NY

Ett högskolepedagogiskt lyft ska stärka pedagogiken inom högskolan

Ulf Sandström och Ebba Ossiannilsson deltog från SVERD på ett uppstartsmöte med UHR om Regeringsinitiativet Ett högskolepedagogiskt lyft ska stärka pedagogiken inom högskolan Högskoleutbildningar av hög kvalitet är en förutsättning för framtidens jobb och en stark...

Pandemin ger avtryck i UHR:s svensk-engelska ordbok

Att coronapandemin var påtaglig i samhället förra året märks även i UHR:s svensk-engelska ordbok. Digital tentamen, distanstentamen och tentamen på annan ort är exempel på nya termer i ordboken. Läs mer här – I arbetet med ordboken valde vi att ha fokus på begrepp...

EDEN Digital Learning Europe

Sedan Brexit etablerades EDEN Digital Learning Europe , med säte i Tallin Estonia och fortfarande med Sekretariatet i Budapest i Ungern. Den nya Styrelsen är som nedan med Josep M Duart som President från UOC, Spanien. EDEN UK kommer finans kvar iallafall under en...

Högskola skapar digital tvilling

Högskolan i Gävle skannar samtliga sina byggnader för att skapa en så kallad digital tvilling av campus. Målet är att lokalerna ska kunna utnyttjas smartare. Högskolan i Gävle skannar samtliga sina byggnader för att skapa en så kallad digital tvilling av campus. Målet...

ICDE Leadership Summit 2022

ICDE Leadership Summit är live denna veckan 20-21 januari 2022. SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson är en av talarna i session 3 om Innovative leadership for Open Education: the benefits of open access, open source, open science and open educational resources (OER)...

Champions of Reimagined Assessment

Through my international work and in this case with OE4BW (Open Education 4 a Better World) I was a mentor in 2021 for Eliana Elkhoury, Athabasca University, CA, and her work with alternative assessment. She is now looking for international partners / Champions, see...

Digital pressträff med utbildningsministern och UKÄ den 11 januari 2022

I dag, tisdag den 11 januari, håller utbildningsminister Anna Ekström en digital pressträff om åtgärder inom högskoleområdet kopplade till covid-19-pandemin. Medverkar gör även Anders Söderholm, generaldirektör för Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Tid: 11 januari...

2022 Education Trends That Might Excite You

Världshändelser under de senaste två åren har drivit fram förändringar i pedagogisk praxis som aldrig förr. Teknikintegration är på den högsta nivån någonsin, och alla arbetar hårt för att avgöra hur eleverna verkligen lär sig bäst – och hur vi kan försäkra oss om att...

God jul och gott nytt år från SVERD!

SVERD har verkligen hamnat i fokus och vi har fler fina framgångar under 2021 med lyckad Vårkonferens 12 mars , bra Höstkonferens 24 september och 4 välbesökta Webinarier med Digital Skills Nordplus projekt. Vi har god representation i fler viktiga nätverk som UHR...

EDEN Annual Conference 2022

  Uppdraget för EDEN är att maximera potentialen att utbyta akademisk och yrkeserfarenhet, att främja effektiv navigering på fältet och förbättra kvaliteten och djupet på information som är tillgänglig för de berörda sektorerna. EDEN Digital Learning Europe (EDEN...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDE President Forum 2020

Den 25 november 2020, hölls ICDE President Forum online. Konferensen hölls under en dag i sex regioner världen över och i olika tidszoner. Varje tillfälle var tre timmar, så sammanlagt under 24 timmar pågick konferensen i 18 timmar. Konferensen var flippat så keynotes, bloggposter och videor kunde ses på förhand. Se allt pre-material här. 

SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson  var värld för konferensen som hölls för Europa och Mellan Östern, smat hade bidragit med två blogposter och två videor. Den ena blogposten och videon var en välkomstadress och handlade om ledarskap. Den andra bloggposten och videon handlade om UNESCOs OER Rekommendation och ledarskap, då ICDE President Forum hölls på dagen ett år efter att Rekommendationen antogs av ca 200 medlemsländer, även Sverige. Se tidigare inlägg på SVERD.s om detta.

Regional Consultation: Europe and Middle East  10:00 -13:00CET. Chair: Ebba Ossiannilsson, Sweden

Samtliga regionala Presidet Forum hade samma uppålägg och de tre timmarna ägnades mestadels til två gruppdiskussioner med rapporter och dokumentation. Dokumentationen ligger till grund för kommande arbete för ICDE och inte minst för ICDE Leadership Summit i april 2020 (NZ; men online). Dessutom presenterades den ny omarbetade strategiska planen för ICDE, till innehåll, form och process. Fokus för gruppdiskussionen rörde:

  • Environmental & Human Factors
  • Socio-Economic Factors
  • Infrastructure Factors
  • Equity Factors
  • Policy, National/regional frameworks for quality and open education

Dessutom skulle deltagarna relatera till konsekvenserna från pandemin Covid-19 och om att leda i förändring och i kris.

Ulf Sandström, SVERDs Ordförande deltog på ICDE President Forum. Ulf Sandström presenterade sin grupps sammanfattning från gruppdiskussionen om Environmental & Human Factor,

SCHEDULE FOR REGIONAL ASYNCHRONOUS CONSULTATIONS

RCP2020.png

Syftet med ICDE President Forum är att:

  • To share and consolidate key reflections on delivering education during the pandemic and lessons learnt from the perspective of educational leaders.

  • To consolidate recommendations from educational leaders and those responsible in government to support the publication of a future framework of recommendations related to preparing for and delivering resilient education during future global societal challenges.

BACKGROUND

Education is the driver for future sustainable societies and cuts across all 17 Sustainable Development Goals (SDGs). If we disrupt education, we disrupt our future.

The Covid-19 pandemic has been a wakeup call for educational and world leaders. 

We are faced with unprecedented disruptions that are not only transforming socio-economic and governance systems worldwide, but exponentially impacting and setting back, in many cases by decades, our educational systems.

A universal call for help was raised by educational providers and governments earlier this year as they scrambled to ensure learning continues during the fall out caused by the pandemic, with the spotlight turning to the opportunities afforded through open, flexible and distant learning (OFDL) modalities. In some cases, even our OFDL colleagues experienced significant disruption and setback.

ICDE responded immediately by mobilising its global network of experts in OFDL in the #LearningTogether campaign. Now months into the global pandemic, ICDE sees this current societal disruption as an opportunity to collectively reflect on and re-imagine how we as educational leaders can re-calibrate our focus to build resilient, robust and strong educational systems that will withstand future societal challenges. And how do we learn from the experiences from the current pandemic to prepare tools and systems to reduce these?

It is within this context that the 2020 ICDE President’s Forum is framed

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This