NY

SVERD-webbinarium: Kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande

Välkommen till ännu ett SVERD-webbinarium i samverkan med UHR där vi kommer att belysa nationella och internationella perspektiv på kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande. Läs mer här Du kan fortfarande anmäla dig! Läs mer här Teman: Missing...

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Betyg bör ges tidigare i skolan

jb200

Skolminister Jan Björklund sammanfattade, vid sitt anförande vid skolkonferensen Matematikbiennalen på Aula Nordica i Umeå fredag den 7 /2 , med två saker som är viktiga inför kommande skolsatsningar.

För det första: Betyg bör ges tidigare i skolan redan från årskurs 3-4.

Han menade att det är viktigt med betyg. Han tog exemplet med mamman som efter utvecklingssamtal i en klass fått reda på att sonen Kalle ej hade nått målen. Enligt statistiken så når ju de flesta eleverna målen. Björklund menade dock att man inte vet specifikt hur det egentligen går för Kalle i skolan efter utvecklingssamtalet. Om Kalle istället fått t.ex. betyg C så hade man vetat betyget och känt till dess informativa kraft.

Vi måste precisera för att kunna sätt in rätt stöd och åtgärd för att eleverna ska lyckas i skolan. Han uppmuntrar lärare som på möten diskuterar  hur man ska tolka kursmålen. Han menade även att det är viktigt med fokus på ämneskunskaper. Vi ska inte vara nöjda med plats 38:a i Pisa. Han avslutade med att betyg i lägre åldrar behövs tex som i Finland från årskurs 3-4 i skolan.

För det andra sammanfattade Skolministern att – kommunaliseringen av skolan har misslyckats.

Han menade att kommunens centrala arbetsuppgifter tidigt har varit traditionell socialtjänst och omsorgsarbete. Men kunskapsuppdraget inom skolan som gavs till kommunerna vid skolreformen 1990 har man ej lyckats med. Björklund menade att kommunerna måste satsa på skolans kunskapsuppdrag samt även höja lärarnas status och löner. En gymnasielärare har idag 5 års utbildning och en förskollärare har 4 års utbildning. Fem års universitetsstudier måste löna sig , man nivellerar lärarnas löner till kommunalanställdas löner. Det måste löna sig att utbilda sig inom läraryrket som idag domineras av kvinnor.

Sammanfattning:

Vi kan vara lite sorgsna över Sveriges Pisa-resultat 2014 men samtidigt måste vi framkalla stor beslutsamhet och vända denna utveckling. Målet är att Sverige ska komma upp på topp tio inom Pisa undersökningen igen.

Jan Björklund medgav att det råder bristande likvärdighet mellan olika skolor idag men han utvecklade det ej vidare denna gång.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This