NY

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Artificiell intelligens visar sig klara av intellektuella uppgifter som nyss framstod som unika för människan.

Dagens Nyheters journalist Linus Larsson skriver idag att den nya versionen av GPT, systemet bakom chatt-roboten på allas läppar, ger en glimt av en framtid där artificiell intelligens är en förlängning av vårt medvetande. Artikeln belyser att artificiell intelligens...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom skolan och den högre utbildningen. Coronakrisen kom också att påvisa hur viktig edtechbranschen blivit för utbildningssektorn. Betydelsen av att företagens produkter och tjänster fungerar och finns tillgängliga för lärare, elever och studenter blixtbelystes.

I en ny rapport ”Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?” beskriver författaren Jan Hylén, utbildningsanalytiker Education Analytics, dagens edtechsektor utifrån forskning, marknadssituation och framtidsfrågor. Den underliggande frågan är om edtech har förutsättningar att nå motsvarande framgångar som till exempel den svenska fintechsektorn gjort. Läs mer här

Vid webbinariet diskuteras:

  • Hur ser utvecklingen för edtechbranschen ut?
  • Vad händer inom forskning och teknikutveckling?
  • Vilka möjligheter/svårigheter har edtechföretagen, till exempel med rekrytering?
  • Hur ser investeringsklimatet och framtidsutsikterna ut för företag inom edtech?
  • Vad behövs för att edtech ska bli nästa svenska exportsuccé?

Medverkande (fler tillkommer):

Jan Hylén
utbildningsanalytiker Education Analytics
Hanna Elving
projektledare, Testbädd för edtech
Jannie Jeppesen
VD Swedish Edtech Industry
Pernilla Norlin
vice vd och kommunikationschef Entreprenörskapsforum (moderator)

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This