NY

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Det ska bli svårare att komma in på lärar- och förskollärarutbildningarna, ämneskunskaperna ska stärkas i utbildningarna, studierna ska få ett ökat fokus på kognitionsvetenskap och skolnära praktik detta föreslår en utredning som lämnades till regeringen på tisdagen....

Kulturministern har tagit emot läslistor för skolan med 250 boktitlar

En av regeringens många satsningar för att stärka barns och ungas läsning är uppdraget till Skolverket och Kulturrådet att ta fram läslistor med olika typer av skönlitteratur. Nu har skolminister Lotta Edholm och kulturminister Parisa Liljestrand tagit emot...

Majoritet vill införa offentlighetsprincipen i friskolor

Deadline för att tycka till om hur insynen ska öka i friskolor har passerat. Majoriteten av remissinstanserna som tagit ställning vill att offentlighetsprincipen införs skriver webbtidningen Altinget. Skolinformationsutredningen har bland annat haft i uppdrag att...

Läs AI-kommissionens rapport – Färdplan för Sverige

Se utredningen Rapport från Finansdepartementet AI-kommissionens rapport - Färdplan för Sverige Publicerad 26 november 2024 Ladda ner: AI-kommissionens färdplan för Sverige (pdf 9 MB) Regeringen beslutade den 7 december 2023 att tillsätta en kommitté med uppdrag att...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ICDE OER Advocacy Committee-ny mandatperiod 2021-2024

SVERD är medlem i ICDE och seden 2017 etablerades ICDE OER Advocacy Committe (OERAC). SVERDs V Ordförande Professor Ebba Ossiannilsson har sedan 2018 lett OER Advocacy Committe (OERAC).ICDE

ICDE styrelse beslutade 2021 att förlänga mandatperioden 2021-2024, med två år i taget och en utlysning för Ambassadörer  annonserades. Läs mer här om det nya mandatet och de nyutnämnda Ambassadörerna.Professor Ebba Ossiannilsson är ICDE Ambassadors for OER och tillika för tredje mandatperioden Kommitteens Chair.

In 2021, the OERAC was decided renewed for a period of 4 years from 2021 to 2024 by the ICDE Board and an open call was disseminated to all ICDE members to submit applications to the renewed committee.

The first mandate period will be of two years, from 2021-2022, aligned with the ICDE Strategic Plan and more specifically with the ICDE Activity Plan for 2021-2022. Prof.  Ebba Ossiannilsson, ICDE Board member and Vice President of the Swedish Association for Distance Education is the Chair of the OERAC since 2018.

The 2021-2022 OERAC mandate is based on the ICDE Strategic Plan 2021-2024 and ICDE Activity Plan 2021-2022, the UNESCO Recommendation on OER from 2019 and ICDEs role as a partner in the UNESCO OER Dynamic Coalition. The mandate also builds on recommendations from the Final Report from the OERAC for 2020.

Läs Ebba Ossiannilsson blogpost om mandatperioden 2020 här

BLOG_ Home page text banners (1).png

Reflections from the ICDE OERAC Mandate Period 2020

https://www.icde.org/icde-blog/icde-oerac-reflections-2020

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This