NY

Distansundervisning har lett till höjda avgångsbetyg

I mitten av mars våren 2020 övergick landets gymnasieelever till distansundervisning på grund av pandemin. För att se om det påverkat deras avgångsbetyg har Skolverket gjort en jämförelse mellan deras avgångsbetyg och avgångsbetygen från fyra årskullar bakåt i tiden...

Närundervisning i skolan ska vara huvudregeln i höst

Regeringen har beslutat om en ändring av den tillfälliga förordning som gäller för skolan under pandemin. När höstterminen börjar kommer fjärr- eller distansundervisning som huvudregel att kunna användas i öppna skolor endast om Folkhälsomyndigheten har lämnat en...

Mötesplats OER arrangerar en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021

SVERD är partner i Mötesplats OER och är med att samordna en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021 Den 25 november 2019 antog Unescos en OER-rekommendation som ska vara vägledande för arbetet med öppna lärresurser globalt. Vi uppmärksammar...

Digitaliseringsprojekt stärker kompetensförsörjningen

För att underlätta byte av yrkesbana och livslångt lärande har åtta myndigheter fått uppdraget att skapa förutsättningar för olika digitala lösningar. Dessa ska både förbättra den enskildes förutsättningar på arbetsmarknaden och göra det lättare för arbetsgivare att...

Fjärr- och distansundervisning på gymnasieskolor våren 2021

( Bild från Pixabay ) Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin. Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade...

Sex år i EDEN Executive Committee

De senaste sex åren (2015-2021) har varit spännande, lärorika, utmanande, arbetsamma, prövande, krävande och fantastiska i en fin blandning. Under sex år dvs två mandatperioder har jag varit i EDEN Executive Committee på uppdrag av Svenska Riksorganisationen för...

Nordplus: How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics

SVERD har medverkat som partner i Nordplus Adult NPAD-2020/10169 How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics  finansierats av Nordiska ministerrådet. Projektet organiserades under projektperioden 09 / 2020-08 / 2021. Projektkoordinator är   Summer...

Nya regeringssatsningar -i pandemins följder

Satsningar på utbildning för vuxna ska bekämpa pandemins följder Många har förlorat sitt arbete under den rådande pandemin. Utrikes födda, ofta nyanlända, som står långt ifrån arbetsmarknaden har drabbats särskilt hårt av krisen. Utbildning är därför ett viktigt...

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

Anmälan är öppen än, se till att säkra DIN plats till den 29 juni 2019 VÄLKOMNA till den fjärde och sista konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Norge som värd This event is...

ESU- Insikter om studentliv under Covid-19 pandemin i Europa

European Stiudent Union (ESU) har genomfört en forskningsstudie om studier och studentlif under pandemin Covid-19. Läs mer och ladda ner rapporten ESU- Student life during the Covid-19 pandemic lockdown Europe-wide insights Forskningsstudien under EDEN Annual...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärr- och distansundervisning på gymnasieskolor våren 2021

( Bild från Pixabay )

Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin.

Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade bilder inom flera områden. Bland annat kring elevernas mående, skillnader mellan pojkars och flickors upplevelser och varför det upplevs som svårt att lära sig matematik på distans.

Av granskningen framgår att många gymnasieskolor gör stora ansträngningar för att kunna erbjuda eleverna
den garanterade undervisningstiden, alla moment som ingår i respektive kurs och
undervisning av god kvalitet. Att detta är och har varit en krävande uppgift står
också klart.

Utifrån de bilder som rektorer och elever förmedlat kan även konstateras att det
över tid skett en viss positiv utveckling i flera avseenden.

• Även om många lärare tycks vara fortsatt hårt belastade framgår av rektorernas beskrivningar att deras tid värnas bättre än vad den initialt gjorde.
• Rektorer och elever vittnar om att fler skolor och lärare behärskar tekniken, vilket gör att de kunnat fokusera mer på att utveckla didaktiken.
• Flera skolor har utifrån signaler från eleverna uppmärksammat att de
skriftliga inlämningarna/uppgifterna blivit för många, och lärare har efter
hand börjat hitta fler sätt att fånga elevers kunskaper.
• Under perioden med fjärr-/distansundervisning har det funnits ett starkt
fokus på elever i behov av stöd för att klara gränsen för godkänt. I rektorers beskrivningar skymtar även ett ökat fokus på andra elever än de som
är i behov av stöd.

Läs hela rapporten här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This