NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

EUA: Ny rapport o pedagogisk utveckling

European Universities Association (EUA) har lanserat sin rapport om Continuous Development of Teaching Competences: Thematic Peer Group Report. Rapporten, är baserad på forskning genom fokusgrupper av experter inom området. Den beskriver ett antal utmaningar på flera nivåer, såväl  för lärosäten, myndigheter och till regeringar. Den för också  fram fyra rekommendationer. Läs mer här

  • National/government support is important, hence national education strategies should promote teaching qualification attainment for academic staff as professional educators.
  • Institutional tone and culture are most significant and absolutely necessary, and institutional leaders should consider how best to support and/or fund learning and teaching initiatives and staff support mechanisms, informed, if present, by proactive national education strategies, and driven by cross- fertilisation with research.
  • Institutional criteria for promotion should be reviewed to ensure that evidence of effectiveness in learning and teachingis taken into account for career advancement, in a balanced way with research outcomes.
  • Academics are expected to engage in continuous professional development and critical self-reflection throughout their career. These should include activities that support the enhancement of the quality of learning and teaching as well as research and academic career development.

     

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This