NY

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...

SVERD med på Agile2Vet avslutning i Reggio Emilia Italien

SVERD representerades av Ulf Sandström och Mats Brenner på projektredovisning av ERASMUS+ projektet Abilitating Digital Learning to innovate VET sector                      Se länk till projektet här i Reggio Emhttp://www.agile2vet.euilia Italien den 20-21 maj....

Så bidrog skolan till att vända utvecklingen

Lagersbergsskolans arbete lyfts av polisen som en av faktor till att Lagersberg i Eskilstuna har kunnat tas bort från listan över utsatta områden. – Vi blev väldigt glada och firade det, säger skolans rektor Gabriella Rosell. Lagersberg har, sedan polisen började med...

Skolverket har lagt fram nytt förslag på professionsutveckling inom skolan

Skolverket har på uppdrag av regeringen arbetat fram förslag på ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Syftet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna och att öka attraktionen till yrkena. Skolverket föreslår...

Hur påverkas studieförbunden av nedskärningarna?

Regeringens har beslut att minska anslagen till studieförbunden med 500 miljoner kronor fram till år 2026. Vad får det beslutet för konsekvenser? Andreas Fejas Professor Linköpings Universitet ger sina svar i en artikel på Skolporten. Det kommer att leda till en...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp

Högskolans lärandemiljöer förändras. Just nu pågår vid svenska universitet

och högskolor en gradvis ökande integrering mellan campusbaserade fysiska

studie- och arbetsmiljöer å ena sidan och virtuella pedagogiska rum och det

öppna livet på olika sociala plattformar å den andra. På så vis uppstår större

och mer gränslösa lärandemiljöer. Samtidigt görs stora investeringar över hela

landet i lärandemiljöer både i form av lärplattformar, men framförallt i fysiska

byggnader. Akademiska hus investerade t.ex. mer än 3 miljarder kronor i nyoch

ombyggnationer bara under 2014. Detta i en tid då allt större internationell

konkurrens på utbildningsmarknaden också sätter fokus på frågan hur Sverige

rustar sina lärandemiljöer för framtiden.

För att besvara den senare frågan beslutade SUHF 2014 att tillsätta

en arbetsgrupp med uppdraget att ge en bild av möjliga scenarier för framtidens

lärandemiljöer.

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp finns att ladda ner i pdf här.

För tryckta exemplar kontakta SUHF:s kansli

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This