NY

SVERD med på Agile2Vet avslutning i Reggio Emilia Italien

SVERD representerades av Ulf Sandström och Mats Brenner på projektredovisning av ERASMUS+ projektet Abilitating Digital Learning to innovate VET sector                      Se länk till projektet här i Reggio Emhttp://www.agile2vet.euilia Italien den 20-21 maj....

Så bidrog skolan till att vända utvecklingen

Lagersbergsskolans arbete lyfts av polisen som en av faktor till att Lagersberg i Eskilstuna har kunnat tas bort från listan över utsatta områden. – Vi blev väldigt glada och firade det, säger skolans rektor Gabriella Rosell. Lagersberg har, sedan polisen började med...

Skolverket har lagt fram nytt förslag på professionsutveckling inom skolan

Skolverket har på uppdrag av regeringen arbetat fram förslag på ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Syftet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna och att öka attraktionen till yrkena. Skolverket föreslår...

Hur påverkas studieförbunden av nedskärningarna?

Regeringens har beslut att minska anslagen till studieförbunden med 500 miljoner kronor fram till år 2026. Vad får det beslutet för konsekvenser? Andreas Fejas Professor Linköpings Universitet ger sina svar i en artikel på Skolporten. Det kommer att leda till en...

Var tredje chef vill sluta på grund av krav på kontorsnärvaro 

Var tredje chef som fått krav på att genomföra en återgång till kontoret planerar att säga upp sig på grund av det. 19 procent av anställda som inte är i en chefsposition planerar att sluta av samma anledning. Det visar en undersökning från Gartner. Allt fler företag...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Betyg bör ges tidigare i skolan

jb200

Skolminister Jan Björklund sammanfattade, vid sitt anförande vid skolkonferensen Matematikbiennalen på Aula Nordica i Umeå fredag den 7 /2 , med två saker som är viktiga inför kommande skolsatsningar.

För det första: Betyg bör ges tidigare i skolan redan från årskurs 3-4.

Han menade att det är viktigt med betyg. Han tog exemplet med mamman som efter utvecklingssamtal i en klass fått reda på att sonen Kalle ej hade nått målen. Enligt statistiken så når ju de flesta eleverna målen. Björklund menade dock att man inte vet specifikt hur det egentligen går för Kalle i skolan efter utvecklingssamtalet. Om Kalle istället fått t.ex. betyg C så hade man vetat betyget och känt till dess informativa kraft.

Vi måste precisera för att kunna sätt in rätt stöd och åtgärd för att eleverna ska lyckas i skolan. Han uppmuntrar lärare som på möten diskuterar  hur man ska tolka kursmålen. Han menade även att det är viktigt med fokus på ämneskunskaper. Vi ska inte vara nöjda med plats 38:a i Pisa. Han avslutade med att betyg i lägre åldrar behövs tex som i Finland från årskurs 3-4 i skolan.

För det andra sammanfattade Skolministern att – kommunaliseringen av skolan har misslyckats.

Han menade att kommunens centrala arbetsuppgifter tidigt har varit traditionell socialtjänst och omsorgsarbete. Men kunskapsuppdraget inom skolan som gavs till kommunerna vid skolreformen 1990 har man ej lyckats med. Björklund menade att kommunerna måste satsa på skolans kunskapsuppdrag samt även höja lärarnas status och löner. En gymnasielärare har idag 5 års utbildning och en förskollärare har 4 års utbildning. Fem års universitetsstudier måste löna sig , man nivellerar lärarnas löner till kommunalanställdas löner. Det måste löna sig att utbilda sig inom läraryrket som idag domineras av kvinnor.

Sammanfattning:

Vi kan vara lite sorgsna över Sveriges Pisa-resultat 2014 men samtidigt måste vi framkalla stor beslutsamhet och vända denna utveckling. Målet är att Sverige ska komma upp på topp tio inom Pisa undersökningen igen.

Jan Björklund medgav att det råder bristande likvärdighet mellan olika skolor idag men han utvecklade det ej vidare denna gång.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This