NY

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Det ska bli svårare att komma in på lärar- och förskollärarutbildningarna, ämneskunskaperna ska stärkas i utbildningarna, studierna ska få ett ökat fokus på kognitionsvetenskap och skolnära praktik detta föreslår en utredning som lämnades till regeringen på tisdagen....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Hur behöver vuxenutbildning förändras för framtiden?

Electronic Platform for Adult LEarning  (EPALE) ställer frågorna om matchning på arbetsmarknaden och vilket stöd till personlig utveckling som behöver ges inom arbetslivet.

Man har valt ut följande tre fokusområden att arbeta med under 2023:

1. Engagera – Vilka färdigheter behövs för att delta i demokratiska processer med medvetenhet och ansvar?
2. Empower: Arbetskraft med rätt kompetens
3. Include: Möjligheter till inkluderande kompetens

Andra viktiga utmaningar för vuxenutbildning under 2023 är att:
– matcha människors professionella ambitioner och färdigheter med verkliga möjligheter på arbetsmarknaden
– stödja människors önskan om personlig utveckling

Hur kan man hjälpa vuxna elever att nå sina mål?
Vilka innovationer kan vuxenutbildningen skapa för att förbereda sig för ständigt föränderliga utmaningar.

2023 ställer vi oss inför utmaningen att forma framtidens utbildning i ljuset av stora förändringar i våra samhällen.

Hur vi kan ta itu med kompetens-klyftor och öka innovationen för att bättre stödja eleverna?
Vilka förändringar måste omfamnas av vuxenutbildningens värld?
Vilka lärande-modeller väntar?

Alla EPALE-användare är välkomna att dela med sina berättelser !

Inlämning av berättelserna: 6 mars 2023 – 30 september 2023.

Visuellt material: Bilder och länkar till videor är välkomna.

Så här deltar du: Dela din berättelse genom att fylla i webbformuläret: https://epale.ec.europa.eu/en/blog/2023-community-stories-initiative

Berätta och dela dina ideer på Epale Electronic platform for Adult Learning  !

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This