NY

NU2022 – SUHF Nätverk och Utvecklings konferens 15-17 Juni 2022

NU 2022 - Att synliggöra lärande NU står för Nätverk och Utveckling och är en konferens som anordnas vartannat år och vänder sig till alla som är engagerade i svensk högre utbildning. Konferensen arrangeras gemensamt av ett antal lärosäten och SUHF är värd för...

Google, Huawei och TechSverige om svaret på kompetensförsörjningen

För att Sverige ska klara av att upprätthålla en konkurrenskraftig och framåtlutad it-bransch måste vi bli bättre på att kompetensutveckla och förenkla för utländsk konkurrenskraft. Det menar representanter från Google, Huawei och TechSverige när ämnet diskuteras...

SADE IS HOSTING THE KICK OFF NORDPLUS Project, How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic?, in Lund Sweden

SADE/SVERD is hosting the KICK OFF Thursday and Friday 12-13 May 2022 in Lund, SE. The NORDPLUS Project, where SADE is a partner, on How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic? NPAD-2021/10187:DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to...

Möt den digitala fixaren som hjälper Hammarös äldre

I Hammarö kommun stöttar Robin Backman Torpegård äldre brukare med deras digitala problem, vilket kan vara alltifrån fix med skrivare till hjälp med BankID. Men han bär med även med sig en väska med digitala prylar för den som vill testa något nytt....

Hyflex för att förbättra studenternas framgång

  Ordet "HyFlex" har använts för att beskriva ett lärande, men innebörden av termen sträcker sig längre än så. HyFlex är en ideologi och en strategi för att ge eleverna utökade utbildningsmöjligheter skriver Jodie Penrod Senior Director, Technology Ohio...

Reinventing Distance Learning Copenhagen Conference 19-20 May 2022

This is the Annual Conference of the European Association for Distance Learning EADL and it will take place on 19th/20thMay 2022 in Copenhagen. There will be two days of networking and information about the latest trends in learning. Speakers from Denmark, Norway,...

National Growth Fund awards MBO, HBO and universities EUR 560 million-Holland

The educational institutions are joining forces to enable a system transformation in education, whereby, through digitalisation, on campus and online, education will be even better aligned with the continuously and rapidly changing society and educational needs. "The...

Demo Week: Digitalisering, kompetensförsörjning och livslångt lärande

Den 9-12 maj deltar Myndigheten för yrkeshögskolan i Demo Week. Syftet med veckan är att erbjuda alla, både samverkande aktörer och andra, en möjlighet att lära sig mer om pågående pilotprojekt och initiativ inom regeringsuppdraget om en sammanhållen datainfrastruktur...

Digitala lösningar minskar ensamhet bland äldre

Sverige befinner sig i en äldreboom. Mellan 2020 och 2030 ökar antalet åttioplussare från 500 000 till 750 000. Detta ställer krav på att fler vårdas hemma, vilket gör att den upplevda ensamheten samtidigt ökar. Digitala lösningar och verktyg kan minska social...

Så kan skolan dra nytta av pandemins distansundervisning

Minst fyra av fem elever på gymnasiet eller högstadiet har haft distansundervisning under covidpandemin, enligt en ny studie från SCB. Det har inneburit stora utmaningar för elever och lärare men även nya arbetssätt som svensk skola kan dra nytta av framåt, menar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärr- och distansundervisning på gymnasieskolor våren 2021

( Bild från Pixabay )

Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin.

Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade bilder inom flera områden. Bland annat kring elevernas mående, skillnader mellan pojkars och flickors upplevelser och varför det upplevs som svårt att lära sig matematik på distans.

Av granskningen framgår att många gymnasieskolor gör stora ansträngningar för att kunna erbjuda eleverna
den garanterade undervisningstiden, alla moment som ingår i respektive kurs och
undervisning av god kvalitet. Att detta är och har varit en krävande uppgift står
också klart.

Utifrån de bilder som rektorer och elever förmedlat kan även konstateras att det
över tid skett en viss positiv utveckling i flera avseenden.

• Även om många lärare tycks vara fortsatt hårt belastade framgår av rektorernas beskrivningar att deras tid värnas bättre än vad den initialt gjorde.
• Rektorer och elever vittnar om att fler skolor och lärare behärskar tekniken, vilket gör att de kunnat fokusera mer på att utveckla didaktiken.
• Flera skolor har utifrån signaler från eleverna uppmärksammat att de
skriftliga inlämningarna/uppgifterna blivit för många, och lärare har efter
hand börjat hitta fler sätt att fånga elevers kunskaper.
• Under perioden med fjärr-/distansundervisning har det funnits ett starkt
fokus på elever i behov av stöd för att klara gränsen för godkänt. I rektorers beskrivningar skymtar även ett ökat fokus på andra elever än de som
är i behov av stöd.

Läs hela rapporten här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This