NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Finlands utbildningsminister vill att EU främjar det kontinuerliga lärandet

Finlands utbildningsminister avslöjade att en av de främsta inriktningarna under det finska EU-ordförandeskapet kommer att vara att att främja det kontinuerliga lärandet.

Utbildningsminister Sanni Grahn-Laasonen presenterade utbildningsministrarna i andra EU-länder planen för det finska EU-ordförandeskapet att organisera ett gemensamt möte med finans och utbildningsministrar. Dessutom presenterade hon för sina kollegor den finska strategin för fortlöpande lärande och användningen av artificiell intelligens inom utbildning. Ministerrådet antog också rekommendationer om språkinlärning, undervisning och om kvaliteten på utbildningssystemen för skolan och kompetensutveckling i arbetslivet.

Utbildningsministern Grahn-Laasonen presenterade även målen för EU-talmanskonferensen som kommer att hållas i Finland i början av juli. Hon uttryckte specifikt planen för ett gemensamt rådsmöte för finans och utbildningsministrarna.

– Det första gemensamma mötet mellan utbildnings- och finansministrarna under finska ordförandeskapet erbjuder en unik möjlighet att delta i en bred debatt om vikten av att investera i humankapital, sade minister Grahn-Laasonen.

Bland andra prioriteringar av ordförandeskapet betonade ministern Grahn-Laasonen vikten av kontinuerligt lärande. Ministern sade att ämnet nyligen varit starkt förekommande i Finland och hoppades att det skulle betonas ytterligare i det europeiska samarbetet inom utbildning.

– Stöd till fortlöpande lärande kräver en systematisk och strategisk utveckling av utbildningssystemen och ett starkt engagemang från både den offentliga och privata sektorn.

– Till exempel kräver den snabba utvecklingen av artificiell intelligens och digitalisering kontinuerlig uppdatering av färdigheter och kompetenser, vilket visar att det är nödvändigt att utveckla strategier för fortlöpande lärande.

När det gäller artificiell intelligens ansåg hon att dess användning i utbildning skulle förbättra tillgången till utbildning och skapa individuella vägar för lärande och sysselsättning. Samtidigt betonade ministern behovet av att skapa etiska regler för användningen av artificiell intelligens inom utbildning.

Läs mer här: Främja det kontinuerliga lärandet.

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This