NY

Fler elever behöver klara av skolan

– Anders Palm, enhetschef på Skolverket. skriver i ett pressmeddelande (2023.09.28) att: Vi kan konstatera att slutbetygen i årskurs 9 ligger på ungefär samma nivå som i fjol. Det här innebär att av de drygt 120 700 elever som gick ut nian i våras saknade drygt 17 900...

Regeringen vill se ett ökat fokus på kvalitet och excellens inom högre utbildning

Regeringen har beslutat att ge Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att ytterligare stärka kvalitet och främja excellens i det nationella kvalitetssäkringssystemet. – För att högre utbildning och forskning i Sverige ska stå sig i den internationella...

Ny generaldirektör för UKÄ

Regeringen har i dag beslutat att anställa Martin Norsell som generaldirektör och chef för Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Han påbörjar sin anställning den 1 december 2023. – Jag är mycket glad att Martin Norsell har tackat ja till att bli generaldirektör för UKÄ....

Videos från SVERD Höstkonferens 22/9 om AI och Chat GPT

Här kommer videofilmer om AI och Chat GPT ca 10 min vardera från SVERDs Höstkonferens den 22 sep 2023. Internetstiftelsen Kristina Alexandersson https://sverd.se/temp/sverd20230922_internetstiftelsen.mp4 Mittuniversitetet Jimmy Jaldemark...

Laika 13: Världens första AI-tonåring formad av 100 procent skärmtid

Var femte tonåring lägger idag all sin lediga tid på sociala plattformar. Samtidigt visar forskning på tydliga kopplingar mellan sociala medier och psykiska besvär bland barn och ungdomar. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän har därför ihop med specialister inom AI...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärr- och distansundervisning på gymnasieskolor våren 2021

( Bild från Pixabay )

Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin.

Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade bilder inom flera områden. Bland annat kring elevernas mående, skillnader mellan pojkars och flickors upplevelser och varför det upplevs som svårt att lära sig matematik på distans.

Av granskningen framgår att många gymnasieskolor gör stora ansträngningar för att kunna erbjuda eleverna
den garanterade undervisningstiden, alla moment som ingår i respektive kurs och
undervisning av god kvalitet. Att detta är och har varit en krävande uppgift står
också klart.

Utifrån de bilder som rektorer och elever förmedlat kan även konstateras att det
över tid skett en viss positiv utveckling i flera avseenden.

• Även om många lärare tycks vara fortsatt hårt belastade framgår av rektorernas beskrivningar att deras tid värnas bättre än vad den initialt gjorde.
• Rektorer och elever vittnar om att fler skolor och lärare behärskar tekniken, vilket gör att de kunnat fokusera mer på att utveckla didaktiken.
• Flera skolor har utifrån signaler från eleverna uppmärksammat att de
skriftliga inlämningarna/uppgifterna blivit för många, och lärare har efter
hand börjat hitta fler sätt att fånga elevers kunskaper.
• Under perioden med fjärr-/distansundervisning har det funnits ett starkt
fokus på elever i behov av stöd för att klara gränsen för godkänt. I rektorers beskrivningar skymtar även ett ökat fokus på andra elever än de som
är i behov av stöd.

Läs hela rapporten här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This