NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Huvudmännen tar inte ansvar för digitaliseringen

Den digitala arbetsmiljön för lärare behöver bli bättre på skolorna.
Det menar professor Åke Grönlund som är en av Sveriges ledande forskare och debattörer inom skolans digitalisering.
– Det är skolhuvudmännen som måste ansvara för att det fungerar, och i dag gör de inte det på många håll, säger han.

Digitaliseringen i den svenska skolan har pågått i flera decennier. I dag är lärarvardagen för många fylld av krånglande nätverk, trasslande IT-system och strulande elevdatorer. Att den digitala arbetsmiljön behöver bli bättre på skolorna är en fråga som diskuteras flitigt.

Åke Grönlund arbetar som professor i informatik vid Handelshögskolan vid Örebro universitet och en av Sveriges ledande forskare och debattörer inom skolans digitalisering. Han tycker att det är ett alldeles för stort glapp på svenska skolor i hur långt man har kommit i den digitala utvecklingen.

Unknown

 

 

 

 

 

 

Läs hela artikeln här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This