Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...
Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...
ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...
SVERD är med och stödjer ICDEs Task Force #learningtogether
SVERD är medlem i ICDE och V Ordförande är tillika styrelsemedlem samt leder ICDE OER Advocacy Committee.
Här på ICDE Corona #learningtogether kan du finna relevant information om digital omställning och vad som händer runt om i världen.
With the escalation of Covid-19, educators all over the world over are encouraged to shift to online and distance learning provision as schools and universities are forced to shut down campuses. ICDE, as the leading global membership organization for open, online and distance education are launching a Task Force and a global campaign called #learningtogether to support this endeavor.
The global ICDE community of experts in the field of online and distance learning are invited to contribute by sharing their knowledge and expertise and engaging in the global discussion. How can newcomers develop sustainable and inclusive flexible, distance and online learning concepts in various regions and contexts? What kind of open and free resources are available? What kinds of quality frameworks exist? What are the most pivotal actions educational and political leaders now must take in order to ensure quality learning and teaching for all?
Send an email to icde@icde.org or post your suggestions online with the hashtag #learningtogether either on LinkedIn, Facebook or Twitter. We are calling for Chairs or presenters to assist and lead webinars, Q&As and other activities that may derive from the Task Force. Translation of content and resources to languages other than English is of interest, so is adaptation to accessible formats/universal design and open educational resources (OER). Let’s embrace #learningtogether online and at a distance.