NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Distansundervisning har lett till höjda avgångsbetyg

I mitten av mars våren 2020 övergick landets gymnasieelever till distansundervisning på grund av pandemin.

För att se om det påverkat deras avgångsbetyg har Skolverket gjort en jämförelse mellan deras avgångsbetyg och avgångsbetygen från fyra årskullar bakåt i tiden från och med våren 2016.

Gymnasieelever höjde sina slutbetyg avsevärt förra våren efter att de övergått till distansundervisning, särskilt de som gick i friskolorna.

Mest ökade betygen i matematik – det ämne som elever och lärare uppgav fungerade sämst vid distansundervisningen.

– Den troliga förklaringen är att lärarna har varit för generösa, säger Christina Sandström vid Skolverket.

Läs mer här https://www.skolverket.se/publikationsserier/beskrivande-statistik/2021/kursbetyg-i-slutet-av-gymnasieskolan

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This