NY

Anmälan öppen till SVERD Online höstkonferens ”Kompetensförsörjning på flexibla sätt” fre. 20 sep kl. 10.00

Anmälan till SVERD Online Höstkonferens 2024 -Kompetensförsörjning på flexibla sätt Anmälan som är fri sker här: Agenda Talare 10:00 Välkomna till SVERD Online Höstkonferens -2024. Ulf...

Danderyd har högst andel behöriga lärare i Stockholms län

Danderyd är den kommun i Stockholms län som hade högst andel behöriga lärare i grundskolan under läsåret 2023/24. Det visar ny statistik från Skolverket som Sveriges Lärare analyserar för samtliga kommuner och län. I oktober 2023 hade motsvarande 80 procent av...

Johan Pehrson blir ny utbildningsminister

Johan Pehrson (L) tar över rollen som utbildningsminister efter Mats Persson (L). Det stod klart när statsminister Ulf Kristersson presenterade den nya regeringen. Pehrson tar också över ansvaret för gymnasieskolan. Det här är ett skifte som ska och kan kanalisera den...

Sveriges Lärare varslar om strejk på gymnasium i Stockholm

Sveriges Lärare varslar om strejk på gymnasium i Stockholm. Arbetsgivaren på ett friskolegymnasium vill inte teckna kollektivavtal. Därför väljer fackförbundet Sveriges Lärare att varsla om strejk för sina medlemmar. I flera år har medlemmarna på Birger Jarls...

Ny forskning om Hyflex learning

Tidsrumslig och pedagogisk flexibilitet inom distansutbildning Flexibilitet inom distansutbildning betraktas ofta som ett i sig positivt begrepp. Med ett mer kritiskt tillvägagångssätt skiljer den här artikeln mellan tids-rumsflexibilitet, definierad som att ge...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Att leda och dela kunskap i skolan

Det finns många frågor om hur lärare och rektorer kan bidra till skolans digitalisering. Nu kommer svaren samlade i en handbok skriven av tre forskare på KTH.
”Om inte skolledningen har en vision av vad man vill åstadkomma och lärare lämnas att själva komma på hur undervisningen ska digitaliseras blir det inte så bra.”
HENRIK SVENSSON , FORSKARE PÅ KTH.

Boken Att leda och dela kunskap i skolan tar upp digitalisering i ett brett perspektiv med kopplingar till organisation, ledning och kunskapsspridning.

– Kärnan i projektet har varit att kombinera digitalisering i skolan med forskningsbaserad förändringsledning och organisationsutveckling, säger Henrik Svensson som har skrivit boken tillsammans med Stefan Hrastrinski och Marianne Ekman Rising på Skolan för industriell teknik och management.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This