Robert Opp, CDO på UNDP, driver FN:s utvecklingsprogram som syftar till att accelerera digital transformation i utvecklingsländer. För Voister berättar han vad som krävs i samspelet mellan stat och näringsliv, hur olika länder kan hjälpa varandra att bli mer effektiva...
Nio av tio svensklärare på högstadiet och gymnasiet är mycket oroade av elevernas bristande läsförståelse. Det visar en undersökning som Utbildningsradion låtit Demoskop göra. Utbildningsradion, UR, och Demoskop lät göra undersökningen bland 500 svensklärare i samband...
Svenska elevers kunskaper har kraftigt försämrats i matematik och läsförståelse. Dessutom syns en ökad skillnad i resultat mellan grupper av elever med olika socioekonomisk bakgrund, det visar den internationella studien PISA som mäter 15-åringars kunskaper....
Yrkeshögskolan står inför en ny expansion. Tack vare den aviserade satsningen på utbildningsformen gör myndigheten sig nu redo att bevilja fler YH-utbildningar. Enligt Jenny Sörby, tf chef på enheten för analys och ansökan, kommer myndigheten bevilja ansökningar...
Martin Norsell, ny generaldirektör på UKÄ från 1 december 2023 "Universitetskanslersämbetet har en extremt viktig roll. Själva affärsidén med det akademiska systemet – det är att hålla kvaliteten och vara trovärdiga. Alla ska kunna lita på det akademiska systemet."...
SVERD är med och stödjer ICDEs Task Force #learningtogether
SVERD är medlem i ICDE och V Ordförande är tillika styrelsemedlem samt leder ICDE OER Advocacy Committee.
Här på ICDE Corona #learningtogether kan du finna relevant information om digital omställning och vad som händer runt om i världen.
With the escalation of Covid-19, educators all over the world over are encouraged to shift to online and distance learning provision as schools and universities are forced to shut down campuses. ICDE, as the leading global membership organization for open, online and distance education are launching a Task Force and a global campaign called #learningtogether to support this endeavor.
The global ICDE community of experts in the field of online and distance learning are invited to contribute by sharing their knowledge and expertise and engaging in the global discussion. How can newcomers develop sustainable and inclusive flexible, distance and online learning concepts in various regions and contexts? What kind of open and free resources are available? What kinds of quality frameworks exist? What are the most pivotal actions educational and political leaders now must take in order to ensure quality learning and teaching for all?
Send an email to icde@icde.org or post your suggestions online with the hashtag #learningtogether either on LinkedIn, Facebook or Twitter. We are calling for Chairs or presenters to assist and lead webinars, Q&As and other activities that may derive from the Task Force. Translation of content and resources to languages other than English is of interest, so is adaptation to accessible formats/universal design and open educational resources (OER). Let’s embrace #learningtogether online and at a distance.