NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitalisering av utbildning kan påverka samhället enormt positivt

Ed-tech kokar över här i Sverige ”, säger Jannie Jeppesen, grundare av EdTech Sweden.

Potentialen för hur digitalisering av utbildning positivt kan påverka samhället är enorm.

Digitaliserad utbildning kan exempelvis vara mer individualiserad, den kan öka den demokratisera tillgången till kunskap, maximera lärprocessen  och bidra till att hantera den växande kompetensbristen för bättre digital kompetens hos arbetskraften.  Jannie förklarar att ”EdTech ändrar inte principerna för lärande, men det levererar nya vägar för att  samarbeta och kommunicera.”

Ed-tech Sverige lanserar nu den första  kartläggning någonsin av EdTech ekosystemet i samarbete med Silicon Vikings där man vill bygga öppenhet från grunden och få upp digitalisering av utbildningen på dagordningen.

EdTech ger nya insikter och ökad förståelse för vikten av digitala metoder för lärande och demokratiutveckling.

Läs hela artikeln här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ed-tech in Sweden – a black hole? | Namn på webbplatsen - […] Ed-tech in Sweden – a black hole? […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This