NY

Skolverket har lagt nytt förslag på professionsutveckling inom skolan

Skolverket har på uppdrag av regeringen arbetat fram förslag på ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Syftet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna och att öka attraktionen till yrkena. Skolverket föreslår...

Hur påverkas studieförbunden av nedskärningarna?

Regeringens har beslut att minska anslagen till studieförbunden med 500 miljoner kronor fram till år 2026. Vad får det beslutet för konsekvenser? Andreas Fejas Professor Linköpings Universitet ger sina svar i en artikel på Skolporten. Det kommer att leda till en...

Var tredje chef vill sluta på grund av krav på kontorsnärvaro 

Var tredje chef som fått krav på att genomföra en återgång till kontoret planerar att säga upp sig på grund av det. 19 procent av anställda som inte är i en chefsposition planerar att sluta av samma anledning. Det visar en undersökning från Gartner. Allt fler företag...

Skolverket ska redovisa hur myndighetens arbete kan stärkas

Skolverket och dess nya GD Joakim Malmström får i uppdrag att erbjuda skolväsendet ett ännu mer relevant och ändamålsenligt stöd, som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Kunskapsresultaten och läsförmågan i svensk skola sjunker, och för att...

Vuxenutbildningens dag i Almedalen onsdag 26 juni-2024

Vuxenutbildning i samverkan (VIS) laddar för fullt inför årets Almedalsvecka och anordnar en öppen mötesplats i samband med ”Vuxenutbildningens dag” – onsdag den 26 juni i sal E31 på Campus Gotland i Visby. ViS har även i år en bred representation under hela...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

”Förskolan behöver både skärm och pärm

Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna, undrar forskaren Susanne Kjällander.

I drygt tio år har Susanne  Kjällander forskat om förskolan. Hon har sagt och skrivit ”använd det digitala när det erbjuder något som det analoga inte klarar av” och ”skärm OCH pärm”! Att ropa ”från skärm till pärm”, så som saken uttrycktes på förra veckans pressträff med skolminister Lotta Edholm (L) och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L), går emot den samlade utbildningsvetenskapliga forskningen.

Kjällander är docent i förskoledidaktik och undersöker undervisning och lärande med olika verktyg i förskolans verksamhet. Jag är inte ute efter att bevisa att digitala verktyg är bättre än analoga. Jag söker metoder för en förskola i samtiden där olika verktyg används: naturmaterial och digitala mikroskop, målarfärger och digitala kameror, fysiska kartor och robotar. Världen består av digitala och analoga verktyg, därför måste även förskolan göra det.

Barn måste rustas för en värld full av digitala verktyg, precis som vi stöttar dem så att de kan läsa, räkna, gå i trafiken och leka. Barn behöver digital kompetens, som räknas som en av EU:s åtta livskompetenser. Små barn sitter framför skärmen varje dag i hemmet. Föräldrar använder skärmen som barnvakt, liksom tidigare generationer använt tv:n. Skillnaden är att SVT visar ett granskat innehåll, vilket Tiktok inte gör. Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna? Jag vågar inte ens tänka på konsekvenserna.

Läs mer på Dagens Samhälle här från 17 oktober 2023

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This