NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp

Högskolans lärandemiljöer förändras. Just nu pågår vid svenska universitet

och högskolor en gradvis ökande integrering mellan campusbaserade fysiska

studie- och arbetsmiljöer å ena sidan och virtuella pedagogiska rum och det

öppna livet på olika sociala plattformar å den andra. På så vis uppstår större

och mer gränslösa lärandemiljöer. Samtidigt görs stora investeringar över hela

landet i lärandemiljöer både i form av lärplattformar, men framförallt i fysiska

byggnader. Akademiska hus investerade t.ex. mer än 3 miljarder kronor i nyoch

ombyggnationer bara under 2014. Detta i en tid då allt större internationell

konkurrens på utbildningsmarknaden också sätter fokus på frågan hur Sverige

rustar sina lärandemiljöer för framtiden.

För att besvara den senare frågan beslutade SUHF 2014 att tillsätta

en arbetsgrupp med uppdraget att ge en bild av möjliga scenarier för framtidens

lärandemiljöer.

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp finns att ladda ner i pdf här.

För tryckta exemplar kontakta SUHF:s kansli

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This