport som visar vilka yrken som kommer ha störst rekryteringsbehov inom 2-3 år. Man har kartlagt både rekryterings- och kompetensutvecklingsbehoven över ett brett spektrum av yrken i...

Regeringen vill satsa på naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik

Nya åtgärder för att stärka STEM-området Publicerad 05 juni 2024 I slutet av 2024 beräknas regeringen presentera en STEM-strategi ( naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) som syftar till att Sverige ska få fler personer med gedigna kunskaper inom...

Teknik – bred förståelse och intresse hör ihop

Ny forskning presenteras av Johan Svenningsson forskare vid Linköpings Universitet som visar att bred förståelse och intresse hör ihop inom teknikämnen. Både attityder till teknik, samt metodutveckling för att mäta attityder lyfts i avhandlingen. Det finns ett samband...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDE Satellite Event med SVERD om ledarskap och online lärande

ICDE International Council for Open And Distance Education (ICDE) bjöd in alla sina medlemmar att bidra till ICDE Satellite Event inför ICDE President Forum  den 25 november 2020. SVERD genomförde tisdagen den 17 november 2020 ett Satellite Event med tema ledarskap och goda exempel på detta inom online lärande och digital transformering i Sverige. Talare var  SVERDs ordförande Ulf Sandström och Ebba Ossiannilsson  SVERDs vice ordförande. Ebba Ossiannilsson modererade ICDE Satellit eventet. SVERDs Satellit eventet samlade deltagare från Cypern (TR), Kina, Indien, Rumänien, Storbrittanien och Sverige. Satellite eventet startade med en hälsning från ICDEs Generalsekreterare Torunn Gjeldsvik Ebba Ossiannilsson  presenterade en  forskningsrapport om Unescos OER rekommendation, slutsatser och förbättringsförslag som precis färdigställts. Forskningen och rapporten är genomförd  av ICDE OER Advocacy Committee..Andra delar som presenterades var genomföra aktiviteter i Sverige och stöd till online lärande under den pågående pandemin, framför allt från myndigheter och större organisationer:

Tidigare har en Blogpost publicerats här på SVERD.se om eventet. Samt info på ICDE

Se video från Eventet här:

Mer om ICDE Satellite event 2020
SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson har förutom initierat och genomfört detta event medverkat med BLOG poster och VLOG poster, se mer här:

By joining the ICDE Presidents’ Forum 2020 you will:

  1. Take a central role in shaping the global conversation to ensure educational leaders worldwide are prepared to address future upheavals that will impact and hinder the delivery of open, flexible and distance learning (OFDL) to all.

  2. Share your leadership expertise in providing suggestions for actionable solutions to address these anticipated current and future challenges so that institutions globally can prepare.

  3. Be offered the opportunity to collaborate with other leaders from the ICDE institutional community to take a leading role in in advocating at the global level for capacity building on critical areas identified during Forum consultations.

OBJECTIVE

  • To share and consolidate key reflections on delivering education during the pandemic and lessons learnt from the perspective of educational leaders.

  • To consolidate recommendations from educational leaders and those responsible in government to support the publication of a future framework of recommendations related to preparing for and delivering resilient education during future global societal challenges.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This