NY

Varenda student på lärarutbildningen behövs

Antalet elever som saknar behörighet för gymnasiet är alarmerande, liksom att så få lärarstudenter tar examen. Lärare är ett bristyrke och varenda student på lärarutbildningen behövs, skriver Claes Thulin. Varför saknar så många elever gymnasiebehörighet? 18 000 kom...

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat. - Vi är mycket glada över...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Boldic Award 2015 gick till Gränsöverskridande nordisk utbildning

BA2015_600

Boldic Award 2015 delades ut till projektet Gränsöverskridande nordisk utbildning GNU.
Priset som är på 500 Euro och finansieras via Nordplus togs emot av Vigdis Fuglevåg och Marius Pettersen från Selvik skola i Vestfold.

Se länk till motivering och diplom här

Priset delades ut av Boldics Coordinator Ulf Sandström vid FunKon 15 konferensen i Oslo den 9 november.

En enig Boldic jury har utsett årets vinnare för det innovativa och skalbara projektet Gränsöverskridande nordisk utbildning.

Motiv till Boldic Award 2015 utnämningen är:

This is an innovative project of open and distance learning and it promotes models for online learning
and ICT-supported flexible lifelong learning in the Nordic and Baltic region.

The project organized students in so-called Nordic class-match groups cross-border teaching models
are co-created, tested and evaluated in an iterative process. This project deals with educational
challenges with cross boarder collaboration and user driven design. The core of the project is about
innovation. Innovation in this educational context is defined as ideas translated into improved and
new practices. Evaluation research in education attempts to identify “best practice”, consequently,
innovation is the development of “next practice”. The project is grounded in a philosophy of userdriven
research-based innovation. Users are both teachers and students in schools.

The development
of new forms of teaching takes place in a co-design process where students, teachers and
researchers work together in different ways, crossing the boarders of the three Nordic nations of
Denmark, Norway and Sweden.

The project is well documented: Grænseoverskridende Nordisk Undervisning(GNU)

Se video från BA2015 prisutdelningen i 9 nov på funKon 15 konferensen i Oslo.

BOLDIC AWARD 2015
Cross boarder collaboration is the winner of Boldic Award 2015 of 500 Euros for the innovative EU-funded project related to “Cross boarder collaboration” for educational purposes supported by information and communication technologies between Danish, Norwegian and Swedish schools.

The EU supported project started in 2011 and finalized in 2014.

The overall goal for the project is to develop innovative cross-border teaching models by the means of user driven, practice-based co-design processes between practitioners and researchers.
This is an innovative project of open and distance learning and it promotes models for online learning and ICT-supported flexible lifelong learning in the Nordic and Baltic region.

boldic200

Grattis till vinnarna.

Läs mer om GNU projektet här.
http://projektgnu.wordpress.com/

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERDnytt nr 1 -2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens…
  2. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5.…

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This