NY

Krav på distansjobb

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. Läs mer här – Alla vet vilken förändring i...

Internetdagarna 2020

Välkommen till två dagar online fyllda av inspiration, kunskap, möten och intressanta ämnen. Här hittar du schema och hålltider för just ditt spår. 23-24 november 2020 SVERD deltar och följer utvecklingen, mer snart på www.sverd.se Läs mer här

Ny överenskommelse om skolväsendets digitalisering

Regeringen och SKR tecknar idag en överenskommelse om digitaliseringens möjligheter för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet i skolväsendet. Läs mer här Anna Ekström och Anders Knape. – Samhället blir allt mer digitaliserat, det har vi inte minst sett under...

Projekt Valideringslyft beviljat av Svenska ESF-rådet

Myndigheten för yrkeshögskolan har blivit beviljade medel från Europeiska socialfonden för projekt Valideringslyft. Målet med projektet är att skapa en regional infrastruktur för validering i arbetsliv och utbildning. Läs mer här Projekt Valideringslyft kommer att...

Regeringen öppnar upp för distansundervisning i större utsträckning

I morgon planerar regeringen att fatta ett beslut som gör det möjligt för gymnasieskolor att kombinera närundervisning med fjärr- eller distansundervisning för att undvika trängsel i skolans lokaler. Tanken är att bara införa det i den utsträckning det behövs, och att...

ICDE Satellite Event med SVERD om ledarskap och online lärande

ICDE International Council for Open And Distance Education (ICDE) bjöd in alla sina medlemmar att bidra till ICDE Satellite Event inför ICDE President Forum  den 25 november 2020. SVERD genomförde tisdagen den 17 november 2020 ett Satellite Event med tema ledarskap...

SVERD är värd för ICDE Satellits event 2020

Swedish Association for Open and Distance Education (SADE) is a professional organization in Sweden for all those involved in open, online and flexible distance learning, including technology-enabled learning (OFDL). Title: Strong Leadership: For Resilient Sustainable...

Distansstöds poddar och filmer för distansutbildning från MYH

Myndigheten för yrkeshögsklans tipsar här om poddar och filmer som fördjupar de teman man arbetat med under hösten gällande omställning till distansundervisning. Nyligen släpptes till exempel en film där Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication...

Regionens 27 framtidspaket

Region Uppsala ska bli bäst på digitalisering och nu är grunden lagd. Under två år har en arbetsgrupp tagit fram 27 arbetspaket och nästa steg är att de ska bearbetas av en arkitekturorganisation för att sedan implementeras. Läs mer här – Region Uppsala ska vara bäst...

Hantering av världens skolsystem under coronapandemin och dess effekter

Nyligen presenterades Unesco, Unicef och World Bank resultatet av en undersökning av hur regeringarna i en stor del av världens länder hanterat skolan och coronapandemin så här långt. Undersökningen genomfördes i två omgångar, i juni/juli respektive i oktober 2020. I...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Det sociala kontraktet i en digital tid – Digitaliserings – kommissionen

Den nya rapporten från Digitaliseringskommissionen är nu offentlig.

Temarapport 2016:2 från Digitaliseringskommissionen (N 2012:04)

Från förordet:

”Denna temarapport Det sociala kontraktet i en digital tid handlar om hur förutsättningarna för olika delar av det sociala kontraktet förändras på grund av digitaliseringens transformerande kraft. Vad innebär jämlikhet när samhällets insatser för den enskilde i exempel- vis vård, skola och omsorg, kan ges på helt nya sätt och i högre grad individualiserat? Vad kan och bör det statliga åtagandet vara och vilka rättigheter och skyldigheter bör den enskilde individen ha? Den personliga integriteten utmanas av själva kärnan i digitalisering- en, möjligheten att samla in, analysera och använda data för utveck- ling av tjänster och produkter. Vilka möjliga lösningar finns på detta dilemma? På vilka sätt förändras medborgarskapet och de former för delaktighet i demokratin som vuxit fram under industrisamhällets framväxt? Ett grundläggande villkor för hållbar välfärdsutveckling i det digitala kunskapssamhället är utvecklingen av humankapital. De flesta individer behöver kunna kompetensutveckla sig genom livet – ett reellt livslångt lärande behöver möjliggöras. Hur svarar den högre utbildningen upp mot dessa behov?

I sex artiklar belyser olika författare skilda aspekter och per- spektiv på dessa frågor. I tre artiklar beskrivs framtidsscenarion. Digitaliseringskommissionen har inte tagit ställning till artiklarnas innehåll utan varje författare ansvarar för innehåll, slutsatser och policyrekommendationer i sitt bidrag.”

Ladda hem rapporten här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This