NY

Anmälan är öppen till SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024

SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024 SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt  Programmet är under uppbyggnad och kommer att handla om samverkan högskola och vuxenutbildning. Anmälan till vårkonferensen i ZOOM 15/3 kl 13.00-16.00 som är fri sker...

Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna för digital inkludering

Regeringen ger Post- och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att föreslå insatser för att öka andelen individer som är digitalt inkluderade, dvs. individer som använder digitala tjänster. Läs mer här Ladda ner: Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna...

Fler böcker till förskolor och skolor

Barn och elever ska få ordentlig tillgång till böcker och regeringen har därför inrättat ett nytt statsbidrag för inköp av skön- och facklitteratur. Nu är villkoren för statsbidraget beslutade och huvudmännen kan söka de 176 miljoner kronor, vilket ungefär motsvarar...

Yrkesvuxutredningen är klar och föreslår ny utbildningsform – Yrkesskola

För att bredda utbudet av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå, föreslår Yrkesvuxutredningen bland annat att det ska inrättas en ny utbildningsform inom det offentliga utbildningsväsendet. Utbildningsformen ska benämnas yrkesskola. Yrkesskolan ska ha sin...

Högskolepedagogik-Vad tycker studentkårerna ?

Sveriges förenade studentkårer SFS släpper sin rapport om Högskolepedagogik - Vad tycker studentkårerna?  i ett livesänt livesamtal den 1 mars klockan 09.00. Hur ser Sveriges studentkårer på högskolepedagogik? Vilka aspekter av pedagogiken uppfattas som mest...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

EUA: Ny rapport o pedagogisk utveckling

European Universities Association (EUA) har lanserat sin rapport om Continuous Development of Teaching Competences: Thematic Peer Group Report. Rapporten, är baserad på forskning genom fokusgrupper av experter inom området. Den beskriver ett antal utmaningar på flera nivåer, såväl  för lärosäten, myndigheter och till regeringar. Den för också  fram fyra rekommendationer. Läs mer här

  • National/government support is important, hence national education strategies should promote teaching qualification attainment for academic staff as professional educators.
  • Institutional tone and culture are most significant and absolutely necessary, and institutional leaders should consider how best to support and/or fund learning and teaching initiatives and staff support mechanisms, informed, if present, by proactive national education strategies, and driven by cross- fertilisation with research.
  • Institutional criteria for promotion should be reviewed to ensure that evidence of effectiveness in learning and teachingis taken into account for career advancement, in a balanced way with research outcomes.
  • Academics are expected to engage in continuous professional development and critical self-reflection throughout their career. These should include activities that support the enhancement of the quality of learning and teaching as well as research and academic career development.

     

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This