NY

Botkyrka först ut med språktester i grundskolan

Botkyrka kommun blir först i Sverige med att införa språktester för personal i grundskolan. Det ska gälla även rektorer och kökspersonal. – Vi behöver kompensera för den pedagogiska segregationen, säger Willy Viitala (M) ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka...

OECD – har kommit med rekommendationer som syftar till att bidra till en förbättrad kompetensförsörjning

Stärkt koordinering, samarbete och flernivåsamverkan inom kompetensförsörjningssystemet, Ökade möjligheter för relevanta aktörer att bidra i samverkan för en väl fungerande kompetensförsörjning, En stärkt datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt...

Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma

För få söker sig till järnvägsbranschen trots goda jobbmöjligheter "Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma". Då är lösningen inte fler utbildningar. Det behövs fler sökande och fler studerande – utbildningarna och jobben finns...

Utbildningsministern värderar folkhögskolorna högt

Flera folkhögskolor har tvingats lägga ner utbildningar till bristyrken på grund av det ekonomiska läget. ”De hade redan innan detta läge en tuff ekonomisk situation och jag förstår att det krävs prioriteringar inom verksamheterna”, säger utbildningsminister Johan...

VR ska vässa tandsköterskeutbildning

Nackademin introducerar VR i sin tandsköterskeutbildning i syfte att ge studenterna möjlighet att vässa sina praktiska färdigheter i en virtuell miljö. Den interaktiva träningen är framtagen via ett LIA-projekt med syfte att skapa nya sätt för inlärning. Bland annat...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDE President Forum 2020

Den 25 november 2020, hölls ICDE President Forum online. Konferensen hölls under en dag i sex regioner världen över och i olika tidszoner. Varje tillfälle var tre timmar, så sammanlagt under 24 timmar pågick konferensen i 18 timmar. Konferensen var flippat så keynotes, bloggposter och videor kunde ses på förhand. Se allt pre-material här. 

SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson  var värld för konferensen som hölls för Europa och Mellan Östern, smat hade bidragit med två blogposter och två videor. Den ena blogposten och videon var en välkomstadress och handlade om ledarskap. Den andra bloggposten och videon handlade om UNESCOs OER Rekommendation och ledarskap, då ICDE President Forum hölls på dagen ett år efter att Rekommendationen antogs av ca 200 medlemsländer, även Sverige. Se tidigare inlägg på SVERD.s om detta.

Regional Consultation: Europe and Middle East  10:00 -13:00CET. Chair: Ebba Ossiannilsson, Sweden

Samtliga regionala Presidet Forum hade samma uppålägg och de tre timmarna ägnades mestadels til två gruppdiskussioner med rapporter och dokumentation. Dokumentationen ligger till grund för kommande arbete för ICDE och inte minst för ICDE Leadership Summit i april 2020 (NZ; men online). Dessutom presenterades den ny omarbetade strategiska planen för ICDE, till innehåll, form och process. Fokus för gruppdiskussionen rörde:

  • Environmental & Human Factors
  • Socio-Economic Factors
  • Infrastructure Factors
  • Equity Factors
  • Policy, National/regional frameworks for quality and open education

Dessutom skulle deltagarna relatera till konsekvenserna från pandemin Covid-19 och om att leda i förändring och i kris.

Ulf Sandström, SVERDs Ordförande deltog på ICDE President Forum. Ulf Sandström presenterade sin grupps sammanfattning från gruppdiskussionen om Environmental & Human Factor,

SCHEDULE FOR REGIONAL ASYNCHRONOUS CONSULTATIONS

RCP2020.png

Syftet med ICDE President Forum är att:

  • To share and consolidate key reflections on delivering education during the pandemic and lessons learnt from the perspective of educational leaders.

  • To consolidate recommendations from educational leaders and those responsible in government to support the publication of a future framework of recommendations related to preparing for and delivering resilient education during future global societal challenges.

BACKGROUND

Education is the driver for future sustainable societies and cuts across all 17 Sustainable Development Goals (SDGs). If we disrupt education, we disrupt our future.

The Covid-19 pandemic has been a wakeup call for educational and world leaders. 

We are faced with unprecedented disruptions that are not only transforming socio-economic and governance systems worldwide, but exponentially impacting and setting back, in many cases by decades, our educational systems.

A universal call for help was raised by educational providers and governments earlier this year as they scrambled to ensure learning continues during the fall out caused by the pandemic, with the spotlight turning to the opportunities afforded through open, flexible and distant learning (OFDL) modalities. In some cases, even our OFDL colleagues experienced significant disruption and setback.

ICDE responded immediately by mobilising its global network of experts in OFDL in the #LearningTogether campaign. Now months into the global pandemic, ICDE sees this current societal disruption as an opportunity to collectively reflect on and re-imagine how we as educational leaders can re-calibrate our focus to build resilient, robust and strong educational systems that will withstand future societal challenges. And how do we learn from the experiences from the current pandemic to prepare tools and systems to reduce these?

It is within this context that the 2020 ICDE President’s Forum is framed

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This