NY

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

SVERD-webbinarium 9/12 kl 09.00 : Kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande

SVERD-webbinarium 9/12 : Kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande Tipsa via e-postTipsa via TwitterTipsa via LinkedIn Tid: 9 december kl 09:00 till- kl 10:00 Plats: Zoom Arrangör: SVERD Mer information om programmet kommer snart. Pris: Gratis...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp

Högskolans lärandemiljöer förändras. Just nu pågår vid svenska universitet

och högskolor en gradvis ökande integrering mellan campusbaserade fysiska

studie- och arbetsmiljöer å ena sidan och virtuella pedagogiska rum och det

öppna livet på olika sociala plattformar å den andra. På så vis uppstår större

och mer gränslösa lärandemiljöer. Samtidigt görs stora investeringar över hela

landet i lärandemiljöer både i form av lärplattformar, men framförallt i fysiska

byggnader. Akademiska hus investerade t.ex. mer än 3 miljarder kronor i nyoch

ombyggnationer bara under 2014. Detta i en tid då allt större internationell

konkurrens på utbildningsmarknaden också sätter fokus på frågan hur Sverige

rustar sina lärandemiljöer för framtiden.

För att besvara den senare frågan beslutade SUHF 2014 att tillsätta

en arbetsgrupp med uppdraget att ge en bild av möjliga scenarier för framtidens

lärandemiljöer.

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp finns att ladda ner i pdf här.

För tryckta exemplar kontakta SUHF:s kansli

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This