NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Boldic Award 2015 gick till Gränsöverskridande nordisk utbildning

BA2015_600

Boldic Award 2015 delades ut till projektet Gränsöverskridande nordisk utbildning GNU.
Priset som är på 500 Euro och finansieras via Nordplus togs emot av Vigdis Fuglevåg och Marius Pettersen från Selvik skola i Vestfold.

Se länk till motivering och diplom här

Priset delades ut av Boldics Coordinator Ulf Sandström vid FunKon 15 konferensen i Oslo den 9 november.

En enig Boldic jury har utsett årets vinnare för det innovativa och skalbara projektet Gränsöverskridande nordisk utbildning.

Motiv till Boldic Award 2015 utnämningen är:

This is an innovative project of open and distance learning and it promotes models for online learning
and ICT-supported flexible lifelong learning in the Nordic and Baltic region.

The project organized students in so-called Nordic class-match groups cross-border teaching models
are co-created, tested and evaluated in an iterative process. This project deals with educational
challenges with cross boarder collaboration and user driven design. The core of the project is about
innovation. Innovation in this educational context is defined as ideas translated into improved and
new practices. Evaluation research in education attempts to identify “best practice”, consequently,
innovation is the development of “next practice”. The project is grounded in a philosophy of userdriven
research-based innovation. Users are both teachers and students in schools.

The development
of new forms of teaching takes place in a co-design process where students, teachers and
researchers work together in different ways, crossing the boarders of the three Nordic nations of
Denmark, Norway and Sweden.

The project is well documented: Grænseoverskridende Nordisk Undervisning(GNU)

Se video från BA2015 prisutdelningen i 9 nov på funKon 15 konferensen i Oslo.

BOLDIC AWARD 2015
Cross boarder collaboration is the winner of Boldic Award 2015 of 500 Euros for the innovative EU-funded project related to “Cross boarder collaboration” for educational purposes supported by information and communication technologies between Danish, Norwegian and Swedish schools.

The EU supported project started in 2011 and finalized in 2014.

The overall goal for the project is to develop innovative cross-border teaching models by the means of user driven, practice-based co-design processes between practitioners and researchers.
This is an innovative project of open and distance learning and it promotes models for online learning and ICT-supported flexible lifelong learning in the Nordic and Baltic region.

boldic200

Grattis till vinnarna.

Läs mer om GNU projektet här.
http://projektgnu.wordpress.com/

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERDnytt nr 1 -2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens…
  2. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5.…

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This