NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom skolan och den högre utbildningen. Coronakrisen kom också att påvisa hur viktig edtechbranschen blivit för utbildningssektorn. Betydelsen av att företagens produkter och tjänster fungerar och finns tillgängliga för lärare, elever och studenter blixtbelystes.

I en ny rapport ”Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?” beskriver författaren Jan Hylén, utbildningsanalytiker Education Analytics, dagens edtechsektor utifrån forskning, marknadssituation och framtidsfrågor. Den underliggande frågan är om edtech har förutsättningar att nå motsvarande framgångar som till exempel den svenska fintechsektorn gjort. Läs mer här

Vid webbinariet diskuteras:

  • Hur ser utvecklingen för edtechbranschen ut?
  • Vad händer inom forskning och teknikutveckling?
  • Vilka möjligheter/svårigheter har edtechföretagen, till exempel med rekrytering?
  • Hur ser investeringsklimatet och framtidsutsikterna ut för företag inom edtech?
  • Vad behövs för att edtech ska bli nästa svenska exportsuccé?

Medverkande (fler tillkommer):

Jan Hylén
utbildningsanalytiker Education Analytics
Hanna Elving
projektledare, Testbädd för edtech
Jannie Jeppesen
VD Swedish Edtech Industry
Pernilla Norlin
vice vd och kommunikationschef Entreprenörskapsforum (moderator)

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This