NY

SVERD Online Vårkonferens genomfördes 15 mars 2024

SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024 SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt  Genomfördes i ZOOM 15/3 kl 13.00-16.00 och samlade ett 50 tal deltagare. Presentationsbilder och filmer kommer inom kort. Agenda Innehåll Talare 13.00 Välkomna Ulf...

Regeringen tar initiativ till ett lärarråd – skolminister Lotta Edholm träffar lärare och förskollärare

Pressmeddelande från Utbildningsdepartementet Regeringen tar initiativ till ett lärarråd – skolminister Lotta Edholm träffar lärare och förskollärare Publicerad 14 mars 2024 Regeringen tar nu initiativ till en serie lärarråd, som genomförs tillsammans med...

Nacka använder AI för att samla 110 000 invånares åsikter

Nacka kommun har lanserat Framtidsdialog Nacka – en demokratisatsning där AI ska hjälpa till att fånga alla 110 000 medborgares synpunkter. Genom satsningen ska de boende i kommunen under ett års tid få berätta hur de önskar att Nacka ska utvecklas i framtiden. – De...

Nytt verktyg utvärderar AI och digitala verktyg för skolan

Branschorganisationen Swedish Edtest lanserar ett mer datadrivet verktyg som ska underlätta för lärare och skolledningar att hitta det största, pedagogiska värdet i olika digitala lärresurser. I den nya utformningen finns även frågor och svar som rör AI i skolan.  –...

Digitaliseringsrådet bjuder in till workshops inför översyn av digitaliseringspolitiken

Regeringen har tidigare aviserat en översyn av digitaliseringspolitiken och avsikten att ta fram en ny digitaliseringsstrategi. Som ett bidrag i det arbetet bjuder nu Digitaliseringsrådet in till workshops för att samla kunskap och inspel. Syftet med workshopparna är...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärr- och distansundervisning på gymnasieskolor våren 2021

( Bild från Pixabay )

Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin.

Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade bilder inom flera områden. Bland annat kring elevernas mående, skillnader mellan pojkars och flickors upplevelser och varför det upplevs som svårt att lära sig matematik på distans.

Av granskningen framgår att många gymnasieskolor gör stora ansträngningar för att kunna erbjuda eleverna
den garanterade undervisningstiden, alla moment som ingår i respektive kurs och
undervisning av god kvalitet. Att detta är och har varit en krävande uppgift står
också klart.

Utifrån de bilder som rektorer och elever förmedlat kan även konstateras att det
över tid skett en viss positiv utveckling i flera avseenden.

• Även om många lärare tycks vara fortsatt hårt belastade framgår av rektorernas beskrivningar att deras tid värnas bättre än vad den initialt gjorde.
• Rektorer och elever vittnar om att fler skolor och lärare behärskar tekniken, vilket gör att de kunnat fokusera mer på att utveckla didaktiken.
• Flera skolor har utifrån signaler från eleverna uppmärksammat att de
skriftliga inlämningarna/uppgifterna blivit för många, och lärare har efter
hand börjat hitta fler sätt att fånga elevers kunskaper.
• Under perioden med fjärr-/distansundervisning har det funnits ett starkt
fokus på elever i behov av stöd för att klara gränsen för godkänt. I rektorers beskrivningar skymtar även ett ökat fokus på andra elever än de som
är i behov av stöd.

Läs hela rapporten här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This