NY

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDE OER Advocacy Committee-ny mandatperiod 2021-2024

SVERD är medlem i ICDE och seden 2017 etablerades ICDE OER Advocacy Committe (OERAC). SVERDs V Ordförande Professor Ebba Ossiannilsson har sedan 2018 lett OER Advocacy Committe (OERAC).ICDE

ICDE styrelse beslutade 2021 att förlänga mandatperioden 2021-2024, med två år i taget och en utlysning för Ambassadörer  annonserades. Läs mer här om det nya mandatet och de nyutnämnda Ambassadörerna.Professor Ebba Ossiannilsson är ICDE Ambassadors for OER och tillika för tredje mandatperioden Kommitteens Chair.

In 2021, the OERAC was decided renewed for a period of 4 years from 2021 to 2024 by the ICDE Board and an open call was disseminated to all ICDE members to submit applications to the renewed committee.

The first mandate period will be of two years, from 2021-2022, aligned with the ICDE Strategic Plan and more specifically with the ICDE Activity Plan for 2021-2022. Prof.  Ebba Ossiannilsson, ICDE Board member and Vice President of the Swedish Association for Distance Education is the Chair of the OERAC since 2018.

The 2021-2022 OERAC mandate is based on the ICDE Strategic Plan 2021-2024 and ICDE Activity Plan 2021-2022, the UNESCO Recommendation on OER from 2019 and ICDEs role as a partner in the UNESCO OER Dynamic Coalition. The mandate also builds on recommendations from the Final Report from the OERAC for 2020.

Läs Ebba Ossiannilsson blogpost om mandatperioden 2020 här

BLOG_ Home page text banners (1).png

Reflections from the ICDE OERAC Mandate Period 2020

https://www.icde.org/icde-blog/icde-oerac-reflections-2020

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This