NY

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Finlands utbildningsminister vill att EU främjar det kontinuerliga lärandet

Finlands utbildningsminister avslöjade att en av de främsta inriktningarna under det finska EU-ordförandeskapet kommer att vara att att främja det kontinuerliga lärandet.

Utbildningsminister Sanni Grahn-Laasonen presenterade utbildningsministrarna i andra EU-länder planen för det finska EU-ordförandeskapet att organisera ett gemensamt möte med finans och utbildningsministrar. Dessutom presenterade hon för sina kollegor den finska strategin för fortlöpande lärande och användningen av artificiell intelligens inom utbildning. Ministerrådet antog också rekommendationer om språkinlärning, undervisning och om kvaliteten på utbildningssystemen för skolan och kompetensutveckling i arbetslivet.

Utbildningsministern Grahn-Laasonen presenterade även målen för EU-talmanskonferensen som kommer att hållas i Finland i början av juli. Hon uttryckte specifikt planen för ett gemensamt rådsmöte för finans och utbildningsministrarna.

– Det första gemensamma mötet mellan utbildnings- och finansministrarna under finska ordförandeskapet erbjuder en unik möjlighet att delta i en bred debatt om vikten av att investera i humankapital, sade minister Grahn-Laasonen.

Bland andra prioriteringar av ordförandeskapet betonade ministern Grahn-Laasonen vikten av kontinuerligt lärande. Ministern sade att ämnet nyligen varit starkt förekommande i Finland och hoppades att det skulle betonas ytterligare i det europeiska samarbetet inom utbildning.

– Stöd till fortlöpande lärande kräver en systematisk och strategisk utveckling av utbildningssystemen och ett starkt engagemang från både den offentliga och privata sektorn.

– Till exempel kräver den snabba utvecklingen av artificiell intelligens och digitalisering kontinuerlig uppdatering av färdigheter och kompetenser, vilket visar att det är nödvändigt att utveckla strategier för fortlöpande lärande.

När det gäller artificiell intelligens ansåg hon att dess användning i utbildning skulle förbättra tillgången till utbildning och skapa individuella vägar för lärande och sysselsättning. Samtidigt betonade ministern behovet av att skapa etiska regler för användningen av artificiell intelligens inom utbildning.

Läs mer här: Främja det kontinuerliga lärandet.

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This