NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom skolan och den högre utbildningen. Coronakrisen kom också att påvisa hur viktig edtechbranschen blivit för utbildningssektorn. Betydelsen av att företagens produkter och tjänster fungerar och finns tillgängliga för lärare, elever och studenter blixtbelystes.

I en ny rapport ”Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?” beskriver författaren Jan Hylén, utbildningsanalytiker Education Analytics, dagens edtechsektor utifrån forskning, marknadssituation och framtidsfrågor. Den underliggande frågan är om edtech har förutsättningar att nå motsvarande framgångar som till exempel den svenska fintechsektorn gjort. Läs mer här

Vid webbinariet diskuteras:

  • Hur ser utvecklingen för edtechbranschen ut?
  • Vad händer inom forskning och teknikutveckling?
  • Vilka möjligheter/svårigheter har edtechföretagen, till exempel med rekrytering?
  • Hur ser investeringsklimatet och framtidsutsikterna ut för företag inom edtech?
  • Vad behövs för att edtech ska bli nästa svenska exportsuccé?

Medverkande (fler tillkommer):

Jan Hylén
utbildningsanalytiker Education Analytics
Hanna Elving
projektledare, Testbädd för edtech
Jannie Jeppesen
VD Swedish Edtech Industry
Pernilla Norlin
vice vd och kommunikationschef Entreprenörskapsforum (moderator)

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This